10 merken die AR inzetten voor klantenbinding

Augmented Reality technologie is de go-to marketing tool voor verschillende merken. AR voor merken betrekt niet alleen het publiek op een nieuwe en spannende manier, maar helpt ook bij het vergroten van de naamsbekendheid. In dit artikel noemen we 10 merken die de kracht van augmented reality benutten.

Augmented Reality - AR-technologie om klanten te binden

Red Bull

RedBull - AR-technologie om klanten te binden

Red Bull, een merk van energiedrank, heeft een reeks augmented reality games gelanceerd met de titel ‘Discover your wiiings’. Het spel toont vijf Red Bull-atleten en geeft spelers de kans om verschillende goodies te winnen, zoals een op maat gemaakte activatiesurfplank, skateboard, aangepaste computerkast, aangepaste helm en auto met afstandsbediening.

Om het spel te spelen, moeten de spelers de AR-app downloaden. Selecteer vervolgens een atleet en scan een blikje of pakje Red Bull Energy Drink om de ervaring te ontgrendelen. 

Het spel begint met een virtuele cirkelbaan waarmee spelers kunnen surfen op epische golven, skateboarden door een straatpark en racen over een onverharde baan. De best scorende speler van elk spel wint een hoofdprijs met een van de atleten, een aangepast sportartikel of kenmerkende merchandise

Pepsi

pepsi ar concert bottle 640x364 1 - AR-technologie om klanten te binden

Pepsi gebruikt AR op vele manieren. Een daarvan AR-marketingcampagnes waarmee consumenten interactieve ervaringen kunnen creëren. De ‘For the love of It’-campagne van Pepsi laat gebruikers bijvoorbeeld elk blauw oppervlak, zoals een Pepsi-blikje, behandelen als een augmented reality-scherm voor creatieve doeleinden. 

Daarnaast gebruikt Pepsi AR om concertbezoekers te betrekken en te verrassen. Zo lanceerde Pepsi zijn eerste AR-concert op een fles in samenwerking met een populaire Maleisische zangeres. 

Om toegang te krijgen tot de functie kunnen gebruikers een fles Pepsi black raspberry oppakken, de fles scannen met een telefoon en het concert wordt afgespeeld.

Walmart

Walmart Augmented Reality - AR-technologie om klanten te binden

Walmart gebruikt twee augmented reality functies binnen zijn app. Met de eerste functie kunnen consumenten meubels en woonartikelen in hun huis bekijken. De tweede functie is AR-in-store, waarmee consumenten vitale productinformatie kunnen bekijken. 

Om toegang te krijgen tot de meubels en woonartikelen moeten gebruikers tijdens het winkelen in de Walmart-app op de banner ‘view in your space’ klikken. De functie brengt haptische feedback met zich mee, waardoor klanten de trilling kunnen voelen wanneer ze de 3D-modellen rond hun huis uitzoeken en plaatsen. 

Met de AR-in-store functie kunnen gebruikers virtuele informatie over de voedselingrediënten over de verpakking heen zien en gemakkelijk glutenvrije producten identificeren.

Zalando

Zalando AR - AR-technologie om klanten te binden

De Duitse online retailer Zalando maakt gebruik van een AR virtuele try-on van messaging app, Snapchat. Met behulp van de lenzen op de app kunnen gebruikers verschillende geselecteerde producten van Zalando’s eigen merken Even & Odd, Zign en Your Turn visualiseren.

Om de AR-ervaring te zien, moeten Snapchat-gebruikers hun volledige lichaamsfoto maken en uploaden naar de app. Zodra de gebruikers vervolgens het kledingstuk selecteren dat ze willen proberen, past het product in de foto. Daarbij worden de kreukels en vouwen uit de kleding verwijderd, zodat een realistische indruk ontstaat. 

Als het product de consument bevalt, wordt hij doorgestuurd naar de Zalando app.

Volvo

Volvo ar truck - AR-technologie om klanten te binden

Volvo gebruikt Augmented Reality voor zijn vrachtwagenproductiedivisie. Met de Volvo augmented reality app ‘Volvo Truck Builder’ kunnen consumenten hun volgende Volvo-truck voor hun neus bekijken. 

Niet alleen kunnen consumenten het model, de kleur, het uitrustingsniveau en de koplamp van de truck kiezen, maar ook het interieur bekijken en achter het stuur plaatsnemen. 

Eenmaal geconfigureerd kan de AR-truck overal worden geplaatst, van het huis en de garage tot de parkeerplaats. Bovendien kan de grootte van de vrachtwagen door de gebruiker worden geschaald.

Philips

Philips - AR-technologie om klanten te binden

Philips gebruikt Augmented Reality-technologie voor zijn beeldgeleide therapieproduct ClarifEye ter ondersteuning van nauwkeurige planning en effectieve begeleiding voor nauwkeurige schroefplaatsing.

Dit 3D AR-navigatiesysteem helpt chirurgen bij het navigeren door de wervelkolom en het vermijden van kwetsbare neurologische en vasculaire structuren in de buurt van de wervelkolom. In plaats van te kiezen voor een open operatie waarbij chirurgen de wervelkolom van patiënten handmatig manipuleren, verbetert de AR-technologie de precisie van de schroefplaatsing.

Gegevens gepubliceerd in Science Reports toonden aan dat augmented reality chirurgische navigatie nauwkeuriger presteerde dan open chirurgie pedicle screw plaatsing zonder 3D navigatie.

IKEA

ikea place - AR-technologie om klanten te binden

Het Zweedse bedrijf IKEA gebruikt augmented reality om consumenten thuis meubels te laten uitproberen. De AR-app heet Ikea Place waarmee gebruikers een goed kunnen visualiseren voordat ze een aankoop doen. 

Zodra een gebruiker de app opent, toont deze een catalogus die bestaat uit 3000 producten. Zodra de gebruiker een product selecteert, schaalt het naar de afmetingen van de kamer. Van de deurmat en de eettafel tot de bank, alle producten in IKEA Place zijn 3D en kunnen op de vloer worden geplaatst. 

De bijgewerkte versie van de app bevat een functie genaamd ‘visueel zoeken’ waarmee klanten foto’s kunnen uploaden van meubels die ze mooi vinden en vergelijkbare exemplaren in de catalogus kunnen vinden.

Loreal

Loreal try on - AR-technologie om klanten te binden

Personal care bedrijf, L’Oreal gebruikt AR om haar volgers virtueel verschillende make-up producten zoals lippenstiften, eyeliner, foundation en nog veel meer te laten uitproberen. 

L’Oreal Professionnel kondigde bijvoorbeeld de lancering aan van de eerste 3D AR haarkleurentester waarmee gebruikers in realtime nieuwe haarkleuren kunnen uitproberen. Het biedt nauwkeurige visuals door het haar van gebruikers streng voor streng te detecteren. 

De app is een game-changer voor gebruikers die met hun colorist overleggen, omdat ze een echte visualisatie kunnen krijgen van hoe hun haar eruit zou zien voordat ze aan het proces beginnen.

Arsenal AR

Arsenal AR - AR-technologie om klanten te binden

De professionele voetbalclub Arsenal FC heeft voor zijn fans een grootschalige AR-ervaring gecreëerd. Arsenal-supersterren Mesut Ozil, Ainsley Maitland-Niles en Alex Iwobi zijn erin te zien. 

De ervaring begint met de gastheer die een gebruiker uitnodigt in een gekooide arena en hem vertelt om zijn favoriete speler te kiezen. Vervolgens stuurt de gastheer de speler door naar een aangewezen marker voor de spiegel. Hierdoor kunnen de geselecteerde spelers naast de gebruiker in de spiegel komen en worden zij aangemoedigd hun voetbalvaardigheden te tonen. 

Als het spel is afgelopen, antwoordt de geselecteerde speler met een speciaal handtekeninggebaar en een fotomoment met de gebruiker.

Adidas AR

Adidas AR - AR-technologie om klanten te binden

Adidas heeft augmented reality geïntegreerd om virtueel passen mogelijk te maken, zodat consumenten schoenen kunnen uitproberen zonder een voet in de winkel te hoeven zetten. 

Het geeft consumenten een idee van hoe schoenen eruit zullen zien aan hun voeten. Dit helpt het bedrijf niet alleen om de consumentenervaring te verbeteren en hun verwachtingen te beheren, maar voorkomt ook churn rate. 

De AR-functie is gekoppeld aan Adidas hardloopschoenen Alphaedge 4D en gebruikers kunnen de ervaring activeren door de productpagina binnen de app te bezoeken.

Volgens een onderzoek van Snapchat zal Augmented Reality-technologie belangrijker worden voor merken en retailers die contact willen leggen met een jong publiek, omdat het de merkbekendheid vergroot en de herinnering en verkoop stimuleert.

Picture of Marketing
Marketing

Spreek met een specialist

Ik ben ruim tien jaar actief in de XR industrie. Ik help bedrijven bij het succesvol inzetten van immersive technology met advies, concepting en implementatie.

Mail mij op info@vrowl.nlBel mij op 030 711 6158
Ontdek de mogelijkheden voor jouw bedrijf
Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat je de beste ervaring krijgt. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat je hiermee instemt.