10 zakelijke toepassingen van virtual reality

Virtual reality kan een geweldig hulpmiddel zijn voor bedrijven. In dit artikel ontdek je de zakelijke mogelijkheden van virtual reality aan de hand van 14 voorbeelden.

Waarom virtual reality voor zakelijke toepassingen?

Virtual reality zet je globaal in over 2 assen; educatie en entertainment. Op het gebied van educatie bespaart virtual reality niet alleen tijd en kosten, maar speelt ook een cruciale rol in het verbeteren van de productiviteit, het vertrouwen en het leervermogen van werknemers.

Op het gebied van entertainment verkennen bedrijven virtual reality om meeslepende, interactieve en unieke ervaringen te creëren voor hun publiek.

Laat je inspireren door deze zakelijke mogelijkheden van virtual reality en ontdek zelf de potentie. 

1. VR assessment en Onboarding

IMG 8365 768x512 1 -

Hoewel het aannemen van een werknemer een beetje uitdagend en cruciaal kan zijn, is het verwelkomen, opleiden en behouden van een nieuwe aanwinst net zo belangrijk. Om dat te doen, kan virtual reality een echte game changer zijn voor aanwervende supervisors, die het kunnen gebruiken om het aanwervingsproces boeiend en effectief te maken.

Traditioneel, tijdens het wervingsngsproces, heeft een aanwervende manager interactie met de potentiële werkgever om meer te weten te komen over zijn of haar achtergrond en vaardigheden. Tijdens de interactie kan het oordeel van de interviewers echter worden vertroebeld door verschillende bewuste en onbewuste vooroordelen die het aanwervingsproces een beetje onpartijdig en oneerlijk maken.

Walmart Targets Metaverse Building Future Retail -

VR maakt het handig en gemakkelijk om kandidaten te beoordelen en persoonlijke vooroordelen bij aanwerving te verminderen. Zo kunnen kandidaten tijdens het screeningproces verschillende virtuele scenario’s doorlopen die hun soft skills en technische vaardigheden kunnen meten.

Ter illustratie: retailbedrijf Walmart maakt gebruik van virtual reality om werknemers die promotie willen maken, te promoveren, naast conventionele processen met een beoordeling op papier en één-op-één gesprekken. Het resultaat is dat het virtuele assessment helpt om vooroordelen uit het interne aanwervingsproces te halen.

In tegenstelling tot het traditionele onboardingproces, dat eentonig en tijdrovend is, maakt VR het leuk en boeiend. Met VR kunnen werkgevers werknemers, vooral telewerkers, meenemen op een virtuele rondleiding door de organisatie waar ze meer te weten kunnen komen over verantwoordelijkheden. Accenture gebruikt bijvoorbeeld VR om nieuwe medewerkers in 29 landen te onboarden.

Meer informatie over de mogelijkheden van virtual reality trainingen.

2. Veiligheidstraining met VR

VR op de PA 1 1 -

De uitdaging om de veiligheid van werknemers op het werk te garanderen is groter dan ooit, vooral voor arbeiders in beroepen zoals productie, mijnbouw, technische installatie en olieveldwerk, om er maar een paar te noemen.

Volgens het Amerikaanse Bureau of Labor Statistics werden er in 2020 in de VS 4764 dodelijke arbeidsongevallen geregistreerd, waarbij de bouwsector goed was voor meer dan 21% van alle dodelijke ongevallen, gevolgd door transport en opslag.

Om de dreigende risico’s te beperken, maken veel organisaties wereldwijd gebruik van VR om werknemers zelfverzekerd en situationeel bewust te maken van hun omgeving. VR zorgt voor een groter gevoel van aanwezigheid en interactiviteit, waardoor werknemers hun vaardigheden zo vaak kunnen oefenen als ze willen tot ze er perfect in zijn.

Ter illustratie: een werknemer die in een besloten ruimte werkt, kan in gevaar komen door zuurstofgebrek of de aanwezigheid van schadelijke gassen. Met behulp van VR kan een levensechte besloten ruimte worden omgezet in een virtueel scenario waarin een werknemer kan leren hoe hij de interne atmosferische omstandigheden kan testen en de zuurstof in een besloten ruimte kan ventileren.

j5sp7hsps2gxxculrcvivsqmia7fnpxmdaeo3umc 015819800 1554981995 large -

DB Schenker een bedrijf dat logistieke oplossingen en bevoorradingsketens aanbiedt, gebruikt VR om zijn personeel te trainen in het gebruik van een vorkheftruck voor logistieke processen. De VR-training simuleert gevaarlijke situaties die in het echte leven moeilijk te oefenen zijn.

3. Samenwerking op afstand

USARNL 615452d5720710.25606185 -

Elke organisatie heeft zijn eigen samenwerkings- en communicatietools, zoals Zoom, Slack, of Teams. Deze tools helpen bedrijven niet alleen om hun processen te stroomlijnen, maar ook om een productieve werkomgeving te creëren. Hoewel deze tools essentieel zijn om dingen gedaan te krijgen, missen ze duidelijk interactiviteit, betrokkenheid en immersie.

Virtual reality maakt in-team en remote-team vergaderingen en workshops effectief en intuïtief. VR omvat de kenmerken van verschillende audio-, chat- en videoconferencingtools zoals VoIP, het importeren en exporteren van video’s van documenten of 3D-modellen, samen met integraties met derden zoals Microsoft 365 of Salesforce.

new glue release -

Dankzij op VR gebaseerde 3D-workspaces klinken gesprekken met collega’s net zo natuurlijk als in de echte wereld. In plaats van platte 2D-beelden die op het computerscherm worden geprojecteerd zodat teams ze kunnen zien, kunnen werknemers met VR 3D-objecten visualiseren in een virtuele ruimte die kan worden gemanipuleerd, geassembleerd en gedemonteerd.

Een wereldleider in de roltrap- en liftindustrie, Kone, gebruikt VR om productontwikkelingsteams op afstand te laten werken in een gedeelde virtuele omgeving waar ze notities, video-opnames of beelden kunnen achterlaten voor de andere leden op afstand in het team.

4. Onderzoek en ontwikkeling (R&D)

Amsterdam UMC Clip Implantatie Tricuspidalisklep V2.00 02 31 05.Still008 -

De meeste grote bedrijven investeren veel geld in R&D om een concurrentievoordeel te verwerven, het beste product aan klanten te presenteren of invloed te verwerven bij beleidsmakers. Overbodige onderzoeksmethodologieën zoals focusgroepen en vragenlijsten in combinatie met onvoldoende ruimte kunnen organisaties echter miljoenen dollars kosten.

VR kan onderzoekers met verschillende achtergronden helpen om veilige en gecontroleerde experimenten meerdere malen uit te voeren. Verder kunnen onderzoekers de gevoelens van consumenten over een bepaald product of een bepaalde situatie testen voordat ze het eigenlijke prototype maken en op de markt brengen.

Met VR kunnen bedrijven verschillende complexe VR-omgevingen creëren die in het echt moeilijk te realiseren zijn. VR in combinatie met biometrische apparatuur geeft onderzoekers toegang tot de fysiologische en psychologische gegevens van gebruikers, zoals bewegingen, blik, aandacht en hartslag.

Het grootste ontbijtgranenbedrijf ter wereld, Kellogg’s, ging een samenwerking aan met Qualcomm om de ideale productplaatsing en het assortiment in het schap te beoordelen voor zijn nieuwe product Pop Tart Bites met behulp van VR met eye-trackingtechnologie. Het VR-pilotprogramma hielp het merk om geografisch verspreide deelnemers te bereiken en onderzoek sneller en op een betaalbare manier uit te voeren.

5. Fysiotherapie en revalidatie

Godfzih Mirror2 -

De VR-markt in de gezondheidszorg wordt geschat op 628 miljoen dollar in 2022 en zal naar verwachting groeien tot 6,2 miljard dollar in 2029. Volgens Goldman Sach is VR voor fysiotherapie de tweede belangrijke use case in VR voor de gezondheidszorg.
VR speelt een belangrijke rol bij de revalidatie van mensen met een posttraumatische stoornis als gevolg van ernstige ongevallen, mishandeling of gevechtsstress. Met VR kunnen patiënten worden ondergedompeld in 3D-therapiescenario’s die helpen bij het stimuleren van de hersenen en het opnieuw opbouwen van neurale paden.

Behalve voor PTSS wordt VR ook veel gebruikt voor de behandeling van patiënten met autisme, fobieën, pijn en angst. Een goed ontworpen virtuele therapiesimulatie kan patiënten helpen hun grootste angsten te confronteren op een gamified manier. In tegenstelling tot conventionele trainingsprogramma’s kan VR-therapie vanuit het comfort van het huis worden gevolgd, waardoor het ook een kosteneffectieve procedure is.

Het gamechangeVR-programma onder leiding van de onderzoekers van Oxford and Oxford Health NHS foundation trust gebruikt VR voor therapie bij mensen die agorafobisch zijn en bij mensen met psychologische symptomen zoals angst, hallucinatie en depressie. Tot nu toe zijn de resultaten uitstekend. Mensen die grotendeels aan huis gebonden waren, zijn weer naar buiten gegaan.

6. Industrieel ontwerp

amr124 vr training 2 1 -

Als het gaat om industrieel ontwerp, gebruiken ontwerpingenieurs voornamelijk papier om 2D ontwerpschetsen en illustraties van een product te maken. Zodra dat gedaan is, is de volgende ideale stap het omzetten van 2D schetsen in 3D modellen. Hoewel dit het standaardproces is, ontbreekt het ontwerpers aan intentie wat leidt tot heen en weer revisies.

Met VR kunnen ontwerpers interactieve, meeslepende en high-fidelity 3D-modellen maken die de functionaliteit van een echt product kunnen simuleren. Volgens een onderzoek biedt VR in industrieel ontwerp ontwerpers meer invoermethoden zoals taalherkenning, het volgen van gebaren en objectselectie, waardoor ze de manipulatie van componenten overal in een 3D virtuele omgeving kunnen uitvoeren.

Ter illustratie: Hyundai gebruikt de HTC Vive-headset om ontwerpers en ingenieurs te helpen op afstand samen te werken aan auto-ontwerp. Voorheen vertrouwde Hyundai op kleimodellen van auto’s, die vrij duur bleken te zijn en veel ruimte in beslag namen. Met VR kunnen de ontwerpers van Hyundai een virtueel 3D-model van een auto maken, ontwerpfouten beter inspecteren en het kleurenschema en de vorm van de auto testen.

7. Soft skill training

Siemens Xcellerator -

Volgens de gegevens uit de vaardigheidsenquête vindt 77% van de werkgevers soft skills even belangrijk als harde skills en zal 67% van de HR-managers een kandidaat aanwerven die over sterke soft skills beschikt, zelfs als het hem aan harde skills ontbreekt.

In vergelijking met traditionele soft skills trainingen, maken veel organisaties, instellingen en universiteiten gebruik van VR om gebruikers soft skills te laten oefenen in realistische en meeslepende VR scenario’s.

In tegenstelling tot traditioneel leren, maakt VR een afleidingsvrije, actieve en gamified leerervaring mogelijk. Het stelt professionals in staat om in de huid te kruipen van een verontruste werknemer die op het punt staat ontslagen te worden of een verpleegkundige die te maken heeft met een patiënt met zelfmoordgedachten.

VR gecombineerd met AI, stelt gebruikers in staat om de gevolgen van verschillende reacties te visualiseren en te begrijpen waarom de ene beter zou zijn dan de andere. Bovendien kunnen zowel de trainer als de leerling de voortgang bijhouden en de leerscenario’s aanpassen.

De polytechnische universiteit van Hong Kong heeft een virtueel leersysteem ontwikkeld dat VR-technologie gebruikt om de zachte vaardigheden van verpleegkundigen te verbeteren die essentieel zijn voor hun klinische praktijk. Met behulp van VR leren verpleegkundigen bijvoorbeeld hoe ze beslissingen moeten nemen in noodsituaties of hoe ze moeten communiceren met patiënten met een handicap.

8. VR klaslokaal

VR Owl Teylingen VR lesgeven

Het onderwijs heeft zich ontwikkeld van klassikale colleges tot e-learning dankzij de proliferatie van smartphones en desktops, waardoor studenten in hun eigen tempo kunnen leren waar en wanneer ze maar willen. Door VR te integreren als een pedagogisch hulpmiddel in e-learning, kunnen docenten de leerervaring van studenten naar een heel nieuw niveau tillen.

Aangezien VR immersief van aard is, kunnen leerkrachten in het hoger of lager onderwijs virtuele klaslokalen leiden en meerdere leerlingen uit verschillende continenten onderwijzen. In de virtuele ruimte kunnen leerkrachten leerlingen meenemen op virtuele excursies of wetenschappelijke experimenten uitvoeren zonder het leven van de leerlingen in gevaar te brengen.

Bovendien is VR ervaringsgericht van aard. Het stelt leerlingen in staat te leren door te doen, in plaats van door te lezen of te kijken. Door het gevoel van aanwezigheid en interactiviteit hebben leerlingen de neiging de informatie langer te onthouden. Volgens een studie uitgevoerd door PWC voelden VR-leerlingen zich 3,75 keer meer emotioneel verbonden met de inhoud dan klassikale leerlingen en 2,3 keer meer dan e-leerlingen.

Volgens Techrepublic openen zeven universiteiten en hogescholen een digitale tweeling-campus die studenten op de campus of op afstand kunnen bijwonen. Het virtuele klaslokaal zou docenten in staat stellen verder te gaan dan powerpointdia’s en een meeslepende leeromgeving te creëren.

9. Virtuele rondleidingen

Amsterdam3 -

360-graden videos tours kunnen een perfecte marketing- en trainingstool zijn voor verschillende industrieën. Een meeslepende en interactieve 360-graden video’s of virtuele tour van een huis, een stad of een opleidingscentrum kan gebruikers helpen zich vertrouwd te maken met de omgeving voordat ze er zelfs maar binnenstappen.

Verder geeft de virtuele tour in combinatie met de AI-geleide tour kijkers de vrijheid om te selecteren wat ze willen zien, te manoeuvreren waar ze willen bezoeken en door te gaan naar de inhoud die zij zinvol vinden. VR-tours zijn veel effectiever dan 2D-beelden of -video’s omdat het de indruk wekt fysiek aanwezig te zijn.

De nationale ruimtevaartorganisatie ISRO heeft een 3D virtueel ruimtevaarttechnologiepark gecreëerd dat een museum, een theater en een observatorium omvat. De virtuele tour neemt de gebruikers mee door ISRO’s prestaties, satellieten en lanceervoertuigen. De gebruikers krijgen ook 3D-modellen te zien van wetenschappers die hebben bijgedragen aan de Indiase ruimtevaarttechnologie.

10. Datavisualisatie

niantic lightship vps ar 1 -

Datavisualisatie is een cruciaal onderdeel van industrieën van elke omvang. Het stelt bedrijven in staat om inzichten te halen uit ongestructureerde gegevens om strategische zakelijke beslissingen te nemen, de operationele efficiëntie te verhogen en de behoeften van klanten te begrijpen.

Hoewel organisaties wereldwijd nog steeds de voorkeur geven aan het bekijken van gegevens via traditionele grafieken zoals een infographic, cirkeldiagrammen en spreidingsplots, kan VR een geweldig hulpmiddel zijn om statistici in staat te stellen de correlatie tussen verschillende variabelen te begrijpen in een enorme virtuele ruimte.

VR stelt datawetenschappers in staat om volledig ondergedompeld te worden in de gegevens, wat hen helpt de omvang van de bevindingen te begrijpen in plaats van toeschouwer te zijn bij een 2D grafische voorstelling op een computerscherm.

Logistiek bedrijf Kuehne+Nagel maakt gebruik van VR en AI om de verzamelde gegevens van zijn uitgebreide toeleveringsketen te interpreteren. Met behulp van het inzicht dat wordt verkregen uit de historische gegevens, kan het bedrijf toekomstige gebeurtenissen voorspellen, waardoor de logistieke kosten kunnen worden verlaagd en de klanttevredenheid kan worden verbeterd.

11. Branded Games

huawei vr 1 -

Merken halen tegenwoordig ontwerpcriteria uit games en integreren deze in virtual reality-ervaringen om hun gebruikers een meeslepende en interactieve ervaring te bieden. Branded VR-games helpen bedrijven om klanten te binden, te binden en te behouden, wat resulteert in bedrijfsgroei.

Volgens een rapport heeft 81% van degenen die virtual reality hebben ervaren, dit aan hun vrienden en familieleden verteld. Merken die VR gebruiken om gamified ervaringen voor hun klanten te creëren, worden beloond via mond-tot-mond marketing wat leidt tot een toename in conversie en verkoop.

 

In plaats van een social media-update te delen of marketingmateriaal te verstrekken, kunnen bedrijven hun klanten meenemen op een productreis om een speciale en geïndividualiseerde band met hen te smeden.

Om het 5G-netwerk te helpen promoten bij telecomproviders in een roadshow door heel Europa, heeft VROwl een meeslepende VR en AR branded experience gecreëerd voor EventRent. De gamified ervaring is een 5G-geschikte fussball tafel die het mogelijk maakt voor maximaal 4 spelers om het tegen elkaar op te nemen in een virtuele fussball wedstrijd. Lees onze case study voor meer informatie.

12. Evenementen, conferenties en vergaderingen

VR presentation Ford

De covid 19 pandemie gaf veel exposanten en bedrijven de mogelijkheid om digitale hulpmiddelen zoals VR te verkennen voor het organiseren van virtuele bijeenkomsten, conferenties en seminars. Sindsdien zijn veel bedrijven begonnen VR te adopteren om bezoekers van over de hele wereld onder één dak te brengen, zodat ze producten kunnen bekijken, met andere bezoekers kunnen netwerken en door een virtuele showroom kunnen wandelen.

VR voor evenementen of vergaderingen versterkt het idee van sociale richtlijnen. Het beschermt mensen tegen virussen en aanverwante bedreigingen. Aangezien het evenement virtueel wordt uitgevoerd, worden logistieke uitdagingen en chaos ter plaatse voorkomen. Bovendien geeft het de merken de kans om hun hele productcatalogus virtueel te tonen en de gebruikers deze te laten manipuleren in plaats van ze alleen maar af te drukken op een marketingbrochure of een demovideo.

Volgens onderzoek, gepubliceerd in The Lancent Planetary Health, kunnen virtuele conferenties de koolstofvoetafdruk verkleinen en de opkomst vergroten. Het team van de London School of Hygiene & Tropical Medicine onderzocht dat door het evenement in 2021 online te laten plaatsvinden, de reisgerelateerde emissies tot nul werden gereduceerd en de bezoekersaantallen werden verdubbeld in vergelijking met eerdere in-person iteraties van het evenement.

Tokyo Game Show, een gameconventie die gamers over de hele wereld samenbrengt, maakt gebruik van VR om zijn jaarlijkse evenement te organiseren. Het VR-evenement stelt gamers in staat om virtuele stands te verkennen van ‘s werelds gerenommeerde gamebedrijven zoals Square Enix, Bandai Namco, Sega en anderen. 

13. Adverteren

coca cola truck tour 76Xp3 1 scaled 1 -

Adverteerders vertrouwen al lang op print, sociale media en buitenreclame om klanten te werven en omzet te genereren. Hoewel dergelijke reclameplatforms merken helpen om verkeer naar hun website te leiden, een groter publiek te bereiken en de doelgroep aan te moedigen om een aankoop te doen, slagen ze er niet in om het verhaal, de missie en de waarden van het merk over te brengen.

VR in reclame biedt de merken of adverteerders de mogelijkheid om consumenten mee te nemen op een meeslepende productreis die de emoties van klanten ten opzichte van het merk kan opwekken. Een fietsbedrijf kan bijvoorbeeld een meeslepende mountainbike-ervaring creëren voor zijn klanten om de voordelen en kenmerken van een mountainbike te laten zien.

VR-reclame is een klantgerichte marketingoplossing waarbij de klant de held wordt van het verhaal van een merk. In plaats van alleen de tekst door te nemen of een video te bekijken, kunnen merken met VR multisensoriële en gedenkwaardige ervaringen creëren die de klantenbinding kunnen verbeteren.

Het populaire modemerk Adidas heeft grond gekocht in Sandbox om exclusieve ervaringen te creëren voor zijn klanten.

Meer inspiratie? Check hier meer voorbeelden hoe bedrijven virtual reality inzetten.

14. Virtuele VR Showroom

Firepacks Photo 1 -

Detailhandelaren over de hele wereld investeren veel tijd en kosten in het creëren van gepersonaliseerde ervaringen voor hun klanten om de klanttevredenheid, merkentrouw en verkoop te verhogen. Ongetwijfeld heeft e-commerce de gebruikerservaring verder versterkt, maar met VR kunnen retailers de consumentenervaring naar een hoger niveau tillen.

VR stelt klanten in staat om op afstand, vanuit hun luie stoel, te ervaren hoe het is om iets uit te proberen voordat je het koopt. Het stelt retailers in staat om virtuele showroomervaringen te creëren met 3D-modellen van producten die gebruikers kunnen kiezen, draaien en visualiseren hoe ze het product gebruiken.

Zo kunnen bijvoorbeeld zware producten zoals meubels in een VR in elkaar worden gezet om te zien hoe ze eruitzien voordat ze worden gekocht. Door een dergelijke ervaring te bieden, zal het retourpercentage dalen en zullen retailers hun winstgevendheid kunnen verhogen.

De winkel Macy’s gebruikt VR bijvoorbeeld om klanten in VR-geschetste huizen te laten stappen op basis van de vooraf geselecteerde afmetingen en details. Bovendien kunnen ze de kleur van de kamer aanpassen en het meubilair uit de digitale catalogus van Macy’s aanpassen.

Lees hier meer over wat bedrijven doen in de Metaverse.

Anderzijds maakt Walmart gebruik van VR waarmee shoppers in de winkel producten kunnen kiezen, de voedingswaarde of technische specificaties kunnen bekijken en deze in een virtuele winkelwagen kunnen bewaren.

Picture of Marketing
Marketing

Zakelijke mogelijkheden van VR voor jouw bedrijf?

Workshop Tim -

Ik ben ruim tien jaar actief in de XR industrie. Ik help bedrijven bij het succesvol inzetten van Augmented Reality voor marketing, sales en events. Ik help je graag op weg, neem vrijblijvend contact op!

Mail mij op info@vrowl.nlBel mij op 030 711 6158
vr owl logo wit 1 -
Ontdek de mogelijkheden voor jouw bedrijf
Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat je de beste ervaring krijgt. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat je hiermee instemt.