Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat je de beste ervaring krijgt. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat je hiermee instemt.
Blog
AR filters gebruiken op social media kan in verschillende vormen en maten. Zie voor creatieve voorbeelden onze post van 21 voorbeelden van AR filters voor social media.
Geschat maakte circa 2.65 miljard mensen wereldwijd gebruik van social media in 2018. Dat is ruim een derde van de gehele wereldbevolking.
Om hier dieper op in te gaan, 90,4 % van de millennials, 77,5% van generatie X en 48,2% van de babyboomers zijn actieve social media gebruikers (Emarketer, 2019). Het is dan ook niet meer dan logisch dat bedrijven social media inzetten om in contact te komen met hun doelgroep.
Uit een onderzoek van The Sprout Social bleek dat bedrijven om andere reden social media kanalen inzetten dan de consument zou willen.
Wel 60% van de consumenten willen graag dat bedrijven nieuwe producten of services via social media promoten. Terwijl maar 46% van de bedrijven dit als reden zien voor hun social media gebruik.
Newcom doet jaarlijks onderzoek naar het social media gebruik in Nederland. Uit hun laatste onderzoek bleek dat het vertrouwen in social media sterk is gedaald in 2018. Van de leeftijdsgroep 15-19 jaar vertrouwd in 2019 nog maar 24% social media platformen in tegenstelling tot 34% in 2018.
Bij de 20 tot 39 jarigen is dit afgenomen van 23% tot 16%. Voor 40-64 jaar van 17% naar 13%, voor 65-79 jaar van 15% naar 8% en voor 80 jaar of ouder van 14% tot 9%. Het is daarom van groot belang voor bedrijven om authentiek en relevant te blijven.
Maar ook wereldwijd is het vertrouwen in social media aanzienlijk laag. Slechts 41% van de wereldbevolking vertrouwt social media in 2018 blijkt uit onderzoek van het communicatiebedrijf Edelman. De top vijf redenen van wantrouwen in social media zijn:
Dit veroorzaakt dan ook dat veel social media gebruikers hun accounts deactiveren, niet meer gebruiken of ad blockers installeren.
Vibrant media heeft ondervonden dat 49% van de media agencies geloven dat het gebruik van AR/VR advertenties het gebruik van adblockers moet voorkomen.
Dit is de meest gewenste reden van consumenten hoe bedrijven social media inzetten. Hierdoor zorgen AR advertenties ervoor dat consumenten en bedrijven op hetzelfde level zitten.
Het is dan ook verklaarbaar dat de click through rate (CTR) en de video completion rate (VCR) van AR ads hoger ligt dan standaard video advertenties.
De CTR van AR ads ligt 300% hoger en de VCR is 46% hoger dan van reguliere videoadvertenties blijkt uit het 2019 Immersive Advertising Performance Benchmarks Report van OmniVirt.
Consumenten zijn meer aangetrokken om meer te weten te komen omdat ze graag nieuwe gelanceerde of advertenties van bestaande producten en diensten zien op social media.
Tevens gaat ook de customer engagement aanzienlijk omhoog door het gebruik van AR in advertenties. Hetzelfde Benchmark Report gaf aan dat de engagement rate van immersieve reclames 15% was. De gemiddelde engagement rate van Facebook advertenties is 0,16%.
Daarnaast blijkt ook uit een ander onderzoek van de Bahria University dat de engagement rate omhoog gaat bij het gebruik van augmented reality. Maar een andere ondervinding was dat de koopintentie omhoog ging.
Ook blijkt uit een onderzoek van Business Insider Intelligence dat door de toepassing van augmented reality de sales toenemen en de brand awareness verhoogt.
Er wordt verwacht dat de augmented reality advertentie omzet zal stijgen tot 13 miljard in 2022, wat 12% van de gehele mobiele marketing omzet is. Het is daarom belangrijk voor bedrijven hier hun voordeel uit te halen.
Uit het doelgroeponderzoek is gebleken op welke social media platformen de doelgroep het meeste aanwezig is. Om beter inzicht te krijgen in de mogelijkheden van AR in social media, wordt ieder social media kanaal apart onder de loep genomen.
Social media platformen creëren steeds meer mogelijkheden voor hun AR toepassingen. De ontwikkeling van AR functies is steeds meer open voor het publiek. Hierdoor kunnen ook bedrijven makkelijker adverteren op deze social media platformen met behulp van augmented reality.
Facebook lanceerde in 2017 hun eigen augmented reality platform genaamd Spark AR. Het platform geeft iedereen de mogelijkheid hun eigen augmented reality ideeën werkelijkheid te maken.
Althans dat is het idee, voor ongeveer een jaar lang was er alleen de beta versie van het platform. Om gebruik te maken van de AR studio moesten augmented reality ontwikkelaars eerst geaccepteerd worden in het programma. Sinds kort opent Facebook Spark AR voor iedereen en kunnen er ook filters voor Instagram gecreëerd worden.
Honderd miljoenen mensen ervaren maandelijks de augmented reality gemaakt met Spark AR. Niet alleen geeft Facebook meer mogelijkheden aan haar gebruikers om aan de slag te gaan met AR, zelf zijn ze ook nog bezig met het ontwikkelen van AR brillen.
Om met SparkAR augmented reality experiences te maken hoef je geen technische achtergrond of ervaring te hebben. Het platform biedt tutorials en uitleg aan in het Learning Center.
Het is mogelijk interactieve animaties te ontwerpen zonder te kunnen coderen. Ook kunnen eigen objecten en geluiden geïmporteerd worden in de AR studio.
Voor het geval er geen eigen content beschikbaar is, heeft SparkAR een rijke bibliotheek aan gratis bruikbare middelen. Als laatste kan de creëerder via de Spark AR Hub eigen effecten managen.
Een bekende vorm van augmented reality in social media zijn gezicht filters. Spark AR geeft de optie om deze zelf te creëren. Hierdoor kun je gezichten hervormen, bijwerken, of effecten toevoegen.
Spark AR bevat veel voorgekauwde materialen waaronder de face tracker. Door middel van het toepassen van de face tracker wordt een augmented reality filter interactief.
Daarnaast is een belangrijke toepassing de face mesh. Door deze toe te voegen kunnen er effecten op een gezicht ontwikkeld worden. Dit geeft de mogelijkheid tot de volgende creaties: ‘visual shaders’, geanimeerde gezichtsmaskers, gezichts vervorming, gezicht zoom, ‘light leak’ of zwevende deeltjes.
Het effect kan nu reageren op een gebruikers’ gezichtsuitdrukkingen. Ook is er de mogelijkheid om meerdere face trackers toe te voegen waardoor de filter op meerdere gezichten toegepast kan worden.
Om vervolgens meer beweging toe te voegen aan de filter kan er gebruik gemaakt worden van een patch editor. Deze verbindt de beweging van een object aan de face tracker waardoor een gezicht en een object met elkaar meebewegen.
Als laatste kan er een Iris tracker toegevoegd worden waardoor specifiek de ogen vervormd en aangepast kunnen worden.
Naast het volgen van gezichten kunnen augmented reality ook handgebaren effect hebben op de filters. In tegenstelling tot de face tracker die op meerdere gezichten tegelijk toepasbaar is, kan de hand tracker maar bij één hand gebruikt worden.
De derde tracker wordt de plane tracker genoemd en maakt het mogelijk om 3D objecten te plaatsen in een gebruikersomgeving. Ook voor de plane tracker geldt dat er maar één per filter toegepast kan worden.
Echter kunnen er wel meerdere 3D objecten aan de plane tracker gekoppelt worden. De plane tracker effects zijn alleen zichtbaar met de camera aan de achterkant van het device.
De target tracker is de vierde tracker van Spark AR studio. Deze filter wordt getriggerd als de camera op een bepaalde afbeelding in de echte wereld gericht wordt. Een duidelijk voorbeeld hiervan was de Ready Player One poster die met de release van de target tracker als campagne werd gebruikt (zie sectie 3.2.1).
Als laatste kan er ook nog segmentatie toegepast worden om effecten te creëren die de gebruiker scheidt van zijn omgeving. Hierdoor kun je de achtergrond vervangen. De achtergrond kan veranderen door het toevoegen van texturen en objecten. Segmentatie is alleen nog maar mogelijk vanaf de borst naar boven.
Spark AR heeft een wereldwijd partnernetwerk. Ieder bedrijf of individu die een AR app wil (laten) maken kan zich hiervoor aanmelden. Alle partners hebben een uitgebreide expertise van het Spark AR platform. Het is een nieuw programma, nog in ontwikkeling.
Het netwerk is momenteel nog beperkt maar door het openen van Spark AR voor Instagram gebruikers heeft het programma de potentie om flink te groeien. Het wordt namelijk voor bedrijven daardoor steeds makkelijker en aantrekkelijker om augmented reality in te zetten.
De ontwikkelde filter moet voldoen aan de regels en richtlijnen van de Facebook community voordat deze geupload mag worden. De filters worden eerst beoordeelt wat een werkdag tot een week kan duren.
Voor het uploaden op Instagram zijn ook nog extra voorschriften waaraan voldaan moeten worden. Ten slotte zijn er ook nog regels voor icoon effecten. Het hele proces met alle richtlijnen uitgewerkt is beschikbaar op de website voor de developers community van Facebook.
Er is een kans dat de filter wordt afgewezen omdat deze niet voldoet aan de eisen. In dit geval kan de filter opnieuw bewerkt worden en aangepast en opnieuw ingeleverd worden voor goedkeuring.
Door het goedkeuringsproces wordt er toch nog een soort van gezag uitgevoerd over het creëren van augmented reality filters.
Aan het creëren van augmented reality via Spark AR zitten geen kosten verbonden. Ontwerpers kunnen simpelweg de AR studio van de website downloaden en aan de slag gaat met of zonder hulp van de gratis aangeboden tutorials en uitleg.
Er zijn wel kosten om vervolgens de augmented reality ervaring te adverteren via Facebook of Instagram. Deze kosten zijn afhankelijk van je budget en doelgroep. Vooralsnog is er nog geen differentiatie in de prijzen van adverteren door het gebruik van augmented reality.
Tiktok is een platform waar korte video’s op gemaakt kunnen worden met bestaande muziek, eigen gemaakte audio en verschillende filters. Dit gaat echter veranderen.
Tiktok is zich aan het voorbereiden om een AR reclame format aan te bieden. Dit zou direct concurreren met de lenses van Snapchat. Het AR format laat gebruikers gebruikers video’s maken met AR content van verschillende bedrijven.
Het AR format word verwacht in het 3e kwartaal van 2020.
Snapchat is een van de pioniers op het gebied van augmented reality. De benaming van AR filters is in de snap wereld een lens. In December 2017 lanceerde Snapchat hun eigen augmented reality studio voor de Snapchatters genaamd de Lens Studio.
Anders dan bij de Spark AR studio van Facebook was de Lens Studio meteen beschikbaar voor iedereen. Snapchat staat dan ook open voor branded lenzen en gewoonweg entertainment lenzen.
Snapchat probeert de creëerder zoveel mogelijk te helpen met het ontwikkelen van Snapchat lenzen. Zo hebben ze guides die iedere Lens Studio functie uitleggen. Er zijn 7 subonderwerpen in de guides: general, face, 2D, 3D, scripting, submitting en sharing.
Daarnaast is er een overzicht van alle gezicht effecten waar de Lens Studio de creëerder mee voorziet. Ook zijn er heel veel sjablonen van lenzen aangeboden voor gezichts filters of wereld filters. De sjablonen zijn ontwikkeld als beginpunt voor nieuwe creaties.
Net als bij facebook heeft Snapchat gezichts en wereld lenzen. De user interface van de Lensstudio en de SparkAR lijken dan ook veel op elkaar. Voor Snapchat is AR nu belangrijker dan voor Facebook aangezien de camera en het gebruik van filters de hoofdzaak is bij Snapchat terwijl Facebook vooral wordt gebruikt voor het posten van berichten.
Voor het ontwikkelen van AR filter in de Lensstudio zijn er dezelfde functies nodig als bij Spark AR echter hebben deze vaak andere benamingen. Zo is target tracking in Spark AR hetzelfde als marker tracking in de Lensstudio.
Ook heeft de Lensstudio meer functies zoals object tracking. Spark AR biedt als object tracking functie alleen hand tracking aan. Voor Snapchat zijn er naast de hand tracker ook nog katten, honden en lichaams trackers. Maar ook zijn er mogelijkheden die Spark AR niet biedt zoals AR games en landmarks.
De AR games zijn een interactieve vorm van de filters. Games zijn een vorm van de interactie mogelijkheden. Er is voor de filter ontwerper dan nog de keuze tussen simple high score en high score waarbij het verschil zit in persistent storage (aanhoudende opslag).
Soundboard is een interactieve snapchat lens waarbij door het tikken op buttons er verschillende geluiden en pop-up afbeeldingen verschijnen. Verder is er de interactive tap die ervoor zorgt dat losstaande 3D content bij aanraking een extra animatie afspeelt.
Daarnaast is er nog de interactieve path. Hiervoor tekenen de Snapchatters een lijn met hun vinger over het scherm wat vervolgens door een 3D animatie afgelegd wordt.
Daarnaast is er nog de Landmarker functie op Snapchat. Snapchatters moeten hiervoor op een specifieke locatie zijn bij een bekend gebouw of bijzondere plek zoals de Eiffeltoren, Buckingham Palace of het Capitool in de Amerika. Door het scannen van de landmark verandert deze in een animatie of wordt er een animatie aan toegevoegd.
Snapchat heeft een Snap Advertising Policy met eisen en regels over het creëren en publiceren van Snapchat ads. Voor de publicatie zal Snapchat net als Facebook de advertentie beoordelen. Bij het niet houden aan regels of alleen al door feedback van gebruikers kan Snapchat een advertentie verwijderen.
De kosten van gesponsorde lenzen kunnen variëren gebaseerd op de dag van de week, feestdagen, trends etc. Van Zondag tot en met donderdag kosten de lenzen gewoonlijk $450 dollar per dag. Op vrijdag en zaterdag kost een gesponsorde lens $500 per dag en tijdens feestdagen of events kosten de filter reclames al rond de $700 dollar per dag.
In tegenstelling tot Facebook, Instagram en Snapchat is YouTube nog heel onervaren op het gebied van AR. Eerder dit jaar voegde ze de nieuw augmented reality advertentie functie toe.
Door middel van augmented reality kunnen gebruikers Mac make up uitproberen met hun selfie camera. De advertenties verschenen bij Beauty/makeup YouTubers tijdens de video en worden AR Beauty Try-On genoemd.
In Augustus kwam de volgende stap in AR reclames op YouTube maar het blijft wel in de make up branch. De Try-On button staat nu onder de video van Roxette Arisa die de lipstick van Mac in haar video gebruikt. Kijkers kunnen de lipstick nu vanuit de YouTube app of browser kopen.
Twitter en LinkedIn hebben nog geen gebruik van augmented reality op hun platform. Twitter is wel gerecreeerd in een augmented reality versie genaamd TweetReality in 2017.
Hierbij werden de Tweets vliegend om de gebruiker heen gevisualiseerd in AR. Deze functie was echter niet op het platform zelf maar via een andere app die alleen verkrijgbaar is in de Appstore.
Van LinkedIn zijn geen toepassingen van AR bekend. Ook lijken er nog geen plannen in de dichtbije toekomst voor het uitbrengen van AR mogelijkheden op het platform.
Er zijn verschillende gradaties in de moeilijkheid van het creëren van AR filters. De tijd dat het kost om te maken kan variëren van een paar dagen tot een paar weken. Daarom hebben we voor vier diverse cases de kostenberekening gemaakt. De prijs voor de ontwikkeling van AR filters is 85 euro per uur.
De Cinco de Mayo filter van Taco Bell is vrij simpel. Voor beide de Lens en Spark AR Studio staan duidelijke guides en tutorials online voor het ontwikkelen van zo’n gezichtsfilter. Hiervoor worden ongeveer 24 uur gerekend.
Over het algemeen zijn gezicht filters vrij eenvoudig te maken. Echter betekent dit niet dat het resultaat niet overweldigend kan zijn. De filter van Taco Bell is recordhouder van meeste views van een Snapchat filter in één dag, namelijk 224 miljoen.
De Game of Thrones Snapchat Landmark filter is al wat meer werk. De filter is uitgebreider doordat deze meer beweging bevat en verschillende animaties zoals het Flatiron gebouw dat bevriest, de aanvliegende draak en de sneeuw op de voorgrond.
Hiervoor worden circa 56 uur gerekend. Het Flatiron gebouw is als sjabloon beschikbaar in de Lensstudio wat het creëren van de filter makkelijker maakt.
Voor de Ready Player One augmented reality poster ervaring is er geen sjabloon beschikbaar in de SparkAR studio. Er is een target tracker gemaakt speciaal voor de poster en de muurtekening. Het maken van deze ervaring zal ongeveer 112 uur kosten.
De virtual store van Snapchat kost de meeste tijd om te maken. Voor deze filter moet een hele wereld gecreëerd worden waar vervolgens ook nog interactie en audio aan toegepast moet worden. De augmented reality experience van Lego wordt geschat op 136 uur.
Het creëren van AR filter is pas mogelijk voor externe partijen sinds 2017 (de lancering van de Lensstudio en Spark AR). Het is daarom op social media een nieuwe vorm van adverteren die nog flink kan ontwikkelen.
Het grootste social augmented reality platform, Snapchat, geeft wel de mogelijkheid branded filters en lenzen te maken maar nog geen AR reclames. Snapchatters krijgen tijdens het bekijken van ‘stories’ reclames te zien. Het is nog niet mogelijk om hier augmented reality experiences te adverteren.
Ook zijn de Landmark filters van Snapchat een beta versie. Er zijn nog maar vijf Landmarks beschikbaar om te bewerken in de Lensstudio. Ook is het niet bekend wat de toekomst voor deze functie zal inhouden. Worden er meer Landmarks toegevoegd? Zullen mensen zelf Landmarks kunnen toevoegen?
Ook is het lastig om een augmented reality campagne te voeren die op alle social media platformen hetzelfde werkt. Alle platformen passen augmented reality net anders toe. Zo kun je bij Snapchat branded filters unlocken door een snapcode te scannen, bij Facebook doordat ze op je newsfeed komen en bij Instagram kun je branded filters vinden door naar het account te gaan van het bedrijf.
AR op social media ontwikkeld zich in een rap tempo. Met eerst Snapchat, toen Facebook en nu ook YouTube die AR advertenties realiseren. De Snapchat Lensstudio is al voor langere tijd open voor iedereen. Echter de Spark AR studio is pas in Augustus 2019 volledig geopend. Hierbij kwam ook de mogelijkheid
YouTube heeft recentelijk hun eerste AR advertentie gelanceerd in samenwerking met cosmeticamerk Mac. Waar Snapchat, Facebook en Instagram voornamelijk platformen zijn om in contact te blijven met vrienden en familie is YouTube meer een entertainment platform. Het is daarom ook nog mogelijk voor YouTube om Snapchat en Facebook in te halen met AR.
Momenteel zijn er miljoenen mensen die dagelijks onbewust augmented reality gebruiken. AR wordt in social media toegepast op traditionele ervaringen zoals in de Snapchat camera of in het Facebook newsfeed. De gebruiker hoeft hierdoor geen extra stappen te zetten om AR te implementeren in het dagelijks gebruik.
Over drie jaar zal AR in social media waarschijnlijk niet meer gezien worden als een nieuwe optie maar ook als standaard functie. AR sluipt social media binnen zonder dan gebruikers het door hebben.
Een enquête liet zien dat nog maar 31% van de Amerikanen in 2017 wist wat Augmented reality was. De andere 70% wist het niet zeker. Dat terwijl 48.9 miljoen Amerikanen Snapchat maandelijks gebruiken en dus vaak geconfronteerd worden met augmented reality volgens Statista.
Met Snapchat, Facebook, Instagram en YouTube die allemaal bezig zijn met het ontwikkelen van AR reclame mogelijkheden is het belangrijk voor bedrijven om hierin mee te gaan. ‘Normale’ reclames zullen steeds minder aantrekkelijk worden voor social media gebruikers aangezien het een lagere vorm van entertainment heeft.
Naast social media kan augmented reality via nog andere manieren ingezet worden. Zo kan het via een speciaal ontwikkelde applicatie voor één specifiek merk/campagne/reclame. Een voorbeeld hiervan is de Jack Daniels AR ervaring. De doelgroep moet hiervoor een app downloaden om de AR ervaring te activeren wat een hoge drempel is. Het is voor marketingdoeleinden moeilijk met deze methode veel mensen te bereiken.
Ook kan er een al bestaande applicatie ingezet worden die de mogelijkheid geeft om augmented reality ervaring te activeren. Een bekend voorbeeld van zo’n applicatie is Shazam. Door het scannen van de Shazam marker op een Bombay Sapphire fles bloeit deze op en kun je leren over Bombay’s recepten. Het gebruik van een AR ‘verzamelplatform’ verlaagt de drempel voor de doelgroep. Shazam heeft namelijk al maandelijks 150 miljoen actieve gebruikers.
Vervolgens is er ook nog webAR. Hiervoor hoeft enkel een weblink gedeeld te worden die naar een online AR experience leidt. Veel mobiele telefoon eigenaren hebben minstens één social media platform in gebruik. Daarentegen heeft iedere mobiele telefoon internet. Hierdoor kan iedereen een webAR ervaring beleven.
Echter moet deze link wel eerst verspreid worden en de doelgroep bereiken. En wat is nou een makkelijkere manier voor content verspreiding dan social media? Daarom is het makkelijker om de social media ervaring gelijk te verspreiding via social media. De link creëert dan juist een extra omweg.
Veel marketeers zijn al bekend met social media marketing. Het is een marketingstrategie die veel mensen kan bereiken. Bijna een derde van de wereld maakt al gebruik van social media. De advertentie resultaten op social media worden alleen steeds beperkter
Bedrijven adverteren zoveel op social media dat reclames heel authentiek en bijzonder moeten zijn om de doelgroep te bereiken. Uit onderzoek blijkt dat Augmented reality advertenties geven veel betere resultaten dan de ‘standaard’ reclames zoals video’s of foto’s. Door AR verhoogt de CTR en VCR, de customer engagement, de koopintentie, de sales en brand awareness.
Social media zorgt ervoor dat de AR ervaring veel mensen bereikt en de drempel voor het beleven ervan laag blijft. Daarnaast wordt het creëren van AR ervaringen steeds makkelijker door de ontwikkeling
Ben je op zoek naar inspiratie, heb je een vraag of een geweldig idee? Neem contact op met één van onze experts voor een gratis consult.
VR Owl
Demkaweg 11, 3555 HW
Utrecht, Nederland
0031 30 71 16 158
info@vrowl.nl
VR Owl B.V.
BTW NR: NL864040374B01
KVK NR: 86662694
Algemene Voorwaarden
VR Owl
Demkaweg 11, 3555 HW
Utrecht, Nederland
0031 30 71 16 158
info@vrowl.nl
COPYRIGHT © VR OWL 2022