ClickCease

Alles wat je moet weten over WebAR, de toekomst van Augmented Reality.

De opkomst van web-based XR (VR & AR) is één van de meest interessante ontwikkelingen binnen de ‘immersive industry’.  In dit artikel zoomen we in op WebAR, lees je wat wel en niet mogelijk is, maar vooral waarom wij zo enthousiast zijn over deze techniek.

Wat is Augmented Reality?

Augmented Reality is het aanvullen of verrijken van de werkelijkheid met digitale content zoals foto’s, video’s en 3D modellen. De content zie je door het scherm van je smartphone, tablet of de lens van een AR bril zoals de Hololens.

Deze content wordt in de meeste gevallen getoond via een mobiele applicatie die speciaal voor dit doel ontwikkeld is. Daarnaast bieden social media apps zoals Instagram en TikTok ook de mogelijkheid AR content te bekijken, zoals de welbekende filters.

Het downloaden van een app blijft echter drempel voor het verspreiden van je content, in het bijzonder als deze een commercieel tintje heeft. De komst van webbased applicaties nemen deze barrière volledig weg.

Wat is WebAR?

WebAR is een samenvoeging van de woorden web(site) en augmented reality (AR). Deze ervaring bekijk én beleef je volledig via je browser. Je hebt dus geen ‘dedicated’ applicatie nodig, maar slechts de standaard browser op je tablet of smartphone. 

Impact maken met AR?

Waar zet je webAR voor in?

Momenteel wordt WebAR vooral ingezet voor marketingdoeleinden. Denk bijvoorbeeld aan het tonen van een product of persoon in 3D of het verrijken van een verpakking met digitale content. Zo rijdt de nieuwe Volvo S60 je woonkamer in en zie je de nieuwe soundbar van JBL onder je TV hangen. Meer inspiratie nodig? In dit artikel zie je nog eens 20 fantastische voorbeelden van WebAR campagnes.

Hoe werkt WebAR?

In de meeste gevallen scan je een QR-code die je doorverwijst naar een website. Na het verlenen van toegang tot je camera en het eventueel scannen van een AR marker verschijnt de (3D) content op je scherm.  De content kan 3D zijn (zoals een product) zijn maar ook foto’s, video’s, filters. WebAR maakt het sinds kort zelfs mogelijk om cilindrische verpakkingen tot leven te laten komen.

Hoe maak je webAR?

WebAR maakt gebruik van de nieuwste web technieken zoals A-frame en WebGL om 3D content weer te geven in je browser en te vertalen naar de echte wereld.  Het maken van deze content, animaties en interacties is nog wel vakwerk. Het verspreiden gaat relatief eenvoudig, via één van de vele WebAR platformen. Zo is 8thwall een platform waar wij graag mee werken. 

De voordelen van WebAR

Het gebruik van WebAR brengt veel voordelen met zich mee. Kijkers hoeven bijvoorbeeld niet voor elke campagne of actie een speciale app te downloaden. Via je browser bekijk je de content in enkele seconden. 

Ten tweede is het delen van de ervaring eenvoudig door een share knop die linkt naar social media, whatsapp of andere kanalen. Je deelt een link en voilà; de ervaring is gedeeld.

Ten slotte wellicht het belangrijkste voordeel. Er zijn lagere applicaties nodig, dit kan al snel duizenden euro’s schelen. WebAR is een erg kosteneffectieve manier van gebruik maken van AR.

Het gebruik van WebAR is laagdrempelig, de gebruikservaring en de sharefactor zijn hoog terwijl de kosten relatief laag blijven. Wil je meer weten? Lees dan de voor- en nadelen van WebAR.

De nadelen van WebAR

Impact maken met AR?

Augmented reality zonder een app heeft ook nadelen. Het belangrijkste is de complexiteit van de ervaring. Je wilt de downloadtijd zo laag mogelijk houden en de ervaring zo soepel mogelijk. Dit resulteert in minder gedetailleerde content, minder interactiemogelijkheden en een korter ervaring. 

Het tweede nadeel is dat WebAR nog in de kinderschoenen staat en minder soepel draait op oudere telefoons. Het laatste nadeel is dat een goede internetverbinding nodig om de content zo snel mogelijk te donwloaden.

Is webAR de toekomst?

De algemene consensus binnen de industrie is dat de toekomst van XR via het web zal gaan. Hier zijn verschillende redenen voor, bijvoorbeeld de komst van sneller internet, in de vorm van 5G. Steeds betere telefoons en de ontwikkelingen op het gebied van AR zorgen er ook voor dat de toekomst van XR via het web zal gaan.

Zelf aan de slag met WebAR?

Ons team heeft inmiddels flink wat ervaring met WebAR bij diverse internationale campagnes gelanceerd. Heb je vragen over de mogelijkheden van WebAR neem dan gerust contact op.

Tim Nijland
Tim Nijland
Mijn interesse voor XR begon in 2012 met de DK1 die ik op Kickstarter kocht. Sindsdien focus ik mij op VR, AR & MR voor de zakelijke markt en deel ik mijn visie én passie online via deze website en offline op events, beurzen en tijdens workshops.

Inhoudsopgave

Ontdek de mogelijkheden voor jouw bedrijf

Heb je een vraag?

Neem gerust contact met ons op. Wij staan voor je klaar.

Of laat je telefoonnummer achter en dan nemen wij zo snel mogelijk contact op.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat je de beste ervaring krijgt. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat je hiermee instemt.