ClickCease

AMD Liquid VR versus NVIDIA Gameworks VR

De komst van virtual reality brengt vele technische uitdagingen met zich mee. Games en experiences eisen veelal het uiterste van hedendaagse high-end videokaarten. Daar waar zaken als latency en framebuffering slechts kleine issues vormden voor reguliere games, zorgt dit in vr al snel voor simulatieziekte. Een nieuwe aanpak is vereist.

VR Direct wordt Gameworks VR

In maart kwam NVIDIA tijdens de Game Developers Conference (GDC) met informatie over VR Direct. Laatstgenoemde was een eerste inzicht in de ontwikkelingen op het gebied van vr en de API die ze ontwikkelen om hun architectuur zo optimaal mogelijk te gebruiken. Als je als ontwikkelaar aan de slag wil met de Gameworks VR software development kit (SDK), kun je jezelf opgeven voor early access via de Gameworks VR developer pagina.

NVIDIA’s aanpak

Vr brillen gebruiken speciale lenzen om de platte beelden op het scherm om te zetten naar een kijkervaring die bijdraagt aan immersie. Dit is cruciaal in het ontwerp van vr brillen omdat onze ogen slecht zijn in het scherpstellen op objecten die zeer dicht op het oog zitten. Zo dus ook het scherm in vr brillen. Om vervolgens wel gewoon een onvervormd beeld aan de gebruiker te tonen, moet het gerenderde beeld op het scherm wél vervormd worden. De randen van het beeld worden hierbij meer samengedrukt dan het midden van de render.

NVIDIA’s Multi-Res Shading speelt hier op in. Door de samengedrukte regio’s te renderen op een lagere resolutie wordt de druk op de videokaart verlaagd, wat weer resulteert in een, volgens NVIDIA, substantiele verbetering in performance.

Daarnaast wordt de ondersteuning voor meerdere videokaarten via SLI verbeterd. Met VR SLI zou het bijvoorbeeld mogelijk moeten worden om meerdere videokaarten één oog aan te laten sturen. Daarmee zorgen ze zo voor een verbeterde schaling van pc’s met twee of meerdere kaarten.

Nieuwe video’s voor AMD Liquid VR

Er was al wel het een en ander bekend ook over AMD’s tegenhanger voor VR Direct, maar deze week plaatste AMD een nieuwe reeks informatieve video’s online om hun visie en technologie te verduidelijken. Wij bekeken alvast eens wat voor nieuws er aan de horizon ligt!

AMD’s aanpak

Een specifiek verkooppunt is volgens AMD hun asynchronous shaders technologie. Door deze technologie hoeft de videokaart niet steeds te wachten tot alle grafische taken gerenderd zijn. Op deze manier zou AMD’s architectuur optimaler benut worden met lagere latency als resultaat.

Als tegenhanger voor VR SLI toont AMD een glimps van haar Affinity Multi GPU technologie. Ook hier is het doel om het mogelijk te maken om twee of meer videokaarten goed samen te laten werken met vr. Specifiek werd ook hier weer genoemd dat het mogelijk wordt om voor elk oog één of meerdere videokaarten te laten werken.

Werken aan belangrijke vr problemen voor de toekomst

Bij de twee bedrijven staat één thema centraal; het verbeteren van de immersie door verbeteringen aan hardware en software. We zien dan ook dat er qua aanpak overeenkomsten zijn. Zo erkennen beide partijen dat motion to photon latency, het verschil in tijd tussen het bewegen van je hoofd en het correct zien van deze beweging in beeld, erg belangrijk is. Zo richten ze de aandacht op het mogelijk maken van bijzonder lage latency met verschillende technieken.

Beide partijen werken er bijvoorbeeld aan om softwarematig directe input naar de vr bril mogelijk maken. Hierdoor hoeft het besturingssysteem van je computer zich daar niet mee te bemoeien wat betreft schermconfiguraties. Ook het updaten van de hoofdpositie van de gebruiker zonder dat daar nieuwe frames voor worden gerenderd speelt een rol in het verlagen van de latency.

Hoewel het hoogstwaarschijnlijk is dat beide platformen een uitstekende vr ervaring gaan ondersteunen, is het interessant om te zien welke ontwikkelingen deze twee titanen leveren.

Tim Nijland
Tim Nijland
Mijn interesse voor XR begon in 2012 met de DK1 die ik op Kickstarter kocht. Sindsdien focus ik mij op VR, AR & MR voor de zakelijke markt en deel ik mijn visie én passie online via deze website en offline op events, beurzen en tijdens workshops.

Inhoudsopgave

Ontdek de mogelijkheden voor jouw bedrijf

Heb je een vraag?

Neem gerust contact met ons op. Wij staan voor je klaar.

Of laat je telefoonnummer achter en dan nemen wij zo snel mogelijk contact op.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat je de beste ervaring krijgt. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat je hiermee instemt.