Apple en Augmented Reality UPDATE 350

Update 14-9-2017: Op 12 september 2017 heeft Apple de nieuwe iPhone X aangekondigd, volgens Apple de eerste smartphone die gemaakt is voor Augmented Reality (De Google Tango phone en de Lenovo Phab 2 Pro zijn blijkbaar niet bekend in Cupertino). Wat betekent dit voor de toekomst van AR in Apple producten?

Apple iPhone X

De iPhone X is het jubileum model van de iPhone, die voor het eerst in 2007 verscheen. Het scherm is groter, de randen zijn nagenoeg verdwenen, de nieuwe A11 Bionic chip is sneller dan ooit en de front camera is uitgerust met een Infrarood scanner voor gezichtsherkenning in drie dimensies. Daarnaast werden nog twee nieuwe iPhones geïntroduceerd; de iPhone 8 en iPhone 8 Plus. Deze modellen profiteren ook van de nieuwe A11 Bionic chip, die niet alleen sneller en efficiënter is, maar ook beter met kunstmatige intelligentie overweg kan. De IR scanner ontbreekt op deze modellen.

iOS 11 voor alle mobiele 64 bit Apple apparaten

Dat betekent niet dat liefhebbers van Augmented Reality direct een pre-order hoeven te plaatsen voor een nieuwe iPhone aangezien iOS 11, het nieuwe mobiele besturingssysteem van Apple, op alle iPhones en iPads werkt met een 64 bit processor. De iPhone 5s was in 2013 het eerste mobiele apparaat met een 64 bit processor, de A7 chip. Dat betekent dat er honderden miljoenen smartphones en tablets in omloop zijn die via een gratis upgrade gebruik kunnen maken van de functies in iOS 11, waaronder ARKit. Dit is het platform dat hoogwaardige mobiele AR toepassingen mogelijk maakt. Hoewel de nieuwste iPhones qua processorkracht en camera technologie de beste prestaties kunnen leveren op het gebied van Augmented Reality, is een iPhone 5s of een iPad mini 2 in feite al voldoende om ARKit apps te gebruiken.

Google AR Core

Een maand voor de lancering van de iPhone X kwam Google met AR Core, de opvolger van Project Tango. Dit vergelijkbare framework werd als eerste beschikbaar gesteld voor de laatste generatie Google Pixel en Samsung Galaxy toestellen, en zal later voor meer Android smartphones beschikbaar komen. AR Core zal niet afhankelijk zijn van een diepte sensor in het mobiele apparaat, dat maakt het eenvoudiger om AR functies aan bestaande Android smartphones en tablets toe te voegen.

Lees meer over Apple en Augmented Reality

Tim Nijland
Tim Nijland
Mijn interesse voor XR begon in 2012 met de DK1 die ik op Kickstarter kocht. Sindsdien focus ik mij op VR, AR & MR voor de zakelijke markt en deel ik mijn visie én passie online via deze website en offline op events, beurzen en tijdens workshops.

Inhoudsopgave

Ontdek de mogelijkheden voor jouw bedrijf
Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat je de beste ervaring krijgt. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat je hiermee instemt.