Veel merken over de hele wereld zijn begonnen Augmented Reality te integreren in e-commerce. Het helpt merken om unieke, en ervaringen te creëren door gebruik te maken van de camera van een smartphone. In dit artikel lees je meer alleds Augmented Reality en de toekomst van e-commerce en online winkelen.
Wat is Augmented Reality?
In tegenstelling tot de volledige onderdompeling in virtuele realiteit, legt Augmented Reality of AR digitale objecten in de fysieke wereld vast met behulp van camerasensoren van smartphones, zoals een versnellingsmeter, een gyroscoop en een magnetometer. Deze sensoren zijn ook te vinden in AR-brillen zoals de Moverio BT-350 van Epson of de Hololens 2.
Hoe wordt AR gebruikt voor e-commerce?
Virtuele try-on
AR is een goed hulpmiddel om klanten te helpen producten thuis uit te proberen. Of het nu gaat om schoenen, sieraden of een handtas, virtueel passen laat de noodzaak om een fysieke winkel te bezoeken verdwijnen en het maakt het mogelijk om zelfverzekerde aankoopbeslissingen te nemen.
Bovendien vinden winkeleigenaars het vaak moeilijk om alle producten te tonen door een gebrek aan voorraad. Bij deze situatie kunnen AR 3D-modellen goed worden gebruikt en kunnen klanten op een andere manier het product bekijken.
Product visualisatie
Augmented Reality helpt om e-commerce producten tot leven te brengen. Consumenten kunnen visualiseren hoe het product in hun huis zou passen. Voor bedrijven kan dit leiden tot een hogere conversie en voor consumenten kan het een nieuwe manier van interactie met het merk opleveren.
Gamification
AR verandert de traditionele browse-ervaring in een leuke en interactieve gameplay, die de consument voor een lange periode geïnteresseerd houdt. Of het nu gaat om een productlancering of om het vergroten van de naamsbekendheid, AR kan de winkelervaring van klanten verbeteren, bestaande klanten behouden en nieuwe klanten werven.
Hoe merken AR gebruiken in e-commerce
Nike
Nike heeft AR-technologie gebruikt voor verschillende marketingcampagnes. Voor zijn ‘House of Innovation’-winkel in New York heeft Nike het winkelend publiek een AR-uitdaging aangeboden. Om de ervaring te activeren, kunnen klanten gewoon hun smartphone gebruiken en de QR-codes in de winkel scannen.
Sephora
Sephora biedt haar klanten de mogelijkheid om verschillende cosmetische producten virtueel uit te proberen voordat ze tot aankoop over gaan. Dit kan spijt en koopangst verminderen, omdat klanten het product van tevoren kunnen bekijken en een weloverwogen beslissing kunnen nemen.
Ikea
Ikea gebruikt AR-technologie voor zijn ‘Place-app’. Met de app kunnen gebruikers 3D-modellen van meer dan 2000 producten bekijken. Als je bijvoorbeeld een nieuwe stoel voor je woonkamer wilt kopen, maar niet zeker weet hoe hij zou staan, kun je met de AR-app de stoel plaatsen, draaien en bewegen om te zien hoe hij zou passen.
Walmart
De Amerikaanse retailer Walmart kondigde eind 2022 ‘Be your own Model‘ aan. Hiermee kun je honderdduizenden stukken kleding passen waarbij het bedrijf gebuikt maakt van algoritmes en AI voor een realistische weergave.
Voordelen van AR in e-commerce
Volgens een wereldwijd onderzoek van Neilsen uit 2019 noemden consumenten Augmented Reality en Virtual Reality als de toptechnologieën die ze zoeken om hen te helpen in hun dagelijks leven. We hebben een paar voordelen van AR in e-commerce op een rijtje gezet.
De ervaring van de klant verbeteren
AR kan een anker worden om de ervaring voor klanten tijdens het winkelen te verbeteren. Gebruikers kunnen het AR-model roteren, schalen en verslepen. Merken die AR omarmen kunnen hun waardepropositie duidelijk naar voren brengen en op een emotioneel niveau contact maken met de consument.
Het verminderen van het aantal retourzendingen
Consumenten hebben vorig jaar naar schatting voor 428 miljard dollar aan goederen geretourneerd aan retailers, ongeveer 10,6 procent van de totale Amerikaanse retailomzet in 2020.
Uit onderzoek van GetApp is gebleken dat augmented reality marketing helpt om de hoeveelheid retourzendingen van producten te verminderen. IKEA laat mensen bijvoorbeeld thuis meubels plaatsen om te kijken of het product goed past.
Hogere conversieratio AR voor e-commerce
Volgens een rapport van Deloitte Digital en Snap leidt interactie met producten met AR-ervaringen tot een 94 procent hogere conversieratio. Dit komt doordat AR mensen in staat stelt weloverwogen beslissingen te nemen. Met behulp van een smartphonecamera kunnen consumenten een virtueel object in de echte wereld plaatsen, productinformatie bekijken en online reviews raadplegen.
Minder milieuvervuiling met augmented reality
Augmented reality kan merken helpen om producten in hoge kwaliteit te visualiseren tijdens het ontwerpen van het product. Op die manier kunnen ze vermijden dat ze prototypes moeten herontwerpen en herdrukken, wat de verspilling van materiaal verder kan beperken.
Als merken AR gebruiken, kunnen ze klanten betrekken bij zinvolle productvisualisaties zonder dat ze naar de winkel hoeven te gaan. Aangezien mensen niet naar showrooms hoeven te reizen om een product te kopen, kan dit de CO2-voetafdruk drastisch verminderen.
Hoe kan AR voor e-commerce worden geïmplementeerd?
WebAR
WebAR verwijst naar een op de website gebaseerde augmented reality-ervaring waarvoor geen extra applicatie nodig is. Het enige wat het bedrijf hoeft te doen is een URL-link naar de consument te sturen. De link zal hem vragen de camera te autoriseren, vervolgens automatisch de live omgeving te scannen en een virtueel object in de echte omgeving van de gebruiker te plaatsen.Marker-based AR
Merken kunnen verschillende interactieve en meeslepende ervaringen integreren achter de QR-code of een afbeelding. Zodra de gebruikers deze scannen, kunnen ze worden doorverwezen naar bijvoorbeeld een spel of een quiz. QR codes zijn scanbaar over verschillende media zoals televisie, krant, of laptop schermen.Markerless AR
Zoals de naam al doet vermoeden, is er geen marker nodig om een AR-ervaring te lanceren. U kunt gewoon een AR-app voor klanten maken die automatisch de live omgeving detecteert en de digitale omgeving op een plat oppervlak of een muur plaatst.Social AR
Via social ar filters is via platformen zoals Facebook, Instagram en TikTok is het ook mogelijk AR in te zetten. Hierbij wordt de app gebruik voor bijvoorbeeld het visualiseren van schoenen, brillen of andere accessoires.Toekomst van AR voor e-commerce
De wereldwijde augmented shopping-marktomvang werd in 2019 gewaardeerd op 1,24 miljard dollar en zal van 2020 tot 2027 naar verwachting groeien met 47,1%. Ongeveer 80% van de klanten zegt nu al dat AR of VR hun winkelervaring “enigszins” of “zeer waarschijnlijk” zou verbeteren.
In de toekomst zullen we meer luxemerken zien die AR-technologie implementeren voor virtuele try-ons. Op die manier boren merken niet alleen nieuwe digitale kanalen aan, maar trekken ze ook meer jongeren aan, die meer geneigd zijn tot immersieve technologieën.