Het concept van de metaverse bestaat al een decennium. Het is echter nu dat we veel metaverse bedrijven zien die nieuwe en unieke ervaringen lanceren en de manier waarop mensen samenwerken, werken en spelen veranderen. In dit artikel gaan we kijken naar de 10 belangrijkste metaverse-platforms voor 2023 die momenteel beschikbaar zijn voor gebruikers om te verkennen.
Tweede leven
Geïnspireerd door een project van Linden Labs wordt Second Life, een 3D virtueel platform, aangeprezen als de eerste vorm van de metaverse. Het stelde gebruikers in staat om in real time met elkaar te creëren en te interageren met behulp van aanpasbare avatars.
Second Life gebruikt digitale valuta genaamd Linden dollars (L$) die gebruikers kunnen kopen met echte valuta en vervolgens kunnen gebruiken om virtuele items te kopen zoals kant-en-klare avatars in de vorm van fantasiewezens en robots, virtuele landen, kleding en voertuigen en nog veel meer. Linden dollars spelen een belangrijke rol bij het mogelijk maken van meta-commerce; mensen kunnen handel drijven in de virtuele wereld.
Wat Second-life uniek maakt en anders dan andere metaverses, is de sterke focus op door de gemeenschap gegenereerde inhoud, met inbegrip van een breed scala aan volwassen inhoud, waardoor kunstenaars de vrijheid hebben zich te uiten en een bloeiende in-game economie en virtuele handel.
VR-Chat
VR-chat is een free-to-play VR-platform vergelijkbaar met Second Life, Gary’s mod en Habbo, waar spelers kunnen praten met vreemden en vrienden. VR-chat is vooral een community-gedreven spel; mensen kunnen hun eigen aangepaste avatars en wereld uploaden door ze te creëren in unity.
VR-chat platform is apparaat agnostisch, wat betekent dat het kan worden verkend met behulp van PC en VR-headsets zoals Quest 2 en HTC Vive. Volgens Road to VR is het social-VR-platform in ontwikkeling voor Android- en iOS-apparaten. De bètatoegang wordt echter alleen verwacht voor VR-Chat Plus-gebruikers.
Naast het creëren van je eigen Avatar kunnen gebruikers andere interessante functies verkennen, zoals het bekijken van een film in een ruimtestation of op een maan met familie en vrienden en het spelen van leuke spelletjes zoals bowlen en capture the flag. VR-chat biedt een verscheidenheid aan mogelijkheden voor gebruikers om betrokken te raken en zich te vermaken, waardoor het een populair platform is voor gamers, kunstenaars en makers van digitale inhoud.
High Fidelity VR
High Fidelity is een VR-platform gecreëerd door Philip Rosedale, de bedenker van Second Life. Met het VR-platform kunnen gebruikers meeslepende en interactieve ervaringen creëren met behulp van geavanceerde VR-technologie die full-body motion tracking, spatialized audio en high-fidelity graphics ondersteunt.
High Fidelity is niet gebaseerd op blockchaintechnologie, maar heeft wel een eigen digitale munt, High Fidelity Coin (HFC) genaamd, die kan worden gebruikt om virtuele goederen en diensten te kopen binnen het platform. Met High Fidelity kunnen gebruikers geen land bezitten, maar ze kunnen wel hun eigen ervaringen opbouwen en hun vrienden uitnodigen.
Voor gebruikers biedt High Fidelity een grote hoeveelheid entertainment, van het organiseren van virtuele evenementen tot vergaderingen, lezingen en live muziek. Bovendien kunnen gebruikers hun eigen Avatars creëren en aanpassen. Hoewel het platform in eerste instantie is ontworpen voor VR, kunnen spelers de omgeving ook verkennen via een desktop.
Roblox
Roblox is een online spelplatform waarmee ontwikkelaars en gebruikers spellen kunnen maken die andere gebruikers kunnen spelen. Sinds de oprichting in 2016 heeft Roblox zijn platform opgevat als een meeslepende sociale gemeenschap waar mensen kunnen ontwerpen, bouwen, spelen en met elkaar communiceren.
Hoewel de meeste Roblox-gebruikers consumenten zijn in plaats van scheppers, is er een manier om geld uit te geven en te verdienen door virtuele items met het spel te maken en te verkopen. Deze items kunnen worden gekocht door Roblox virtuele valuta genaamd ‘Robux’ te kopen vanaf het platform.
Roblox is apparaat agnostisch. Het kan op meerdere apparaten worden gespeeld, zoals pc’s, mobiele apparaten en spelconsoles. Bovendien zijn er een aantal spellen die kinderen kunnen spelen. Bijvoorbeeld, een spel genaamd Jailbreak waar kinderen kunnen kiezen om te spelen als agenten of criminelen, en agenten proberen de criminelen te vangen die uit de gevangenis ontsnappen.
Decentranland
Decentraland is een volledig gedecentraliseerde 3D virtuele wereld waar mensen en merken hun eigen virtuele land kunnen bouwen of bezitten. Daarnaast kunnen ze er ronddwalen, spelen en interageren met wat andere gebruikers hebben gebouwd. Een van de meest opvallende kenmerken van Decentraland is dat het gebouwd is op blockchaintechnologie, wat betekent dat het gecontroleerd wordt door zijn gebruikers.
Omdat het platform op blockchaintechnologie is gebouwd, kunnen gebruikers virtueel land kopen en verkopen, en unieke digitale activa creëren en verkopen. Dit betekent dat gebruikers potentieel echt geld kunnen verdienen door het creëren en verkopen van waardevolle inhoud binnen het platform.
De native currency van Decentraland is MANA. MANA wordt gebruikt voor verschillende doeleinden binnen het Decentraland platform, waaronder het kopen van virtuele grond, het kopen en verkopen van virtuele goederen en diensten, en het deelnemen aan bestuurlijke beslissingen met betrekking tot de ontwikkeling van het platform.
Sandbox
Sandbox is een gedecentraliseerd gaming platform gebouwd op blockchain technologie waar spelers hun eigen ervaringen kunnen creëren, bezitten en te gelde maken met behulp van NFT’s. De Sandbox is ontworpen als een sociaal gaming platform, in tegenstelling tot Decentraland, dat een sociaal aspect heeft, waar spelers evenementen en meet-ups kunnen bijwonen en interactie hebben met hun vrienden.
Het Sandbox-platform stelt gamers in staat hun eigen spellen te bouwen zonder enige programmeerkennis met behulp van hun gratis gametool ‘Game Maker’ om voxel-gamewerelden te creëren. Spelers kunnen deelnemen aan games die door anderen zijn gemaakt. De gamers kunnen hun spellen en andere virtuele items verkopen met behulp van Sandbox’s digitale munt ‘SAND’.
De SAND-munten kunnen worden gebruikt om verschillende rekwisieten, gebouwen, terreinen en exclusieve in-game content te kopen. Bovendien kunnen spelers hun tokens inzetten om beloningen en voordelen te verdienen en prioritaire toegang tot spelkenmerken te krijgen.
Somnium Space
Somnium Space is een VR-platform, gebouwd op de Ethereum blockchain waarmee gebruikers digitaal vastgoed, gebouwen, landerijen, percelen en andere in-game virtuele activa kunnen kopen. Een van de unieke kenmerken van het platform is dat het gebruikers in staat stelt fysieke sensatie en feedback te ervaren door interactie met de virtuele objecten in de omgeving.
Somnium Space heeft zijn eigen digitale valuta genaamd ‘Somnium Cube’, een ERC20 token dat kan worden gebruikt om percelen te kopen, waardoor content creators geld kunnen gaan verdienen voor hun producten en diensten. Makers kunnen bijvoorbeeld virtuele concerten organiseren op hun kavels en tickets verkopen op de blockchain.
Een ander uniek kenmerk van het platform is dat het gebruikers beloont voor hun positieve bijdrage aan de gemeenschap en mensen via een proces dat ‘Karma’ heet. De verdiende Karma kan vervolgens worden gebruikt om speciale platformfuncties te ontgrendelen, zoals toegang tot een exclusief evenement.
Frame VR
Met FrameVR kunnen gebruikers een meeslepende samenwerkingsruimte creëren vanuit een browser op de desktop, VR of een smartphone. Om de metaverse te betreden, kunnen gebruikers zich gewoon aanmelden via hun google- of facebookaccount, verschillende omgevingen kiezen, van een moderne galerij tot een openluchttheater, en hun collega’s uitnodigen in de virtuele ruimte.
FrameVR is een geweldige tool voor bedrijven, particulieren en docenten om vergaderingen, virtuele excursies en immersieve en interactieve evenementen te organiseren. FrameVR bestaat uit verschillende tools zoals web-cam, whiteboard, polls en analytics om de ervaring zo echt mogelijk te maken.
Vorig jaar had de Universiteit van Massachusetts, Boston campus een digitale tweeling gemaakt van delen van hun campus om curriculum levering, online onderwijs en evenementen te vergemakkelijken.
Meta Horizon
Meta Horizon is een sociaal virtual reality VR platform gebouwd door Facebook waarmee gebruikers als avatar een virtuele wereld kunnen verkennen en ermee kunnen interageren. Gebruikers kunnen hun avatar creëren en aanpassen: van uiterlijk tot kleding en accessoires.
Zodra de gebruikers zich in de Horizon metaverse bevinden, kunnen ze verschillende virtuele omgevingen verkennen, zoals spelletjes, avonturen of sociale ruimtes. Bovendien kunnen ze met andere gebruikers communiceren: Ze kunnen socialiseren met andere gebruikers in de virtuele wereld, via voice chat, gebaren en gedeelde activiteiten.
Meta Horizon is ontworpen om toegankelijk te zijn op verschillende VR-headsets, waaronder de Oculus Quest en Rift S. Vorig jaar kondigde Facebook aan dat VR-gebruikers geen Facebook-account-id meer nodig hebben om de metaverse te verkennen.
Cryptovoxels
Cryptovoxels is een van de gerenommeerde platforms waarmee gebruikers virtuele percelen kunnen kopen en daarop geweldige ervaringen kunnen bouwen. Het is een door gebruikers gestuurde wereld die werkt op Ethereum blockchain. Een van de unieke kenmerken van het platform is dat het gebruikers toestaat om een perceel open te stellen voor andere gebruikers om ervaringen te bouwen.
Cryptovoxels gebruikt zijn eigen native valuta genaamd Voxels die kan worden gebruikt om virtuele items zoals gebouwen, kunst, kleding en andere digitale activa te verhandelen. Cryptovoxels gebruikt net als Sandbox voxel-graphics om de spelwereld weer te geven waar spelers interageren met de uitgestrekte open wereld die bestaat uit voxel-kubussen.
Uit de bovenstaande platforms blijkt duidelijk dat “The Metaverse” niet langer een futuristisch concept is, maar een realiteit waar enerzijds merken nieuwe ervaringen voor gebruikers kunnen creëren en hun loyaliteit kunnen winnen en anderzijds gebruikers hun creativiteit de vrije loop kunnen laten door interactieve games en omgevingen te creëren.