ClickCease

De 10 beste augmented reality-marketing campagnes van 2020

Maaandelijks selecteren we de beste VR & AR-marketingcases die we delen via onze nieuwsbrief. In 2020 maakten meer dan 90% van onze favoriete cases gebruik van Augmented Reality, mede dankzij de opkomst van social AR, WebAR en tech zoals 5G. In dit overzicht vind je daarom onze 10 favoriete AR marketingcampagnes van 2020!

1. Verizon | 5G made for Snapchat

Verizon collaboreerde met The Black Puma’s en Snapchat voor de ‘5G Built Right for Snapchat’ campagne. De leadzanger gaf vin AR een performance voor het gebouw van de New York Public Library.

Doel van de campagne was promotie van het 5G-netwerk en nieuwe snapchat-functies zoals de Landmark lens. Verizon-klanten met 5G-smartphones konden het AR-concert op locatie bijwonen door het gebouw te scannen via Snapchat. Vervolgens verscheen frontman Eric Burtons en zong de hit Colors” terwijl het gebouw en het landschap werd verrijkt met een scala aan kleuren en bloemen.

Deze campagne rockt zijn weg naar de top 10 met 5G en location based content in een awesome samenwerking met één van de beste bands van 2020. 

2. Museum “Het Valkhof” | Sofia’s Smuggling

Musea en hogescholen in Nederland en Duitsland werkten samen aan een AR-game ‘Sofia’s Smuggling Cross-Border Hunt‘ met als doel jongeren naar het museum te krijgen.

In het spel kruip je in de huid van Sofia en los je puzzels op in acht verschillende musea, pas dan ontrafel je het complete mysterie. De puzzels zijn uniek per locatie en stimuleren interactie met de kunst in de musea. De oplossingen voor de puzzels zijn verborgen in schilderijen, kunstwerken en omgeving. 

De game maakte gebruik van location based content, games en 3D-animaties in een grensoverschrijdende samenwerking die daarom zijn plaats in de top 10 lijst verdient.

3. Lucasfilm | Mandalorian AR Experience

Studio Lucasfilm lanceerde een AR-app om het tweede seizoen van de populaire Disney+ serie “The Mandalorian” te promoten. In de experience kun je hoogtepunten van Mando en Baby Yoda uit seizoen 1 naspelen in je woonkamer

Je bezoekt diverse planeten uit het Star Wars Universum en ontdekt exclusieve content en trivia. De app maakt gebruik van de nieuwste AR-technologie waarbij sneeuw en andere speciale effecten levensecht door je woonkamer vliegen. De app bevat maar liefst vijf verschillende ervaringen en een fotomodus voor die verplicht selfie met Baby Yoda. 

The Mandolorian vecht zich een weg naar onze top 10 met behulp van extra planetaire techniek.

Dit jaar impact maken met AR?

4. The Weeknd | TheWeekndEXP

De Canadese artiest The Weeknd is de eerste die TikTok gebruikt voor een augmented reality concert, in samenwerking met WAVE, een start-up voor XR-concerten.

Om het nieuwe album After Hours te promoten, bood TikTok een volledig digitale live-ervaring met scènes die bij elk nummer veranderden. Kijkers konden de scènes kiezen door te stemmen en comments geven die live werden getoond.

De hashtag #TheWeekndEXP had 2,5 miljard(!) views en het concert bracht meer dan 350.000 euro op voor een goed doel. Naast het meest gedraaide nummer van 2020 heeft The Weeknd ook één van de gaafste AR-belevingen en een welverdiende plek in dit overzicht.

5. The Pokemon Company | Pokémon Smile

The Pokémon Company heeft de AR-app “Pokémon Smile” gelanceerd om kinderen te helpen bij het tanden poetsen. 

Door middel van face tracking worden de kinderen uitgerust met een schattige Pikachu-hoed. Door je tanden goed te poetsen, red je Pokémon van bacteriën die gaatjes veroorzaken. De app bevat meer dan 100 verschillende Pokémon. Gotta brush’m all! 

De app heeft meer dan 500.000 downloads, meer dan 7.500 vijfsterrenrecensies en tientallen YouTubers plaatsen reviews. Pikachu blinkt duidelijk uit in deze top 10!

6. Malibu | Tropical Parkour

Malibu werkt samen met GoSpooky om een AR-game te maken als onderdeel van de zomercampagne “A Bit of Sunshine” ter promotie van Malibu Lime

Malibu Tropical Parkour maakt gebruik van Snapchat’s AR Marker Tech. Na het scannen van de abri-advertenties van Malibu speel je een classic side-scroll game waarbij je zoveel objecten dient te ontwijken. Je highscore deel je vervolgens met je vrienden via Snapchat.

Een klassiek game in een fris jasje dat het wachten op de bus een stuk leuker maakt. Welverdiend in onze top 10!

7. Nike | Air Max Cloud

Nike heeft in samenwerking met AKQA São Paulo een AR-ervaring gecreëerd ter promotie van een paar exclusieve sneakers.

De ervaring is te beleven via een mobiele website met gebruik van WebAR. Zodra de telefoon op de lucht is gericht, kun je een sneakers in de vorm van een wolk vinden. Vervolgens krijg je toegang tot exclusieve muziek en interviews met populaire Braziliaanse artiesten. 

Deze campagne genereerde 32% meer verkopen van de sneaker en 22% meer bezoekers naar de website. Deze campagne vliegt naar grote hoogte en zo onze top 10 in.

8. Marz Brewing Company | Mix it Up

Marz Brewing Company werkt samen met M1-Interactive aan een AR-verpakkingservaring om hun nieuwe IPA biertjes te promoten.

Er zijn vier verschillende biertjes, elk met een eigen muziekstijl en drie verschillende samples. Na het scannen van het biertje kun je de tracks remixen of combineren met één van de andere blikjes. Voeg effecten toe, creëer een unieke track en deel deze via social media.  

Deze dorstlessende actie maakt bier drinken nóg leuker en verdient terecht een plek in onze top 10.

AR in jouw volgende campagne?

9. Sony | Jumanji: The Next Level

Sony Pictures heeft in samenwerking met het mixed reality-bureau Trigger een WebAR-ervaring gecreëerd Jumanji, The Next Level te promoten.

Spelers worden letterlijk in het spel getrokken, selecteren hun avatar en gebruiken spraakopdrachten om de wereld te verkennen. Samen met de karakters uit de film verkennen ze diverse locaties en unlocken ze exclusieve content zoals interviews, foto’s en behind the scenes video’s 

De eerste WebAR-campagne die spraakherkenning gebruikt en veel, diverse content biedt zonder gebruik van een applicatie. Welkom in de top 10-!

10. Oneplus | OnePlus Nord AR Launch

OnePlus lanceerde hun nieuwe flagship ‘Nord’ tijdens een augmented reality-evenement dat live werd uitgezonden via een app.

Het evenement werd gehost op een augmented reality stage waarbij zowel de host, smartphone als alle andere elementen in 3D waren te zien. De exploded view van ‘Nord’ maakte prachtig de diepte die AR kan bieden duidelijk. Na de lancering konden gebruikers de functies en gedetailleerde specificaties checken. 

Het is het eerste launch event volledig via AR met meer dan 100.000 live viewers. Een geweldige manier om een flagship te lanceren, Nord  claimt terecht de laatste plek in onze top 10.

Bonus: True Ideas | Vega Favorieten

Wij lanceerde dit jaar diverse AR campagnes met als hoogtepunt de samenwerking met True Ideas. Wij lanceerde samen WebAR-campagne om de Vega-favorieten van Albert Heijn te promoten.

Alle leden van de Nationale Postcode Loterij ontvingen een boekje met twaalf vegetarische gerechten.  Na het scannen van het boekje verschijnt de welkbekende host Gaston die de fotorealistische gerechten in 3D aan je presenteert. 

Gebruik van 3D scanning, motion capture en WebAR én meer dan 120.000 views in een maand. Dat verdient een extra plekje in deze lijst, al zeggen wij het zelf!

In 2021 impact maken met AR?

Wij lanceerde in 2020 aantal vette AR ervaringen voor o.a. Albert Heijn, Kipster, Germany’s Next Top Model. Ben je benieuwd naar wat wij kunnen doen voor jouw volgende campagne? Wij vertellen je graag meer

Tim Nijland
Tim Nijland
Mijn interesse voor XR begon in 2012 met de DK1 die ik op Kickstarter kocht. Sindsdien focus ik mij op VR, AR & MR voor de zakelijke markt en deel ik mijn visie én passie online via deze website en offline op events, beurzen en tijdens workshops.

Inhoudsopgave

Ontdek de mogelijkheden voor jouw bedrijf

Heb je een vraag?

Neem gerust contact met ons op. Wij staan voor je klaar.

Of laat je telefoonnummer achter en dan nemen wij zo snel mogelijk contact op.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat je de beste ervaring krijgt. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat je hiermee instemt.