De 10 beste augmented reality marketingcampagnes van 2021

Augmented reality is een effectief marketinginstrument om de klantervaring te vergroten. 

AR biedt een nieuwe manier voor merken om de interesse van klanten te peilen door de producten in het echt te brengen. Merken kunnen AR-ervaringen creëren met WebAR of een standalone AR-app. 

Vorig jaar keken we naar de 10 beste marketingcampagnes van 2020. In dit artikel kijken we naar de beste marketingcampagnes van 2021.

1. BON V!V

Bon en Viv, een hard seltzer-bedrijf, werkte samen met Aircards, een WebAR-bureau, om een out-of-home WEB AR-reclamecampagne voor de detailhandel te creëren in Los Angeles en San Diego. 

Bij toegang tot de AR-ervaring komt er een 3D-automaat op het scherm waar de gebruikers hun favoriete drankje kan selecteren.

Met extra functies konden consumenten het drankje kopen in een winkel in de buurt of het online bestellen om het binnen een paar uur thuis te laten bezorgen.

2. Doritos

In juli 2021 lanceerde Pepico in heel het Verenigd Koninkrijk een AR-marketingcampagne met de naam “Make Your Play” om muziekfans naar het beroemde Britse festival Strawberries and Creem te lokken. 

Na het scannen wordt een play-knop in de vorm van een Dorito-chip in de omgeving geplaatst. Eenmaal geactiveerd, ontgrendeld Doritos een ticket van 250 dagen via DICE, een website voor ticketverkoop.  

Het resultaat was dat alle geprijsde items binnen een tijdspanne van zes weken werden verdeeld.

3. Pizza Hut - PacMan Augmented Reality Boxes

Een van de meest beroemde merken, Pizza Hut, lanceerde een AR-campagne “Newstalgia” (New+Nostalgia). De campagne introduceerde een reeks limited-edition pizzadozen met QR-codes waarmee mensen Pac-Man konden scannen en spelen. 

Wanneer de QR-code op de doos wordt gescand, wordt een PAC-MAN AR ) versie van het iconische spel onthuld.

Op zoek naar kansen in de Metaverse? Lees hier wat de Metaverse is.

4. Christian Dior’s B27

Om de toevoeging van B27 sneakers aan de herenkleding lijn te promoten, ging het modemerk Christian Dior een samenwerking aan met Snapchat om een AR-pasfilter te maken. 

De snap AR filter stelde mensen in staat om zes paar B27 sneakers in de echte wereld te passen met behulp van hun smartphone. Bovendien hadden ze de mogelijkheid om de schoenen direct van daar te kopen. 

De AR filter genereerde meer dan 2,4 miljoen views.

5. Invesco - QQQ Hoops AR

Investeringsmaatschappij Invesco heeft in samenwerking met Grant Hill van de NBA een AR-ervaring uitgebracht, QQQ Hoops, voor basketball fans. 

De campagne werd gelanceerd op Invesco’s social media kanalen, waarbij mensen een digitale QR code konden scannen. 

Na het scannen van de digitale code zien de fans het virtuele Augmented Reality-net in hun huis. Elke fan krijgt vervolgens $10.000 aan in-game valuta, en ze krijgen 30 seconden om zo veel mogelijk punten te maken, wat hen extra dollars oplevert.

Wanneer de tijd eindigt, krijgen de spelers de digitale valuta die ze in totaal hebben verdiend, en hoeveel dat waard zou zijn geweest als het tien jaar geleden was belegd via Invesco QQQ ETF.

6. Estee Lauder - Luxe Geuren Collectie

Om GenZ en millennials te interesseren voor de nieuwste luxe geurencollectie heeft Estee Lauder een Snapchat AR-campagne gemaakt. 

Het make-up merk selecteerde vier merken uit haar luxe collectie: Tender Light, Sensuous Stars, Dream Dusk en Radiant Mirage. 

Wanneer de AR-filter wordt geactiveerd, zien Snapchat-gebruikers alle vier de merken voor zich verschijnen. Zodra de gebruikers de parfum kiezen, worden ze meegenomen in een meeslepende ervaring waarin emoties en inspiraties achter de parfum worden belicht.

7. Diageo - Legends Untold

Elk jaar lanceert Diageo zijn speciale editie whisky’s. Vorig jaar werd de collectie van oude en zeldzame whisky’s gelanceerd onder de noemer ‘Legends Untold’.

De AR-ervaring liet consumenten in een meeslepende film reizen waarin verschillende mythische wezens werden getoond, zoals The Lion’s Fire, The Lion’s Jewel en The Spring Stallion.

De AR-ervaring trok een nieuwe generatie tech-savvy scotchkenners aan. 

 

8. Schuh 'Schuh Sneaker Hunt'

Om studenten en gezinnen aan te moedigen buiten plezier te maken, kwam de Britse schoenenverkoper Schuh met de AR-game campagne, “Schuh Sneaker Hunt”.

Met de campagne konden mensen het spel downloaden door de QR-codes te scannen van de winkels van het merk of digitale OOH-platforms op belangrijke locaties – Liverpool, Manchester, Glasgow, Birmingham en Londen.

De campagne ging live op verschillende andere platforms zoals Twitch, Reddit en Roblox en gaf spelers de kans om meer dan 40.000 prijzen te winnen.

9. Bolle - Rediscover Earth

Om mensen de technologie van haar zonnebrilglazen, Volt+, te laten ervaren, lanceerde Bolle, een Frans brillenmerk, een Instagram AR-campagne Rediscover Earth. 

De campagne werd geconceptualiseerd door QReal en M7 innovation. Zodra de AR-campagne werd geactiveerd, moesten gebruikers op de selfie-modus klikken om de bril uit te proberen en de wereld te bekijken door de Volt+ lens. 

Om de lens zelf te ervaren, klik op de QR-code hieronder.

10. Resse’s Puffs - KAWPUFFS

KAWS Reese’s Puffs-dozen openen AR-granenportalen naar de toekomst.

General Mills, fabrikant van ontbijtgranen op basis van maïs, Resse’s Puffs is een samenwerking aangegaan met iconische kunstenaar KAWS om limited-edition dozen met de naam KAWPUFFS te lanceren met een AR-game.

De dozen worden geleverd met een QR code. Eenmaal gescand, onthult het AR-spel een virtueel portaal in je huiskamer dat je kunt betreden. Bij binnenkomst vind je de KAWS’s COMPANION figuur, waar je de vallende krakelingen moet slopen terwijl ze uit de lucht blijven vallen. 

De wekelijkse competitie, die al in november vorig jaar van start ging, duurt nog tot februari. De topspelers met de hoogste scores krijgen exclusieve blauwgekleurde KAWPUFFS-dozen. 

Als u op zoek bent naar een op maat gemaakte WebAR ervaring neem dan contact op met onze experts of check voor meer inspiratie de 10 beste branded AR filters van 2021.

Tim Nijland
Tim Nijland
Mijn interesse voor XR begon in 2012 met de DK1 die ik op Kickstarter kocht. Sindsdien focus ik mij op VR, AR & MR voor de zakelijke markt en deel ik mijn visie én passie online via deze website en offline op events, beurzen en tijdens workshops.

Inhoudsopgave

Ontdek de mogelijkheden voor jouw bedrijf

Heb je een vraag?

Neem gerust contact met ons op. Wij staan voor je klaar.

Of laat je telefoonnummer achter en dan nemen wij zo snel mogelijk contact op.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat je de beste ervaring krijgt. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat je hiermee instemt.