De 10 beste branded AR-filters campagnes van 2021

Augmented Reality-filters worden een steeds populairder instrument in marketingcampagnes. Volgens Techcrunch hebben makers tot nu toe meer dan 1,5 miljoen lenzen gemaakt met behulp van Snapchat’s AR Lens Studio. Zelfs Meta’s AR-tool, SparksAR, heeft meer dan 2 miljoen AR-effecten op Facebook en Instagram gezien. 

Met een gemiddelde aandachtsspanne van mensen die afneemt van 12 seconden naar 8 seconden, bieden AR-filters merken een kosteneffectieve kans om hun product onder de aandacht van de mensen te brengen en hen te helpen weloverwogen beslissingen te nemen.

In dit artikel belichten we de 10 beste branded AR-filters campagnes van 2021.

1. Nasa’s SpaceX Helm

Om de tweede operationele missie van SpaceX in het commerciële bemanning programma te promoten, heeft NASA een Social AR-filter gemaakt. Deze filter zorgt ervoor dat mensen virtueel in de stoel van het Crew Dragon-ruimtevaartuig kunnen springen.

Om het virtuele ruimtepak aan te proberen en aan boord van het ruimtevaartuig te gaan, kunnen mensen gewoon op de door NASA verstrekte link op hun Facebook- en Instagram-profiel klikken en naar een SpaceX-helm zoeken. 

Wij geloven dat het een geweldige manier is om mensen niet alleen te laten ervaren hoe het is om in de Crew Dragon te zitten, maar ook om kinderen te inspireren om astronaut te worden. 

2. Saks’ AR Filter

Luxewinkel Saks werkt samen met Yahoo Creative Studio om AR-selfiefilters te maken voor Instagram.

De AR-ervaring werd vorig jaar in december gelanceerd en omvatte een reeks curatieve vakantiegeschenken. Gebruikers konden de geschenken virtueel uitproberen en shoppen voor zichzelf of voor hun vrienden en familie. 

Door de QR-code te scannen, kunnen gebruikers drie verschillende soorten filters uitproberen: een glam-filter, een skipiste-filter en een badplaatsfilter.

Wij denken dat het een geweldige manier is voor merken om hun producten te promoten, omdat het hen helpt een persoonlijke band op te bouwen met de consument.

3. Lego AR

Snapchat heeft in samenwerking met Lego een nieuw type lens geïntroduceerd, ‘Connected Lenses’, waarmee snapchat gebruikers samen een legomodel kunnen bouwen. 

als een gebruiker op een biolink op het snapchatprofiel van Lego klikt, kan hij zijn vrienden uitnodigen om vanuit hun eigen huis mee te doen aan het spel. Vervolgens zien gebruikers een voorgedefinieerd 3D-model. dit model kunnen ze vergroten, verkleinen en aanpassen, en kunnen ze legoblokjes, elementen en animaties toevoegen. 

Bovendien Wij geloven dat dit een geweldige kans kan zijn voor makers om samenwerkingservaringen op afstand te bouwen en wereldwijd publiek aan te spreken.

4. Samsung’s The Frame TV Series

Om de Frame-serie digitale tv te promoten, heeft Samsung India op Instagram en Facebook een AR-filter gelanceerd. Met deze filter kunnen gebruikers The Frame op de muur van hun huis ervaren.

Zodra de AR-ervaring wordt geactiveerd, kunnen de consumenten hun smartphone gewoon op een deel van hun huis richten. Zodra dit is gebeurd, kunnen de gebruikers verschillende randen en kunstwerken selecteren en deze matchen met hun interieur. 

AR-productvisualisatie kan winkelervaringen veranderen in een spannend spel en een hoge mate van klantenbetrokkenheid creëren.

5. Snapchat’s Train als een kampioen

Om de start van de Olympische Spelen in Tokio te vieren, lanceerde Snapchat een AR-filter met de titel “Train als een kampioen”. Dit om mensen aan te moedigen actief en gezond te blijven. 

De gebruikers in de geselecteerde landen konden toegang krijgen tot de filter door een bezoek te brengen aan het officiële Snapchat-account van de Olympische Spelen. Met behulp van de body-tracking technologie van de Snapchat lens, moeten gebruikers drie verschillende oefeningen doen voordat de tijd om is. Als ze slagen, worden de gebruikers beloond met een virtuele vuurwerkshow op hun telefoon. 

We zien momenteel een sterke toename in het gebruik van immersieve technologieën om oefeningen te ‘gamificeren’. Het stelt mensen niet alleen in staat om de ervaring te visualiseren, maar maakt het ook ervaringsgericht en leuk.

6. PUMA’s #PUMANSOFSG

Sportmerk Puma heeft een campagne gelanceerd onder de naam #PUMANSOFSG, geïnspireerd op de Humans of New York-beweging. 

De sociale campagne is gecreëerd door een onafhankelijk creatief bureau UltraSuperNew. De campagne moedigt mensen aan om PUMAN-filters te gebruiken en korting te krijgen op PUMA-producten in hun winkels in Singapore. 

Om de filter te proberen, kunnen gebruikers gewoon een van de zes Instagram-influencers (bijv. @tayying_) bezoeken en hun PUMAN-filter uitproberen (onder het tabblad gezichtsfilter). Maak vervolgens een IG Story-video met de filter, en gebruik de hashtag #PUMANSOFSG. 

Wij geloven dat AR-filters een geweldige tool kunnen zijn voor merken om niet alleen boeiende aanbiedingen te creëren, maar ook emotionele empathie te ontwikkelen.

7. Easyjet’s Holidaydoorways

De Britse luchtvaartmaatschappij Easyjet heeft een social first-campagne gelanceerd met vijf AR-filters, gemaakt door een digitaal marketingbureau, VCCP London. 

De AR-filters voeren gebruikers even vanuit hun huiskamer naar idyllische locaties zoals prachtige stranden, kanalen en baaien in Santorini, Venetië, Zante, Nice en de Algarve. 

Deze sociale campagne liep in het Verenigd Koninkrijk en acht andere belangrijke Europese markten.

8. Zonnebrillen AR van British Vogue

De Britse Vogue heeft AR-filters gemaakt op Instagram om de nieuwste zonnebrillen van Salvator Ferragams te promoten. 

Zodra de AR-filter is geselecteerd, kunnen gebruikers 4 verschillende soorten zonnebrillen scannen. De gerbuikers kunnen kiezen van oversized metalen zonnebrillen met een ovaal frame tot eco-vriendelijke zonnebrillen. 

Deze AR-filter biedt volgers een creatieve manier om te visualiseren hoe het bezit van een product eruit ziet.

9. JDSports #JDVaporMaxShuffle

Leidende retailer op het gebied van sneakers en sportmode werkte samen met Nike en TikTok om consumenten uit te nodigen de nieuwe Nike Air VaporMax virtueel te proberen.

Het 3D AR merkeffect stelde iedereen in staat om alle drie de kleurstellingen van de nieuwe sneaker te proberen. Daarnaast organiseerde het merk ook een wedstrijd voor de TikTok gemeenschap. Een select aantal mensen won de schoenen door foto’s van de trainers te posten samen met een hashtag #JDVaporMaxShuffle.

Het is een geweldige manier voor TikTok leden om nieuwe producten te proberen zonder ze te hoeven kopen of het comfort van hun eigen huis te verlaten.

10. N26 #BalanceTheBanknotes

Mobiele bank N26 lanceerde een campagne #BalanceTheBanknotes om het gebrek aan vertegenwoordiging van vrouwen op bankbiljetten onder de aandacht te brengen. 

Om de filter te ervaren, kunnen gebruikers deze openen op Instagram of Facebook en een biljet van €5, €10, $1, $5 of $10 tegen de camera van hun smartphone houden. De gebruikers kunnen dan zien hoe het mannetje op het bankbiljet verandert in een vrouw. Als voorbeeld Rosa Parks tot Emmy Noether tot Emilia Pardo Bazán. 

Als u uw eigen AR-filter wilt maken om klanten aan u te binden, neem dan contact op. Meer inspiratie nodig? Check dan de 10 beste AR campagnes van 2021

Tim Nijland
Tim Nijland
Mijn interesse voor XR begon in 2012 met de DK1 die ik op Kickstarter kocht. Sindsdien focus ik mij op VR, AR & MR voor de zakelijke markt en deel ik mijn visie én passie online via deze website en offline op events, beurzen en tijdens workshops.

Inhoudsopgave

Ontdek de mogelijkheden voor jouw bedrijf

Heb je een vraag?

Neem gerust contact met ons op. Wij staan voor je klaar.

Of laat je telefoonnummer achter en dan nemen wij zo snel mogelijk contact op.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat je de beste ervaring krijgt. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat je hiermee instemt.