De 21 beste Augmented Reality marketingcampagnes

Augmented Reality is een geweldige manier voor merken en bedrijven om interactieve marketingervaringen te creëren voor campagnes. In dit overzicht vindt je een flink aantal  inspirerende AR voorbeelden voor je volgende marketingcampagne.

1. Verizon | 5G made for Snapchat

Verizon collaboreerde met The Black Puma’s en Snapchat voor de ‘5G Built Right for Snapchat’ campagne. De leadzanger gaf vin AR een performance voor het gebouw van de New York Public Library.

Doel van de campagne was promotie van het 5G-netwerk en nieuwe snapchat-functies zoals de Landmark lens. Verizon-klanten met 5G-smartphones konden het AR-concert op locatie bijwonen door het gebouw te scannen via Snapchat. Vervolgens verscheen frontman Eric Burtons en zong de hit Colors” terwijl het gebouw en het landschap werd verrijkt met een scala aan kleuren en bloemen.

2. Museum “Het Valkhof” | Sofia’s Smuggling

sofias smuggling - ar marketing campagne

Musea en hogescholen in Nederland en Duitsland werkten samen aan een AR-game ‘Sofia’s Smuggling Cross-Border Hunt‘ met als doel jongeren naar het museum te krijgen.

In het spel kruip je in de huid van Sofia en los je puzzels op in acht verschillende musea, pas dan ontrafel je het complete mysterie. De puzzels zijn uniek per locatie en stimuleren interactie met de kunst in de musea. De oplossingen voor de puzzels zijn verborgen in schilderijen, kunstwerken en omgeving. 

De game maakte gebruik van location based content, games en 3D-animaties in een grensoverschrijdende samenwerking die daarom zijn plaats in de top 10 lijst verdient.

3. Lucasfilm | Mandalorian AR Campagne

The Mandalorian AR - ar marketing campagne

Studio Lucasfilm lanceerde een AR-app om het tweede seizoen van de populaire Disney+ serie “The Mandalorian” te promoten. In de experience kun je hoogtepunten van Mando en Baby Yoda uit seizoen 1 naspelen in je woonkamer

Je bezoekt diverse planeten uit het Star Wars Universum en ontdekt exclusieve content en trivia. De app maakt gebruik van de nieuwste AR-technologie waarbij sneeuw en andere speciale effecten levensecht door je woonkamer vliegen. De app bevat maar liefst vijf verschillende ervaringen en een fotomodus voor die verplicht selfie met Baby Yoda. 

The Mandolorian vecht zich een weg naar onze top 10 met behulp van extra planetaire techniek.

Aan de slag met AR voor je marketing?

4. The Weeknd | TheWeekndEXP

De Canadese artiest The Weeknd is de eerste die TikTok gebruikt voor een augmented reality concert, in samenwerking met WAVE, een start-up voor XR-concerten.

Om het nieuwe album After Hours te promoten, bood TikTok een volledig digitale live-ervaring met scènes die bij elk nummer veranderden. Kijkers konden de scènes kiezen door te stemmen en comments geven die live werden getoond.

De hashtag #TheWeekndEXP had 2,5 miljard(!) views en het concert bracht meer dan 350.000 euro op voor een goed doel. Naast het meest gedraaide nummer van 2020 heeft The Weeknd ook één van de gaafste AR-belevingen en een welverdiende plek in dit overzicht.

5. The Pokemon Company | AR productpromotie

The Pokémon Company heeft de AR-app “Pokémon Smile” gelanceerd om kinderen te helpen bij het tanden poetsen. 

Door middel van face tracking worden de kinderen uitgerust met een schattige Pikachu-hoed. Door je tanden goed te poetsen, red je Pokémon van bacteriën die gaatjes veroorzaken. De app bevat meer dan 100 verschillende Pokémon. Gotta brush’m all! 

De app heeft meer dan 500.000 downloads, meer dan 7.500 vijfsterrenrecensies en tientallen YouTubers plaatsen reviews. 

6. Malibu | Outdoor AR Campagne

Malibu werkt samen met GoSpooky om een AR-game te maken als onderdeel van de zomercampagne “A Bit of Sunshine” ter promotie van Malibu Lime

Malibu Tropical Parkour maakt gebruik van Snapchat’s AR Marker Tech. Na het scannen van de abri-advertenties van Malibu speel je een classic side-scroll game waarbij je zoveel objecten dient te ontwijken. Je highscore deel je vervolgens met je vrienden via Snapchat.

Een klassiek game in een fris jasje dat het wachten op de bus een stuk leuker maakt.

AR inzetten voor je marketingcampagne?

7. Nike | AR Productlancering

Nike AirMax Cloud hed 2020 - ar marketing campagne

Nike heeft in samenwerking met AKQA São Paulo een AR-ervaring gecreëerd ter promotie van een paar exclusieve sneakers.

De ervaring is te beleven via een mobiele website met gebruik van WebAR. Zodra de telefoon op de lucht is gericht, kun je een sneakers in de vorm van een wolk vinden. Vervolgens krijg je toegang tot exclusieve muziek en interviews met populaire Braziliaanse artiesten. 

Deze campagne genereerde 32% meer verkopen van de sneaker en 22% meer bezoekers naar de website.

8. Marz Brewing Company | AR Verpakkingscommunicatie

Marz Brewing Company werkt samen met M1-Interactive aan een AR-verpakkingservaring om hun nieuwe IPA biertjes te promoten.

Er zijn vier verschillende biertjes, elk met een eigen muziekstijl en drie verschillende samples. Na het scannen van het biertje kun je de tracks remixen of combineren met één van de andere blikjes. Voeg effecten toe, creëer een unieke track en deel deze via social media.  

AR in jouw volgende campagne?

9. Sony | AR Productpromotie

jumanji - ar marketing campagne

Sony Pictures heeft in samenwerking met het mixed reality-bureau Trigger een WebAR-ervaring gecreëerd Jumanji, The Next Level te promoten.

Spelers worden letterlijk in het spel getrokken, selecteren hun avatar en gebruiken spraakopdrachten om de wereld te verkennen. Samen met de karakters uit de film verkennen ze diverse locaties en unlocken ze exclusieve content zoals interviews, foto’s en behind the scenes video’s 

De eerste WebAR-campagne die spraakherkenning gebruikt en veel, diverse content biedt zonder gebruik van een applicatie. Welkom in de top 10!

10. Oneplus | AR Product Launch

OnePlus lanceerde hun nieuwe flagship ‘Nord’ tijdens een augmented reality-evenement dat live werd uitgezonden via een app.

Het evenement werd gehost op een augmented reality stage waarbij zowel de host, smartphone als alle andere elementen in 3D waren te zien. De exploded view van ‘Nord’ maakte prachtig de diepte die AR kan bieden duidelijk. Na de lancering konden gebruikers de functies en gedetailleerde specificaties checken. 

Het is het eerste launch event volledig via AR met meer dan 100.000 live viewers. Een geweldige manier om een flagship te lanceren, Nord  claimt terecht de laatste plek in onze top 10.

12: True Ideas | AR Marketingcampagne

Wij lanceerde dit jaar diverse AR campagnes met als hoogtepunt de samenwerking met True Ideas. Wij lanceerde samen WebAR-campagne om de Vega-favorieten van Albert Heijn te promoten.

Alle leden van de Nationale Postcode Loterij ontvingen een boekje met twaalf vegetarische gerechten.  Na het scannen van het boekje verschijnt de welkbekende host Gaston die de fotorealistische gerechten in 3D aan je presenteert. 

Gebruik van 3D scanning, motion capture en WebAR én meer dan 120.000 views in een maand. Dat verdient een extra plekje in deze lijst, al zeggen wij het zelf!

13. BON V!V | Out of Home AR Advertising

Bon en Viv, een hard seltzer-bedrijf, werkte samen met Aircards, een WebAR-bureau, om een out-of-home WEB AR-reclamecampagne voor de detailhandel te creëren in Los Angeles en San Diego. 

Bij toegang tot de AR-ervaring komt er een 3D-automaat op het scherm waar de gebruikers hun favoriete drankje kan selecteren.

Met extra functies konden consumenten het drankje kopen in een winkel in de buurt of het online bestellen om het binnen een paar uur thuis te laten bezorgen.

14. Doritos | AR Game

In juli 2021 lanceerde Pepico in heel het Verenigd Koninkrijk een AR-marketingcampagne met de naam “Make Your Play” om muziekfans naar het beroemde Britse festival Strawberries and Creem te lokken. 

Na het scannen wordt een play-knop in de vorm van een Dorito-chip in de omgeving geplaatst. Eenmaal geactiveerd, ontgrendeld Doritos een ticket van 250 dagen via DICE, een website voor ticketverkoop.  

Het resultaat was dat alle geprijsde items binnen een tijdspanne van zes weken werden verdeeld.

15. Pizza Hut - AR Productverpakking

Een van de meest beroemde merken, Pizza Hut, lanceerde een AR-campagne “Newstalgia” (New+Nostalgia). De campagne introduceerde een reeks limited-edition pizzadozen met QR-codes waarmee mensen Pac-Man konden scannen en spelen. 

Wanneer de QR-code op de doos wordt gescand, wordt een PAC-MAN AR ) versie van het iconische spel onthuld.

Op zoek naar kansen in de Metaverse? Lees hier wat de Metaverse is.

16. Christian Dior’s B27 | AR Sneakers

Christian Dior - ar marketing campagne

Om de toevoeging van B27 sneakers aan de herenkleding lijn te promoten, ging het modemerk Christian Dior een samenwerking aan met Snapchat om een AR-pasfilter te maken. 

De snap AR filter stelde mensen in staat om zes paar B27 sneakers in de echte wereld te passen met behulp van hun smartphone. Bovendien hadden ze de mogelijkheid om de schoenen direct van daar te kopen. 

De AR filter genereerde meer dan 2,4 miljoen views.

17. Invesco - AR voor sport

Investeringsmaatschappij Invesco heeft in samenwerking met Grant Hill van de NBA een AR-ervaring uitgebracht, QQQ Hoops, voor basketball fans. 

De campagne werd gelanceerd op Invesco’s social media kanalen, waarbij mensen een digitale QR code konden scannen. 

Na het scannen van de digitale code zien de fans het virtuele Augmented Reality-net in hun huis. Elke fan krijgt vervolgens $10.000 aan in-game valuta, en ze krijgen 30 seconden om zo veel mogelijk punten te maken, wat hen extra dollars oplevert.

Wanneer de tijd eindigt, krijgen de spelers de digitale valuta die ze in totaal hebben verdiend, en hoeveel dat waard zou zijn geweest als het tien jaar geleden was belegd via Invesco QQQ ETF.

18. Estee Lauder | Productlancering

Om GenZ en millennials te interesseren voor de nieuwste luxe geurencollectie heeft Estee Lauder een Snapchat social AR filter gemaakt. 

Het make-up merk selecteerde vier merken uit haar luxe collectie: Tender Light, Sensuous Stars, Dream Dusk en Radiant Mirage. 

Wanneer de AR-filter wordt geactiveerd, zien Snapchat-gebruikers alle vier de merken voor zich verschijnen. Zodra de gebruikers de parfum kiezen, worden ze meegenomen in een meeslepende ervaring waarin emoties en inspiraties achter de parfum worden belicht.

19. Diageo - Productpromotie

Diageo Legends Untold - ar marketing campagne

Elk jaar lanceert Diageo zijn speciale editie whisky’s. Vorig jaar werd de collectie van oude en zeldzame whisky’s gelanceerd onder de noemer ‘Legends Untold’.

De AR-ervaring liet consumenten in een meeslepende film reizen waarin verschillende mythische wezens werden getoond, zoals The Lion’s Fire, The Lion’s Jewel en The Spring Stallion.

De AR-ervaring trok een nieuwe generatie tech-savvy scotchkenners aan. 

 

20. Schuh | AR Game

schuh sneaker - ar marketing campagne

Om studenten en gezinnen aan te moedigen buiten plezier te maken, kwam de Britse schoenenverkoper Schuh met de AR-game campagne, “Schuh Sneaker Hunt”.

Met de campagne konden mensen het spel downloaden door de QR-codes te scannen van de winkels van het merk of digitale OOH-platforms op belangrijke locaties – Liverpool, Manchester, Glasgow, Birmingham en Londen.

De campagne ging live op verschillende andere platforms zoals Twitch, Reddit en Roblox en gaf spelers de kans om meer dan 40.000 prijzen te winnen.

21. Resse’s Puffs - KAWPUFFS

KAWS Reese’s Puffs-dozen openen AR-granenportalen naar de toekomst.

General Mills, fabrikant van ontbijtgranen op basis van maïs, Resse’s Puffs is een samenwerking aangegaan met iconische kunstenaar KAWS om limited-edition dozen met de naam KAWPUFFS te lanceren met een AR-game.

De dozen worden geleverd met een QR code. Eenmaal gescand, onthult het AR-spel een virtueel portaal in je huiskamer dat je kunt betreden. Bij binnenkomst vind je de KAWS’s COMPANION figuur, waar je de vallende krakelingen moet slopen terwijl ze uit de lucht blijven vallen. 

De wekelijkse competitie, die al in november vorig jaar van start ging, duurt nog tot februari. De topspelers met de hoogste scores krijgen exclusieve blauwgekleurde KAWPUFFS-dozen. 

Tim Nijland
Tim Nijland
Mijn interesse voor XR begon in 2012 met de DK1 die ik op Kickstarter kocht. Sindsdien focus ik mij op VR, AR & MR voor de zakelijke markt en deel ik mijn visie én passie online via deze website en offline op events, beurzen en tijdens workshops.

De mogelijkheden van AR voor jouw bedrijf?

Ik ben ruim tien jaar actief in de XR industrie. Ik help bedrijven bij het succesvol inzetten van Augmented Reality voor marketing, sales en events. Ik help je graag op weg, neem vrijblijvend contact op!

Mail mij op info@vrowl.nlBel mij op 030 711 6158
Ontdek de mogelijkheden voor jouw bedrijf
Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat je de beste ervaring krijgt. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat je hiermee instemt.