Volgens een onderzoek door Westmonroe zijn meer dan 50% van de 150 C-suite executives voorzichtig optimistisch over de Metaverse. Verder zien ze enige toekomstige zakelijke waarde in de Metaverse voor hun industrie of bedrijf.
Met de toenemende populariteit van immersieve technologieën zien bedrijven van alle groottes ongetwijfeld de Metaverse technologie als de volgende marktopportuniteit om niet alleen mensen te engageren, maar ook om de grenzen van kantoormuren te overstijgen en virtual training en learning aan te moedigen.
In dit artikel vind je de Metaverse voorbeelden van bedrijven die werken of van plan zijn te werken in deze nieuwe omgeving.
Metaverse Retail voorbeeld - Skechers
Het Amerikaanse schoenenbedrijf Skechers heeft zich aangesloten bij de metaverse bandwagon. In dit Metaverse voorbeeld heeft het schoenenmerk een huurcontract getekend in het Decentraland’s Fashion District.
Michael Greenberg, president van Skechers, zei in een persbericht. “We kijken ernaar uit om dit virtuele tijdperk in te gaan en creatieve manieren te verkennen om ons merk in contact te brengen met nieuwe klanten en doelgroepen terwijl we de nieuwe Skechers-ervaring lanceren.”
Volgens het rapport is Skechers van plan om een ervaringswinkel te bouwen in Decentraland. Het bedrijf heeft ook handelsmerkaanvragen ingediend om digitale activa zoals schoeisel en kleding te verkopen.
Metaverse voorbeeld van
UA Multimedia
Metaverse voorbeeld van
Dit is een Metaverse voorbeeld van het bedrijf UA Multimedia, een technologie bedrijf en aanbieder van oplossingen op het gebied van blockchain en cryptocurrency.
Het bedrijf is van plan om verschillende entertainment- en marketingevenementen te organiseren. Verder is het ook van plan om een Sandbox play-to-earn game te ontwikkelen, evenals game assets die verkocht kunnen worden als NFTs.
Michael Lajtay, CEO van UA Multimedia zei: “Sandbox heeft een uniek veelzijdig ecosysteem waarop we kunnen voortbouwen en waaruit we geld kunnen verdienen. We hebben nu een aantal veelbelovende cryptoprojecten in onze pijplijn die UA Multimedia op een ander niveau moeten tillen en ons in staat moeten stellen om overnames en meer significante projecten na te streven.”
3. Metaverse voorbeeld van Havas Group
In dit Metaverse voorbeeld zien we éen van de grootste public relation bedrijven, Havas Group, een virtueel dorp in Sandbox openen. Dit voorbeeld bevat een wervingsdienst om de onboarding ervaring naadloos en spannend te maken voor de nieuwkomers.
Verder is het bedrijf van plan exclusieve content en gamification te gebruiken om conferenties, evenementen, concerten, klantpresentaties en productlanceringen te organiseren.
De opening van het virtuele dorp in de Sandbox is gepland voor eind april 2022.
4. Nederlands Metaverse - Heineken
Een Metaverse voorbeeld van Nederlandse bodem is Heineken dat een virtueel biertje genaamd ‘Heineken Silver’ heeft gelanceerd in zijn virtuele brouwerij in Decentraland.
Het bedrijf gebruikt veel zelfspot om zij zelf en andere bedrijven die ook in de Metaverse gaan belachelijk te maken.
Wat echt fascinerend is, is dat in plaats van voedingswaarde, het blikje wordt geleverd met virtuele waarden zoals pixels (0g), HTML (0g), RGB Kleuren (0g), Render (0g), glitch (0g), en anderen. Lees meer over Heineken in de Metaverse.
5. Tata Consultancy Services
IT-dienstengrootheid TCS heeft kleine stappen gezet om te investeren in zijn Metaverse ‘ThemaTICS’. Het bedrijf is van plan om meeslepende ervaringen te creëren in verschillende verticals, waaronder e-commerce en werkplektraining.
Het bedrijf is ook begonnen met het werken aan een “virtual bank” voor retailtransacties en een niet-fungibele token (NFT) marktplaats met behulp van zijn eigen blockchain-systeem.
6. Financieel Metvaverse - HSBC
De financiële instelling heeft grond gekocht in Sandbox om sport-, e-sport- en game-liefhebbers te betrekken en aan te trekken.
Suresh Balaji, chief marketing officer, Asia-Pacific, HSBC, zegt: “De Metaverse is hoe mensen Web3, de volgende generatie van het internet, zullen ervaren met behulp van meeslepende technologieën zoals augmented reality, virtual reality en extended reality.
In februari werd JPMorgan de eerste bank die een lounge opende in Decentraland.
7. Design in de Metaverse - Adobe
Adobe wil bedrijven voorzien van de nodige tools om de metaverse te bouwen. Tijdens de Adobe Summit 2022 heeft het bedrijf ‘Substance 3D modeler’ en ‘AR tools’ vrijgegeven voor merken om te beginnen met het creëren van 3D en meeslepende content.
Tijdens het evenement demonstreerde Adobe de tool om te laten zien hoe gebruikers een 3D-object kunnen modelleren in een editing suite en de assets kunnen delen voor het maken van een metaverse.
Verder kondigde het bedrijf aan dat het ook behaviour builder verbetert, een AI-functie voor Adobe Aero, waarmee gebruikers AR-ervaringen kunnen creëren zonder codeervaardigheden.
8. Food in de Metaverse - Wendy’s
Een smakelijke Metaverse voorbeeld van de Fast food Keten Wendy’s. De fast food restaurantketen kondigde aan dat het een samenwerking is aangegaan met Meta om een 3-D wereld te lanceren genaamd Wendyverse.
De gebruikers in de VS en Canada kunnen de Wendyverse bezoeken met behulp van Oculus Quest 2 en de virtuele stad verkennen. Wie de virtuele wereld van Wendy’s bezoekt, heeft recht op een worst- of spek-, ei en kaaskoekje voor $1.
9. Metaverse Industrie - Bosch
Het in Duitsland gevestigde engineering- en elektronicabedrijf Bosch heeft aangekondigd dat zijn Noord-Amerikaanse divisie gaat samenwerken met de Carnegie Mellon University om het gebruik van spatial computing in productieomgevingen verder te onderzoeken. Het team is geïnteresseerd in de vraag hoe een digitale fabriek kan worden geïntegreerd in de leeromgeving van werknemers. Wellicht dat zij gebruik kunnen maken van het Metaverse platform Omniverse van Siemens & Nvidia.
10. Overnachten in de Metaverse - Marriott
De hotelketen had haar NFT collectie Power of Travel collectie gelanceerd in samenwerking met digitale content creators op Art Basel Miami Beach, vorig jaar in december.
Drie winnaars wonnen bij de onthulling één van de werken samen met 200.000 Bonvoy punten. Met de punten konden de winnaars gratis verblijven en recreatieve activiteiten boeken.
11. Olie in de Metaverse - Hyundai Oilbank
Hyundai Oilbank, een raffinaderij in Zuid-Korea, heeft een digitaal alles-in-één servicestation gecreëerd om zijn verschillende business verticals te promoten en klanten uit te nodigen voor een bezoek.
Het virtuele station werd gecreëerd in Zepeto, een metaverse platform dat gebruikers in staat stelt hun eigen 3D avatars te creëren met behulp van gezichtsherkenning.
In een persbericht laat het bedrijf weten dat het virtuele station toegankelijk is via PC of Laptop of een VR-apparaat.
12. Comics in de Metaverse - Warner Bros and DC Comics
Het vetste voorbeeld van de Metaverse bewaren wij voor het laatst. Warner Bros en DC Comics zijn van plan ‘The Bat Cowl NFT Collection’ te lanceren. De collectie zou bestaan uit 200.000 unieke 3D-gegafereerde Batman-maskers NFT’s uit 83 jaar DC’s Batman.
De NFT’s worden geleverd met verschillende hulpprogramma’s. Zo krijgen kopers toegang tot een besloten fanforum van het DC-universum met onder meer inhoud van achter de schermen, evenementen voor DC-fans en andere merchandise.
Daarnaast is DC van plan om de Bat Mask-collectie te integreren in toekomstige verhalen van DC Comics.
Gaan we meer voorbeelden zien van bedrijven in de Metaverse?
Naarmate de Metaverse zich verder ontwikkelt, zullen we zien dat veel bedrijven, van klein tot groot, een virtuele aanwezigheid zullen hebben. Lees hier bijvoorbeeld meer over wat Nike, Adidas & Disney doen in de Metaverse.
Zodra de infrastructuur binnen de Metaverse volledig functioneel wordt, moeten bedrijven nadenken over hoe hun producten en diensten eruit zouden zien in de Metaverse.