De beste Social AR filters voor Instagram, Facebook, Snapchat & TikTok

Social AR filters bieden een geweldige manier om via social media interactieve merkervaring te creëren.  In dit artikel vind je een flink aantal geweldige voorbeelden van AR filters en lenses voor Facebook, Instagram, TikTok & Snapchat.

1. Ready Player One - Facebook

Voor de lancering van Facebooks nieuwe AR feature genaamd ‘target tracking’, creëerde ze een campagne voor de film Ready Player One en Wrinkle in Time. The nieuwe feature maakt het mogelijk om promotie posters te scannen en geanimeerde ervaring te zien. Daarnaast is het ook mogelijk om een Qr-code te scannen om de ervaring mee te maken.

2. KLM | Facebook AR Filter

KLM creëerde een augmented reality experience om bestemmingen te promoten. Via Facebook advertenties is het mogelijk om reisbestemmingen te ontdekken in een meeslepende manier. 

Bij het openen van de camera zien gebruikers zichzelf klaar om op reis te gaan. De gebruiker kan tijdens de ervaring om zich heen kijken op een locatie waar KLM naartoe vliegt.

3. Nike’s | Facebook AR Filter

Bij de beta versie van AR op Facebook via FB Messenger chatbots waren vier merken betrokken waaronder Nike.n. Om de ervaring te kunnen meemaken moesten de Nike fans wel eerst de code voor de augmented reality animatie achterhalen. Er waren 4 emoji’s verspreid door Messenger social influencers die samenwerkte met Nike.

Deze emoji’s moesten vervolgens gecommuniceerd worden met Nike’s SNKRS Messenger chatbot waarna de augmented reality experience werd vrijgegeven en ze een link kregen om de limited sneakers te kopen. Het resultaat was dat de sneakers binnen een uur uitverkocht waren.

4. Mercedes Benz | Instagram Filter

Mercedes Benz introduceerde een nieuwe leuke, sportieve CLA Coupé met de campagne ‘#playbyyourrules’. Hiervoor hebben zij een Instagram filter gecreeerd die door gebruikers gevonden kan worden bij het maken van een Instagram story. 

De AR filter geeft een soort gloed over de gebruiker. Dit is hetzelfde effect als is gebruikt in de video die Mercedes-benz heeft geproduceerd ook voor de campagne.

6. Taco Bell - Snapchat AR Lens

Taco Bell generated an unforgettable Snapchat filter to Celebrate Cinco de Mayo, a holiday in Mexico and the US. In een dag 224 million views. Aangezien er zoveel Snapchat filters zijn is het lastig om op te vallen.

Maar door uniek te zijn high-quality content te creeeren en een een filter gebruiken waar iedereen van houdt (tacos), is niet onmogelijk. Daarmee is Snapchat een makkelijk platform voor AR.

7. Domino’s pizza - Snapchat AR Lens

Domino’s creëerde een pizza filter waarbij Snapchat gebruikers een pizzadoos kunnen visualiseren in hun omgeving bij gebruik van de standaard camera. 

Bij het gebruik van de selfie camera ziet de gebruiker een zonnebril op zijn hoofd geprojecteerd met in de reflectie van de glazen een pizza. In de filter zit een button om snel een pizza te bestellen zonder de app te hoeven verlaten.

9. AR Beautry Try on | YouTube

Een bekende trend op YouTube zijn de beautyvloggers die allerlei makeup producten uitproberen op de kijkers scherm. Om deze ervaring te verbeteren heeft YouTube een nieuwe augmented reality functie toegevoegd. 

Tijdens een makeup tutorial kunnen kijkers nu met augmented reality de makeup testen op hun eigen gezicht met behulp van de selfie camera. Volgens YouTube maakt 30% van de kijkers op de IOS app gebruik van de functie. 

10. Stranger Things - Snapchat Lens

De Netflix original serie, Stranger things, heeft het nieuwe seizoen 3 uitgebracht. Ter promotie wilden ze de “upside down”, de alternatieve dimensie uit de serie, toegankelijk maken voor de kijkers. 

In een samenwerking met Snapchat creëerde ze een filter die gebruikt kon worden bij Wringley Field. Door het gebruik van marker tracking technologie is het alleen mogelijk de filter te activeren bij het scannen van het monumentale bord boven de ingang. 

Vervolgens konden bezoekers hun eigen naam opsturen zodat deze werd geïntegreerd in de AR ervaring. Ondanks dat de filter maar een dag te gebruiken was bij het stadion is er een video op Twitter rond gegaan die uiteindelijk 110 duizend views kreeg van fans.

11. Snapchat | AR Lens

Snapchat ontwikkelt constant nieuwe filters en laat nu ook gebruikers filter ontwerpen. Echter zijn er maar weinig filters die viral gaan. Toch was de gender swap filter een groot succes. 

Op snapchat kan iemand nu door middel van augmented reality zichzelf als het andere geslacht zien. Rond hetzelfde moment waren er meerdere nieuwe filters online gegaan zoals de toddler lens. 

De maand daarna werd Snapchat twee keer zoveel gedownload als voorgaande maanden.

12. Lego virtual store - Snapchat Filter

Lego heeft voor het eerst een eigen kledinglijn voor volwassenen ontwikkeld. Om dit onder de aandacht te brengen hebben ze een winkel geopend in New York. Echter is het addertje onder het gras dat er geen kleding in de winkel hangt. 

Het enige wat aanwezig is op locatie is een Snapcode. Door het scannen van de code komt de bezoeker in een augmented reality ruimte terecht. De bezoeker kan nu in de app de Lego winkel inlopen. Vanuit de virtual store kan er kleding gekocht worden. 

13. Lebron James - Snapchat AR Filter

In the house of hoops van Footlocker is het mogelijk Lebron James met Snapchat vanuit een poster tot leven te laten komen. Door het scannen van een snapcode stapt Lebron James uit een poster om te dunken. 

Van de ervaring in de winkel is een video opgenomen die door Lebron James op social media is gedeeld. De video is meer dan 2 miljoen keer bekeken wat een goede reclame voor Footlocker, Snapchat, Nike en Lebron James zelf was.

14. Kraft Mac & Cheese - Snapchat AR

Kraft Mac & Cheese had alle kunstmatige smaakstoffen uit hun producten verwijderd. Ze startte een nieuwe campagne gefocust op de slogan: “it changed, but it hasn’t”. 

Voor de campagne heeft Kraft Mac & Cheese samengewerkt met Snapchat voor het creëren van een filter. Na het unlocken van de filter konden gebruikers macaroni met hun mond vangen en punten scoren. 

Binnen 24 uur had de filter bijna 20 miljoen snapchatters bereikt. Van degene die de filter konden herinneren vond 81% het spel vermakelijk. Daarnaast ging de koopintentie met 13% omhoog. 

De filter had dus een positief effect ondanks dat de filter eigenlijk niet werkte aangezien de score na het vangen van een stukje macaroni terug naar nul sprong. 

15. Footlocker - Snapchat Filter

De nieuwe Air Jordan 1 Gatorade kwam als een cadeautje op eerste kerstdag in de winkel. Een ander cadeau was de augmented reality filter op Snapchat beschikbaar was. 

Met de filter konden de schoenen al voor de lanceringsdatum uitgepakt worden. Footlocker noemt de experience dan ook ‘unbox before they drop’. De Snapchat lens is meer dan 500 duizend keer bekeken met een gemiddelde speeltijd van 45 seconden.

16. Bareburger - Snapchat

Bareburger is een van de eerste restaurants die begint met het spelen met augmented reality menu’s op Snapchat. Om het concept te testen was er een campagne opgezet waarbij klanten gratis gerechten konden winnen. 

Om mee te doen aan de winactie moest de klant eerst gebruik maken van de bezorgservice van Bareburger. Bij de bestelling was er de kans dat er een scanbare kaart bij zit. 

Mocht er een kaart bij zitten kan deze verzilverd worden door het te scannen bij een bezoek in de winkel. De klant ziet bij het scannen wat er is gewonnen, dat kan een burger, een dessert of heel wat anders zijn. 

17. Lay's- Facebook Filter

In 2018 vernieuwde Lay’s zijn chipszak verpakkingen. Voor de promotie is er een augmented reality game voor de Facebook camera ontwikkeld. Door de filter met de selfiecamera te openen, activeer je de game. 

Vervolgens worden er virtueel chips naar de gebruiker gegooid die deze met de mond moet vangen. Het is de bedoeling in tien seconde zoveel mogelijk punten te scoren. Tijdens de game zie je de nieuwe layout van verschillende verpakkingen.

18. Spiderman- Snapchat AR

Voor de promotie van de nieuwe Spiderman film ‘Spider-Man: Far From Home’, heeft Sony Pictures een Snapchat lens gemaakt. Door het gebruik van Snapchat landmarks waren de filters alleen te gebruiken op vier bekende locaties. 

De snapchatter kon Spiderman voorbij zien slingeren bij het TCL Chinese Theater in Los Angeles, De Flatiron Building in New York, Buckingham Palace in Londen and de Eiffeltoren in Parijs.

19. Game of Thrones - Snapchat AR

HBO liet een bekende draak uit de serie via Snapchat in onze wereld. De draak is te zien op het Flatiron gebouw, een bekende landmark in New York. 

Terwijl het gebouw bevriest en het begint te sneeuwen, land de draak op het dak een kijkt uit over de kruising van Broadway en Fifth Avenue. Snapchatters in de buurt kunnen het landmark scannen en de AR ervaring meemaken.

20. Hema - Instagram Filter

Hema heeft voor de promotie van BAE, het inhuis makeup merk, een ‘make up try on’ filter op Instagram ontwikkeld. De foundation van BAE is te testen via Instagram. De filter is te vinden op het Instagram account van Hema.

21. PUMA’s #PUMANSOFSG

Sportmerk Puma heeft een campagne gelanceerd onder de naam #PUMANSOFSG, geïnspireerd op de Humans of New York-beweging. 

De sociale campagne is gecreëerd door een onafhankelijk creatief bureau UltraSuperNew. De campagne moedigt mensen aan om PUMAN-filters te gebruiken en korting te krijgen op PUMA-producten in hun winkels in Singapore. 

Om de filter te proberen, kunnen gebruikers gewoon een van de zes Instagram-influencers (bijv. @tayying_) bezoeken en hun PUMAN-filter uitproberen (onder het tabblad gezichtsfilter). Maak vervolgens een IG Story-video met de filter, en gebruik de hashtag #PUMANSOFSG. 

Wij geloven dat AR-filters een geweldige tool kunnen zijn voor merken om niet alleen boeiende aanbiedingen te creëren, maar ook emotionele empathie te ontwikkelen.

22. Easyjet’s | AR filter

De Britse luchtvaartmaatschappij Easyjet heeft een social first-campagne gelanceerd met vijf AR-filters, gemaakt door een digitaal marketingbureau, VCCP London. 

De AR-filters voeren gebruikers even vanuit hun huiskamer naar idyllische locaties zoals prachtige stranden, kanalen en baaien in Santorini, Venetië, Zante, Nice en de Algarve. 

Deze sociale campagne liep in het Verenigd Koninkrijk en acht andere belangrijke Europese markten.

23. Vogue | Instagram Filter

De Britse Vogue heeft AR-filters gemaakt op Instagram om de nieuwste zonnebrillen van Salvator Ferragams te promoten. 

Zodra de AR-filter is geselecteerd, kunnen gebruikers 4 verschillende soorten zonnebrillen scannen. De gerbuikers kunnen kiezen van oversized metalen zonnebrillen met een ovaal frame tot eco-vriendelijke zonnebrillen. 

Deze AR-filter biedt volgers een creatieve manier om te visualiseren hoe het bezit van een product eruit ziet.

24. JDSports #JDVaporMaxShuffle

JD werkte samen met Nike en TikTok om consumenten uit te nodigen de nieuwe Nike Air VaporMax virtueel te proberen.
@lukettrotman How dope… New Nike VaporMax augmented reality trainers – you can literally try them on from Tik Tok 🔥🔥 @jdofficial #JDVaporMaxShuffle ♬ V Shuffle – Loud Parade ft. Morrisson and OXi
Het 3D AR merkeffect stelde iedereen in staat om alle drie de kleurstellingen van de nieuwe sneaker te proberen. Daarnaast organiseerde het merk ook een wedstrijd voor de TikTok gemeenschap. Een select aantal mensen won de schoenen door foto’s van de trainers te posten samen met een hashtag #JDVaporMaxShuffle. Het is een geweldige manier voor TikTok leden om nieuwe producten te proberen zonder ze te hoeven kopen of het comfort van hun eigen huis te verlaten.

25. Nasa’s SpaceX Helm

Om de tweede operationele missie van SpaceX in het commerciële bemanning programma te promoten, heeft NASA een Social AR-filter gemaakt. Deze filter zorgt ervoor dat mensen virtueel in de stoel van het Crew Dragon-ruimtevaartuig kunnen springen.

Om het virtuele ruimtepak aan te proberen en aan boord van het ruimtevaartuig te gaan, kunnen mensen gewoon op de door NASA verstrekte link op hun Facebook- en Instagram-profiel klikken en naar een SpaceX-helm zoeken. 

26. Lego AR

Snapchat heeft in samenwerking met Lego een nieuw type lens geïntroduceerd, ‘Connected Lenses’, waarmee snapchat gebruikers samen een legomodel kunnen bouwen. 

als een gebruiker op een biolink op het snapchatprofiel van Lego klikt, kan hij zijn vrienden uitnodigen om vanuit hun eigen huis mee te doen aan het spel. Vervolgens zien gebruikers een voorgedefinieerd 3D-model. dit model kunnen ze vergroten, verkleinen en aanpassen, en kunnen ze legoblokjes, elementen en animaties toevoegen.

 

27. Samsung’s The Frame TV Series

Om de Frame-serie digitale tv te promoten, heeft Samsung India op Instagram en Facebook een AR-filter gelanceerd. Met deze filter kunnen gebruikers The Frame op de muur van hun huis ervaren.

Zodra de AR-ervaring wordt geactiveerd, kunnen de consumenten hun smartphone gewoon op een deel van hun huis richten. Zodra dit is gebeurd, kunnen de gebruikers verschillende randen en kunstwerken selecteren en deze matchen met hun interieur. 

28. Walmart's Try on AR feature

In de Walmart app kunnen iOS gebruikers nu virtueel kleding uitproberen. Klanten kunnen een foto maken en vervolgens meer dan 270.000 artikelen passen.

Sinds de overname van Zeekit richt Walmart zich telkens meer op de Online ervaring tijdens het winkelen. Zo had de retailer eerder de toepassing uitgebracht om meubels te projecteren in de klant zijn huis. De meest recente ‘Be Your Own Model’ toepassing maakt gebruik van algoritmes en AI om zo foto’s in een paskamer te veranderen.

Tim Nijland
Tim Nijland
Mijn interesse voor XR begon in 2012 met de DK1 die ik op Kickstarter kocht. Sindsdien focus ik mij op VR, AR & MR voor de zakelijke markt en deel ik mijn visie én passie online via deze website en offline op events, beurzen en tijdens workshops.

De mogelijkheden van AR voor jouw bedrijf?

Ik ben ruim tien jaar actief in de XR industrie. Ik help bedrijven bij het succesvol inzetten van Augmented Reality voor marketing, sales en events. Ik help je graag op weg, neem vrijblijvend contact op!

Mail mij op info@vrowl.nlBel mij op 030 711 6158
Ontdek de mogelijkheden voor jouw bedrijf
Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat je de beste ervaring krijgt. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat je hiermee instemt.