De kansen voor bedrijven in de Metaverse in 5 use cases

Volgens een rapport van ‘s werelds toonaangevende marktonderzoeksbureau, wordt de wereldwijde markt voor Metaverse geschat op 107,1 miljard dollar in het jaar 2020. Dit zal naar verwachting een herziene omvang van 758,6 miljard dollar bereiken in 2026. 

Als we kijken naar de enorme omvang van de markt, is er geen twijfel mogelijk dat bedrijven, van tech-reuzen tot start-ups, zwaar investeren om de Metaverse te betreden. Dit om klanten meeslepende ervaringen te bieden en werknemers te verbinden. 

In dit artikel bespreken we de top 5 beste use cases van de Metaverse en welke bedrijven er allemaal aan werken.

Metaverse

De Metaverse is een 3D-wereld waarin mensen kunnen communiceren met virtuele objecten en vrienden. In de Metaverse kunnen mensen NFT’s bezitten, wat cryptografische tokens zijn die op de blockchain leven en het eigendom van een digitaal actief vertegenwoordigen. 

Om in de Metaverse te komen, kunnen mensen ofwel VR-headsets zoals Oculus Quest 2 gebruiken en Meta’s metaverse ‘Horizon’ bezoeken. Daarnaast kunnen mensen ook gewoon gedecentraliseerde platforms zoals Roblox en Decentraland verkennen met behulp van een desktopbrowser of een smartphone.

Top 5 applicaties van de Metaverse

De metaverse kan voor veel verschillende applicaties worden gebruikt, wij hebben de top 5 genoteerd en een aantal mooie voorbeelden gevonden. 

Training en Onboarding

Werknemers inwerken en opleiden inzake producten, diensten of procedures kan ontmoedigend en tijdrovend zijn. De COVID19-situatie heeft de situatie nog verergerd. Nu 48% van de werknemers aangeeft op afstand te willen werken, is het belangrijk dat organisaties een digitale route zoeken.

De Metaverse biedt bedrijven de mogelijkheid om een digitale tweeling van hun organisatie of een deel van het bedrijf te bouwen. Op die manier kunnen werknemers van over de hele wereld in de virtuele ruimte meewerken en vertrouwd raken met de bedrijfscultuur en de ethiek van het bedrijf. 

In tegenstelling tot het traditionele onboardingproces, dat een beetje alledaags en weinig betrokken is, is Metaverse meeslepend en schaalbaar. In plaats van een drie uur durende presentatie kunnen trainees bijvoorbeeld een virtuele rondleiding krijgen door de fabriek. Verder kunnen ze hun seniors ontmoeten in een gedeelde virtuele ruimte, een productie-eenheid visualiseren en bedienen en leuke spelletjes en quizzen spelen.

Het is dus heel handig om een vr training of vr onboarding te gebruiken. 

Voorbeelden van onboarding in de Metaverse

Havas Group

Een van de grootste public relation bedrijven, Havas Group, opende vorige maand een virtueel dorp in Sandbox. Dit dorp omvat een wervingsdienst om de onboarding-ervaring naadloos en opwindend te maken voor de nieuwkomers.

BMW

BMW Group maakt momenteel gebruik van NVIDIA’s Omniverse, een 3D-samenwerkingsplatform voor metaverse. Dit is om een toekomstige fabriek te creëren, een perfecte “digitale tweeling”. Deze fabriek is volledig digitaal ontworpen en van begin tot eind gesimuleerd om zijn werknemers in een ruimtelijke omgeving op te leiden en op afstand met elkaar te verbinden.

Events

Van het sportevenement van de Australian Open tot de productlancering van Samsung, veel merken zijn van plan om hun volgende bedrijfsevenement in de Metaverse te organiseren. 

Het biedt bedrijven een kosteneffectieve manier om hun doelgroep te bereiken die hun huis niet uit hoeft om het evenement bij te wonen. Met behulp van een desktop/laptop of een VR-headset kunnen gebruikers de Metaverse betreden. Zo kunnen hun eigen digitale avatars bouwen en echte connecties maken met mensen over de hele wereld. 

Metaverse stelt merken in staat om betekenisvolle en onvergetelijke ervaringen te creëren door consumenten mee te nemen op een productreis. Hierdoor kunnen ze op een meer meeslepende manier met het product in aanraking komen. Verder stelt het merken in staat om te monitoren hoe hun klanten zich gedragen, hoe ze met uw producten omgaan en welke elementen hun aandacht trekken.

Voorbeelden van events in de Metaverse

Decentraland

Met meer dan 300.000 maandelijkse gebruikers en 18.000 dagelijkse actieve gebruikers is Decentraland uitgegroeid tot een go-to locatie voor verschillende evenementenplanners over de hele wereld. Decentraland is een Ethereum-gebaseerd gedecentraliseerd metaverse platform. 

Volgens VogueBusiness.com zal Decentraland een vierdaagse digitale modeweek organiseren. Dit om merken en labels aan te moedigen virtuele landerijen te kopen en evenementen en concerten te organiseren. 

Somnium Space

Net als Decentraland is Somnium Space een open source platform gebouwd op Ethereum blockchain waarmee gebruikers virtuele landerijen kunnen spelen, bouwen en kopen. Er zijn landpercelen beschikbaar in drie verschillende groottes in de Somnium Spac. 

Hierdoor hebben organisatoren van evenementen opties om te kiezen welk land geschikt is voor hun evenement. Hoewel je de virtuele wereld kunt betreden met behulp van verschillende apparaten, lanceerde het team van Somnium Space vorig jaar een open-source en modulaire VR-headset om de ervaring meeslepender te maken voor haar gebruikers.

E-commerce

Metaverse stelt online en offline retailers in staat een virtuele 3D-omgeving te creëren die klanten een grotere mate van aanwezigheid biedt en zinvolle interactie met de merken mogelijk maakt. De meeslepende ervaring stelt klanten in staat om de producten te visualiseren en uit te proberen vanuit het comfort van hun huis. 

Een onderzoek uitgevoerd door Obsess getiteld ‘Metaverse Mindset: Consumer Shopping Insights’ toonde aan dat 70 procent van de consumenten die een virtuele winkel bezochten, uiteindelijk een artikel kochten.

Een van de belangrijkste voordelen van het openen van een virtuele winkel in de Metaverse is dat de hele ervaring aanpasbaar is. Op deze manier kunnen merken een meer gepersonaliseerde ervaring creëren voor de consument, wat kan resulteren in een hogere betrokkenheid en een hoger rendement.

Voorbeelden van e-commerce in de Metaverse

Balenciaga

Na een samenwerking met Fortnite voor zijn virtuele kleding, is Cédric Charbit, CEO van een luxemerk, Balenciaga van plan om de handelsmogelijkheden in de Metaverse te lanceren en te verkennen. Volgens een website, Highsnobiety, werkten er op een bepaald moment meer dan 100 mensen aan het nieuwe initiatief.

McDonalds

Mcdonalds heeft 10 octrooien aangevraagd bij het US Patent and Trademark Office om een virtueel restaurant te openen dat virtuele voedsel- en drankproducten, online actuele en virtuele concerten en downloadbare multimediabestanden zoals audio’s, video’s en NFT’s aanbiedt.

Academisch onderzoek

Onderzoekers van universiteiten en organisaties maken gebruik van Virtual reality en/of Augmented reality om de aankooppatronen en het gedrag van consumenten in de Metaverse te analyseren. 

Traditionele onderzoeksmethodes zoals enquêtes, focusgroepen en vragenlijsten kunnen vertekende resultaten opleveren. Maar met het gebruik van immersieve technologieën zoals eye tracking VR in combinatie met biometrische apparatuur kunnen onderzoekers onwillekeurige spierbewegingen vastleggen, zoals emotionele niveaus, hartslag, blik en andere belangrijke prestatiemetingen.

Voorbeelden van academisch onderzoek in de Metaverse

Facebook

Vorig jaar kondigde Facebook een fonds van 50 miljoen dollar aan, het XR-programma- en onderzoeksfonds, om een verantwoorde Metaverse te helpen ontwikkelen. Meta verklaarde in een blog dat het zou samenwerken met Women in Immersive Tech, Africa No filter, Electric South, en de Organisatie van Amerikaanse Staten als onderdeel van haar initiatief. Het fonds zal ook geld investeren om extern onderzoek te doen met de Universiteit van Hong Kong en de Nationale Universiteit van Singapore.

Bosch

Het in Duitsland gevestigde engineering- en elektronicabedrijf Bosch heeft aangekondigd dat zijn Noord-Amerikaanse divisie gaat samenwerken met de Carnegie Mellon University om het gebruik van spatial computing in productieomgevingen verder te onderzoeken. Het team is geïnteresseerd in de vraag hoe een digitale fabriek kan worden geïntegreerd in de leeromgeving van de werknemers.  

Virtueel Toerisme

Metaverse zal de manier veranderen waarop gebruikers hun favoriete bestemmingen kunnen boeken. Tot nu toe bezoeken mensen verschillende reiswebsites en beslissen ze waar ze willen verblijven door naar de afbeeldingen te kijken. Hoewel het zeker helpt bij het maken van een beslissing, is de ervaring tweedimensionaal en eentonig. 

Met een door Metaverse geleide aanpak kan de horeca meeslepende 3D virtuele tours creëren waar gebruikers in en uit kunnen lopen in digitale avatars. 

Voorbeelden van virtueel toerisme in de Metaverse

Ariva Wonderland

Ariva Wonderland is een reis metaverse die mensen in staat stelt om te reizen naar virtuele tours van populaire toeristische plekken over de hele wereld, zoals de Eiffeltoren, het Vrijheidsbeeld, Arc-De-Triomphe, enz. Met de ‘time-travel’ functionaliteit kunnen gebruikers het verleden bezoeken om te zien hoe piramides in die tijd werden gebouwd of in de toekomst reizen om een idee te krijgen van hoe onze wereld er in de komende 20-30 jaar uit zou zien.

Marriott

De hotelketen had haar NFT collectie getiteld Power of Travel collectie gelanceerd in samenwerking met digitale content creators op Art Basel Miami Beach, vorig jaar in december. 

Drie winnaars wonnen bij de onthulling een van de werken samen met 200.000 Bonvoy punten. Met de punten konden de winnaars gratis verblijven en recreatieve activiteiten boeken. 

In de volgende fase van het internet wordt door de bedrijven veel geïnvesteerd om de klanten nieuwe ervaringen te bieden. Met het verstrijken van de tijd zullen we getuige zijn van tal van dergelijke toepassingen die een revolutie teweeg kunnen brengen in de manier waarop we werken, samenwerken en socialiseren met elkaar.

Ontdek de mogelijkheden van de Metaverse

Benieuwd hoe VR of AR een impact kan hebben in uw bedrijf? Aarzel niet en neem contact met ons op!

Tim Nijland
Tim Nijland
Mijn interesse voor XR begon in 2012 met de DK1 die ik op Kickstarter kocht. Sindsdien focus ik mij op VR, AR & MR voor de zakelijke markt en deel ik mijn visie én passie online via deze website en offline op events, beurzen en tijdens workshops.

Inhoudsopgave

Ontdek de mogelijkheden voor jouw bedrijf

Heb je een vraag?

Neem gerust contact met ons op. Wij staan voor je klaar.

Of laat je telefoonnummer achter en dan nemen wij zo snel mogelijk contact op.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat je de beste ervaring krijgt. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat je hiermee instemt.