De mogelijkheden van Snapchat en Augmented Reality voor bedrijven

Sinds de overname van een Oekraïense startup, Looksery door Snapchat in 2015, speelt het bedrijf een belangrijke rol voor merken om interactieve Augmented Reality ervaringen te creëren voor consumenten. Tot op heden zijn er meer dan 1,5 miljoen lenzen gelanceerd en gemiddeld zijn meer dan 200 miljoen Snapchat-gebruikers elke dag bezig met augmented reality. 

Terwijl merken tot nu toe vertrouwden op sociale-mediamarketing om wereldwijd met fans in contact te komen, blijkt de AR-technologie van Snapchat een geweldige tool voor merkinteractie en het verhogen van de online aankopen.

Snapchat's AR functionaliteiten voor bedrijven

Try before you buy

Met de AR-mogelijkheden van Snapchat kunnen gebruikers een product uitproberen voordat ze tot aankoop overgaan. Merken en retailers experimenteren met uiteenlopende zogenaamde try-on filters. Van schoenen tot horloges en make-up. Dit blijkt niet alleen een effectieve methode om klanten aan te binden, maar ook om de winst te verhogen en retourzendingen van te verminderen.

Merken als Gucci en Nike hebben de AR-shoppable lenzen van Snapchat gebruikt, waarbij klantenn digitale schoenen kunnen uitproberen. Volgens onderzoek van consumenteninzichtsbedrijf Piplsay heeft 34% van de Amerikanen al ervaring met AR virtuele try-on technologie, vooral voor kleding en brillen.

Productdemo en -visualisatie met AR

3D-productvisualisatie met Augmented Reality stelt merken in staat om consumentenervaringen te verbeteren. Met AR kunnen consumenten een 3D-model van een stoel, een tv of een ander fysiek object in de echte wereld plaatsen.

Vorig jaar in 2021 kocht Snapchat Vertebrae, een bedrijf dat merken helpt een 3D-model van hun producten te maken om jongere generaties te bereiken. Volgens Snapchat verwacht het bedrijf dat 75% van de 13-69-jarige gebruikers van sociale applicaties AR/VR-media zullen gebruiken om nieuwe dingen te ontdekken. Voortaan moeten merken inspelen op deze veranderende omgeving en dit veranderende gedrag van de consument.

AR games met snapchat

Met AR-games kunnen merken overstappen van conventionele marketingmethoden naar een meer meeslepende en interactieve aanpak. Games en ervaringen kunnen variëren van quizes en tot puzzels tot first en third-person shooters.

IKEA ging een samenwerking aan met een toonaangevende reclamebureau om een AR-game ‘Escape Room’ te maken om mensen te helpen de chaos te vervangen door orde.

Om het spel te spelen, kunnen Snapchat gebruikers zoeken naar de ‘Escape the Clutter‘ filter. Een rommelige 3D-kamer verschijnt waar gebruikers waarna spelers IKEA-meubels naar hun ideale plek slepen en de kamer rommelvrij maken.

De augmented reality-markt in de retail zal tegen 2026 naar verwachting 4612,7 miljoen dollar bereiken, het is belangrijk voor bedrijven om nieuwe manieren te gebruiken om consumenten te bereiken en zo merkbekendheid en betrokkenheid op te bouwen. Deze AR-ervaringen vereenvoudigen niet alleen de winkelervaring van consumenten, maar dragen ook daadwerkelijk bij aan een verhoogde omzet.

Tim Nijland
Tim Nijland
Mijn interesse voor XR begon in 2012 met de DK1 die ik op Kickstarter kocht. Sindsdien focus ik mij op VR, AR & MR voor de zakelijke markt en deel ik mijn visie én passie online via deze website en offline op events, beurzen en tijdens workshops.

Inhoudsopgave

Ontdek de mogelijkheden voor jouw bedrijf

Heb je een vraag?

Neem gerust contact met ons op. Wij staan voor je klaar.

Of laat je telefoonnummer achter en dan nemen wij zo snel mogelijk contact op.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat je de beste ervaring krijgt. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat je hiermee instemt.