De mogelijkheden van Augmented Reality op Instagram en Snapchat

Van AR Game filters tot virtuele try-on, Social AR is de afgelopen jaren van een niche technologie naar een mainstream feature gegaan. In dit artikel bespreken we verschillende mogelijkheden van augmented reality op Instagram en Snapchat en wat het betekent voor gebruikers en merken.

Wat is social AR?

Social AR is een Augmented Reality functie die wordt weergegeven via social media-apps zoals Instagram en Snapchat. Hiermee kunnen gebruikers eigenzinnige, grappige of gegamificeerde digitale beelden toevoegen aan hun real-life omgeving of portret.

Om dit te doen, kunnen gebruikers via social media een AR-filter selecteren en het effect zien knallen in de echte wereld.

Wat zijn AR Filter?

Sociale AR verandert onze monotone en saaie interacties in interactieve, boeiende en meeslepende ervaringen, die kunnen worden gedeeld met familie en vrienden.

Of het nu gaat om de hondenfilter van Snapchat of de donut-etende filter van Instagram, de rage voor deze fancy filters onder gebruikers heeft nieuwe mogelijkheden geopend voor merken als Nike, Adidas, Mondelez en nog veel meer.

Volgens het rapport van Snapchat maken dagelijks meer dan 200 miljoen gebruikers gebruik van AR filters.  Meta’s Instagram Social AR-functie 700 miljoen AR-gebruikers.

De diverse filters en lezen op Insta & Snap

Face filters

Facefilter is een vrij populaire categorie van sociale AR-effecten die op de gezichten van gebruikers worden aangebracht. Hiermee kunnen gebruikers hun uiterlijk veranderen, hun ervaring opnemen en delen met hun vrienden.

Of het nu een tanden-whitening AR filter is of een eenvoudige baardfilter of een haar kleurfilter, deze filters maken een nieuwe manier voor mensen mogelijk om met elkaar te communiceren.

Merken als Gucci en Nike hebben de AR-shoppable lenzen van Snapchat gebruikt, waarbij klantenn digitale schoenen kunnen uitproberen. Volgens onderzoek van consumenteninzichtsbedrijf Piplsay heeft 34% van de Amerikanen al ervaring met AR virtuele try-on technologie, vooral voor kleding en brillen.

Randomizer

Randomizers worden ook wel de ‘Wie/Wat ben jij’ filters genoemd. Hiermee kunnen gebruikers een lijst met kaarten voor zich zien knipperen en willekeurig op één antwoord landen. Door bijvoorbeeld een Pokemon AR-filter te gebruiken, kunnen gebruikers erachter komen met welke van de Pokemon-personages ze het meest te maken hebben.

World Effects

Zoals de naam al doet vermoeden, voegen wereldeffecten digitale objecten toe aan de echte omgeving. In tegenstelling tot gezichtsfilters gebruikt het een achteruitrijcamera om digitale componenten op de fysieke locatie te vergroten. Wereldeffecten worden gecreëerd met behulp van de plane tracker en target tracker.

Met de plane tracker kan een gebruiker een digitaal object verankeren op een horizontaal vlak zoals een tafel of een vloer, terwijl in de target tracker de digitale objecten tevoorschijn komen wanneer de camera rechtstreeks op een beeld of tastbare objecten om ons heen is gericht.

Portalen

Met AR-portaalfilters kan een gebruiker door een portaal in de vorm van een raam of een deur in een unieke, boeiende en meeslepende wereld terechtkomen. De inhoud van de AR-portaalfilters kan een 360-gradenvideo of een afbeelding zijn.

Met de filter kunnen de gebruikers bijvoorbeeld naar het oude Egypte teleporteren en de architectuur, traditie en cultuur bekijken of een huis aan het strand binnenstappen en er binnen wandelen.

Games

https://www.youtube.com/watch?v=TwQvQbWobvU
 

AR-spelfilters zijn de meest meeslepende, boeiende en interactieve van alle Instagram- en Snapchat-filters. Of het nu gaat om een laserstraal met ogen die een aanvallende UFO vernietigt of jongleren met een AR-voetbal op je hoofd, deze filters houden het publiek aan de haak en laten merken een sterke herinnering en sociale aanwezigheid creëren.

AR-gamefilters zijn vrij populair onder de massa’s die hun game-ervaringen delen in verhalen. Zo wordt het voor anderen gemakkelijker om de filters te ontdekken en zelf uit te proberen.

Virtual Try-Ons

Virtuele AR-filters geven gebruikers de mogelijkheid om virtuele zonnebrillen, schoenen of schoonheidsproducten uit te proberen en maken hun winkelervaring handig, naadloos en geïnformeerd.

Virtual try-on zorgt voor een volledige revolutie in de retailervaring en verbetert de merkbekendheid en het imago.

Mogelijkheden van Social AR

Social Shopping

Met AR kunnen merken klantervaringen digitaliseren. Het brengt objecten tot leven en laat klanten het product visualiseren zoals het er in de echte wereld uitziet. Bovendien stelt het merken in staat om unieke immersieve ervaringen te creëren die de emoties van klanten oproepen, wat resulteert in hogere conversies en merkherinnering.

Er zijn meerdere manieren waarop merken AR kunnen gebruiken in hun bestaande marketingstrategie. Om bijvoorbeeld een nieuw product te promoten, kunnen merken een AR-filter maken om een virtueel model van het product te laten zien, samen met de functie ervan. Aan de andere kant kunnen merken klanten een product laten proberen voordat ze het kopen.

Ter illustratie, JD Sports Australia en Nike werkten samen met Snap om de Nike Air Force 1 Pixel sneakers te lanceren met behulp van Snapchat’s shoppable AR Lenses in een Australische primeur.

De campagne behaalde 1 miljoen verdiend bereik en 4 miljoen impressies, werd meer dan 108.000 keer gedeeld en had een merkherinnering van 33 punten.

Sociale AR – Gamification

Met sociale AR-games kunnen gebruikers gratis spelletjes spelen zonder consoles of processors nodig te hebben. Het enige wat nodig is, zijn smartphones met AR-core-ondersteuning die de saaie en saaie omgeving veranderen in een leuke en gegamificeerde omgeving. Een van de succesvolle AR-games was een kopie van Flappy birds waarbij gebruikers moeten knipperen om de vogel te laten vliegen.

Sociale AR-spellen houden het publiek heel lang geboeid. Bovendien vinden ze het leuk om met hun vrienden te wedijveren voor hogere scores. Bovendien zijn veel beroemdheden en merken begonnen met het gebruik van AR-games om zich met hun fans bezig te houden en gratis publiciteit te krijgen.

 

EDM-artiest Marshmallow creëerde een AR-game waarmee gebruikers vliegende marshmallows konden vangen door middel van gezichtsbewegingen. Meer dan 3,2 miljoen mensen gingen ermee aan de slag binnen 48 uur na de lancering.

Sociale AR – merkbeleving

Merken vertrouwen op sociale media om consumenten te informeren over hun producten en diensten. Met Social AR gaan merken verder dan video’s en foto’s en krijgen ze een meer ervaringsgerichte en meeslepende productervaring. Volgens onderzoek gebruiken mensen die AR-filters gebruiken deze gemiddeld 75 seconden, wat meer dan 4 keer langer is dan een video.

Aangezien mensen zich langer bezighouden met AR-content, blijft het voor altijd in de gedachten van de consument, wat resulteert in het versterken van merkloyaliteit, imago en bewustzijn. Hierdoor kunnen merken zich onderscheiden van anderen en zich onderscheiden in een sterk concurrerende markt.

Ter promotie van het bordspel creëerde VROwl een Augmented Reality filter voor Just Entertainment, een onafhankelijk entertainmentbedrijf met hoofdkantoor in Amsterdam. In het AR-spel moeten gebruikers zo snel mogelijk de monsters verslaan. In het spel komen de gebruikers 10 monsters tegen.

Voordelen van Social AR

Social AR wordt een fundamenteel marketinginstrument voor organisaties. Het biedt een snelle manier voor merken om hun klanten en doelgroep te bereiken. Hier zijn enkele van de voordelen van het ontwikkelen van sociale AR-ervaringen.

Kosteneffectief

In tegenstelling tot buitenreclame of tv-commercials, die meestal duur zijn, is een sociale AR-ervaring niet alleen betaalbaar, maar biedt het ook een meer gepersonaliseerde ervaring. Tegen minimale kosten zorgt Social AR voor een grotere betrokkenheid, meer gebruik en hogere inkomsten.

Hoewel grote merken de sprong hebben gemaakt om optimaal te profiteren van AR-filters, maken ook kleine en middelgrote ondernemingen met krappe budgetten gebruik van immersieve AR-filters om klanten aan te trekken.

Hogere kansen op viraliteit

Sociale AR roept verschillende menselijke emoties op, zoals geluk, nieuwsgierigheid, humor en verrassing. Volgens Jonah Berger, een marketingprofessor en auteur van Contagious: why things catch on, zijn mensen geneigd dingen te delen die emotioneel opwindend zijn.

Bovendien zorgen AR-filters ervoor dat mensen er goed of juist cool uitzien. Hierdoor voelt de deler zich speciaal en krijgt hij aandacht, wat het vertrouwen, de likes en de commentaren verder stimuleert. Volgens een nieuw rapport van Camera IQ zegt 78% van de consumenten eerder een AR-ervaring van een merk te delen op sociale media dan een post van een merk.

Verkoop mogelijk maken

Social AR is een effectief hulpmiddel voor het verkoopteam, omdat het een meeslepende manier biedt om de waarde van een product of dienst aan prospects te demonstreren. Omdat Social AR gebruikers in staat stelt digitale objecten op de echte omgeving te leggen, kunnen gebruikers zien hoe het voor hen beter wordt als ze het kopen.

Met Social AR kan het verkoopteam snel leads omzetten in klanten. In plaats van de website te doorlopen, door de catalogus te bladeren en het formulier in te vullen, zou een gepersonaliseerde sociale AR-ervaring een onmiddellijke reactie uitlokken en de verkoop ter plaatse stimuleren.

Hoe merken gebruik maken van Social AR op Instagram en Snapchat

PepsiCo

Doritos, eigendom van de Frito Lay-divisie van PepsiCo, gebruikt een AR-lens op Snapchat voor een marketingcampagne.

Volgens de campagne laat de AR-lens, getiteld ‘Triangle Tracker’, consumenten driehoekige objecten in het echte leven omzetten in de iconische driehoekige chip van Doritos.

Bovendien beloont de ervaring consumenten met merchandise van verschillende merken en één gelukkige winnaar maakt kans op een exclusieve beloning van $250000.

Halo

Xbox’ grootste IP, Halo, lanceerde een AR filter op Instagram om bewustzijn te creëren onder Halo fans over de nieuwe Halo TV serie lancering op Paramount plus.

Tijdens een groepschat op Instagram konden gebruikers een AR-filter selecteren dat bekend staat als ‘Halo Silver’, waarmee ze uit vier variaties een van de helmen van de spartanen op hun gezicht konden kiezen.

Tiffany & Co.

Om de 150e verjaardag in Londen te vieren, werkte de Amerikaanse luxejuwelier Tiffany & Co. samen met Snap om AR-filters te gebruiken bij de lancering van zijn tentoonstelling ‘Vision & Virtuosity’ in de Saatchi-galerie.

Voor Snap-gebruikers wereldwijd stuurt een wereldwijde AR-filter met Tiffany and Co.’s heritage Bird op een rots de Schlumberger vogel om je heen. Door de arm uit te strekken kunnen de gebruikers zien waar de vogel landt.

Hier vind je een overzicht van de beste filters en lensen voor social media.

Hoe maak je je eigen Social AR filter?

Zowel Snapchat als Instagram bieden tools waarmee ontwikkelaars meeslepende en interactieve AR-filters kunnen maken. Met Snapchat’s Lens Studio en Meta’s Sparks AR kunnen merken gepersonaliseerde ervaringen ontwikkelen voor gebruikers over de hele wereld.

Hoe laat je een AR filter maken?

De keuze om zelf aan de slag te gaan met social AR en filters/lensen hangt af van de skills binnen je organisatie. Beide platformen vragen om flink wat kennis van development, daarnaast moet je ook zelf 3D assets kunnen maken. In de regel kun je het laten maken van een AR filter beter uitbesteden.

Tim Nijland
Tim Nijland
Mijn interesse voor XR begon in 2012 met de DK1 die ik op Kickstarter kocht. Sindsdien focus ik mij op VR, AR & MR voor de zakelijke markt en deel ik mijn visie én passie online via deze website en offline op events, beurzen en tijdens workshops.

De mogelijkheden van AR voor jouw bedrijf?

Ik ben ruim tien jaar actief in de XR industrie. Ik help bedrijven bij het succesvol inzetten van Augmented Reality voor marketing, sales en events. Ik help je graag op weg, neem vrijblijvend contact op!

Mail mij op info@vrowl.nlBel mij op 030 711 6158
Ontdek de mogelijkheden voor jouw bedrijf
Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat je de beste ervaring krijgt. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat je hiermee instemt.