Mixed reality, ook wel extended reality of MR genoemd, is een technologie waarmee gebruikers kunnen interageren met een virtuele omgeving terwijl ze zich bewust zijn van de fysieke wereld om hen heen. Door de toenemende vraag naar deze technologie lopen bedrijven in de mixed reality-ruimte voorop met innovatie. Hier zijn enkele voorbeelden van de belangrijkste mixed reality bedrijven die de industrie vooruit helpen.
Mixed Reality Bedrijf 1: Apple
Apple heeft recentelijk de nieuwe VR bril onhuld: de Apple Vision Pro.
De nieuwe Apple Vision Pro is een baanbrekend mixed reality-headset die digitale inhoud integreert in de echte wereld. Het toestel wordt bediend door stem, ogen en handen, zonder controllers. Het biedt diverse functies zoals een persoonlijke cinema-ervaring, de mogelijkheid om 3D-foto’s en -video’s te maken en om virtuele avatars te creëren. Facetime-vergaderingen kunnen in augmented reality worden gehouden, en de ‘EyeSight’-functie toont de ogen van de gebruiker aan de buitenwereld.
Technische specificaties zijn onder meer een glazen voorkant, een dual-chip processor, meer dan 4K-displays per oog en een ruimtelijk audiosysteem.
Met de introductie van de Apple Vision Pro zet Apple wederom de toon in technologische innovatie, door een nieuw tijdperk van ‘ruimtelijke computing’ te openen en de manier waarop we virtual en augmented reality ervaren radicaal te veranderen.
Mixed Reality Bedrijf 2: Magic Leap
Magic Leap begon als een bedrijf dat zich richtte op de ontwikkeling van mixed-reality headsets voor consumenten. Hoewel de Magic Leap-headset een slank, lichtgewicht en indrukwekkend MR-apparaat was, slaagde het er niet in zijn stempel te drukken op de consumentenarena vanwege de hoge kosten en het beperkte gezichtsveld.
Na de benoeming van een nieuwe CEO, Peggy Johnson, is de strategische focus van Magic Leap veranderd. Het bedrijf heeft zijn inspanningen nu gericht op de zakelijke markt. Met de introductie van de AR-headset Magic Leap 2 wil het bedrijf verschillende mixed reality-gebruiksvormen voor bedrijven bieden, zoals training, hulp op afstand en visualisatie.
Bovendien werkt Magic Leap aan een contract met het Amerikaanse leger. Met Magic Leap 2 zullen legerofficieren de vijand eerder kunnen opsporen en aanvallen.
Mixed Reality Bedrijf 3: Microsoft
Als het gaat om mixed reality, is Microsoft zeker een van de meest invloedrijke MR bedrijven ter wereld. Het heeft samengewerkt met een aantal bedrijven, waaronder Lockheed Martin, Boeing en Volkswagen, om MR-toepassingen voor de headset te ontwikkelen.
HoloLens 2 kan bijvoorbeeld worden gebruikt om ingenieurs en technici te helpen 3D-modellen van producten te visualiseren en ermee te interageren. Dit kan helpen om het ontwerp- en productieproces te verbeteren. Daarnaast kan het worden gebruikt om chirurgen real-time informatie en assistentie te bieden tijdens een operatie. Dit kan helpen om de resultaten van patiënten te verbeteren.
HoloLens 2 wordt door organisaties over de hele wereld gebruikt om hun activiteiten te verbeteren. Mercedes-Benz gebruikt het bijvoorbeeld om op afstand assistentie te verlenen aan zijn technici, wat de technische efficiëntie heeft verbeterd, de koolstofuitstoot heeft verminderd en het bedrijf 40% aan reiskosten heeft bespaard.
Mixed Reality Bedrijf 4: Varjo
Het Finse bedrijf Varjo is een van de MR bedrijven die gespecialiseerd zijn in mixed reality-oplossingen. Momenteel levert het high-end hardware en software voor professionele toepassingen zoals industriële training en VR-simulatie, ontwerp en engineering en academisch onderzoek.
Flight Safety International gebruikt bijvoorbeeld Varjo XR-3 focal om piloten effectief te trainen voor veeleisende operaties zoals taxiën, opstijgen, landen en formatievluchten.
Daarnaast liet Red Bull bezoekers uit de eerste hand ervaren hoe de extreme watersporten van Red Bull-atleten aanvoelen, waarbij bezoekers naar de 27 meter hoge klif in Sisikon werden geteleporteerd met behulp van de hypermoderne mixed reality-technologie van Varjo.
Volgens XR vandaag is Varjo een samenwerking aangegaan met Twinmotion om architectonische ontwerpers in staat te stellen projecten op schaal in high fidelity te bekijken. Vorig jaar haalde het bedrijf 40 miljoen dollar op om zijn cloudgebaseerde XR-platform uit te breiden.
Mixed Reality Bedrijf 5: Meta
Meta heeft geëxperimenteerd met mixed reality via zijn aanwezigheidsplatform dat functies bevat als passthrough, ruimtelijke ankers en scènebegrip. Hoewel deze functies beschikbaar zijn in Meta Quest 2, tilt Meta’s nieuwste apparaat, Quest Pro, de creatie van virtuele content naar een hoger niveau.
Ontwikkelaars kunnen bijvoorbeeld optimaal profiteren van de hoge-resolutiesensoren om doorkijkscenario’s voor kleuren te creëren. Bovendien is Meta van plan MR-technologie te integreren in zijn volgende generatie consumentenheadset, Meta Quest 3.
Mark Zuckerberg ziet een toekomst waarin Meta’s mixed reality-technologie mogelijk de traditionele desktopopstellingen kan vervangen en in plaats daarvan virtuele werkplekken kan creëren die zijn uitgerust met digitale monitoren en toetsenborden.
Mixed Reality Bedrijf 6: Niantic
Pokemon Go-ontwikkelaar Niantic heeft gewerkt aan een aantal MR-projecten, waaronder een outdoor MR-headset op basis van de Snapdragon AR2 die zal worden aangedreven door Qualcomm’s Snapdragon Spaces-platform. De headset wordt naar verwachting in 2023 uitgebracht.
Bovendien lanceerde Niantic het Lightship-ontwikkelaarsplatform, waarmee ontwikkelaars AR-ervaringen kunnen creëren die verankerd zijn in de echte wereld. Lightship gebruikt de VPS-technologie van Niantic om de locatie en oriëntatie van de gebruiker te volgen en virtuele objecten op de juiste positie in de echte wereld te plaatsen.
Daarnaast heeft Niantic samengewerkt met andere bedrijven om AR-content te ontwikkelen, van Microsoft en Disney tot Warners Bros en Google. Niantic werkte bijvoorbeeld samen met Warner Bros om Harry Potter: Wizards Unite.
Mixed Reality bedrijf 7: Unity Technologies
Unity biedt een verscheidenheid aan toolkits en functies waarmee ontwikkelaars gemakkelijk MR-ervaringen kunnen creëren. Bovendien ondersteunt het verschillende MR-headsets, waaronder Hololens, Magic Leap en Vive.
Met Unity kunnen ontwikkelaars verschillende MR-games maken, waaronder first-person shooter- en puzzelgames. Bovendien gaan de mogelijkheden van Unity verder dan entertainment. Ontwikkelaars kunnen bijvoorbeeld industriële VR-trainingssimulaties of webgebaseerde AR-toepassingen maken.
Onlangs kondigde Unity enkele nieuwe functies aan, waaronder die het gemakkelijker maken om mixed reality-ervaringen te maken en te debuggen.
Mixed Reality bedrijf 8: Google
Google werkt aan een aantal mixed-reality projecten. Een van de grootste initiatieven is dat het met een nieuw mixed-reality platform komt in samenwerking met Samsung en Qualcomm. Hoewel er nog geen details over de technische kenmerken zijn verstrekt, zal elk bedrijf zijn eigen expertise inbrengen bij het creëren van het platform.
Daarnaast heeft Google een nieuwe cloud tool, Immersive Stream, gelanceerd om te helpen bij het maken van mixed-reality ervaringen. De tool geeft gebruikers toegang tot mixed reality-ervaringen door een QR-code te scannen of op een link te klikken.
Immersive Stream voor XR werd voor het eerst aangekondigd op Google I/O in 2022, maar naast de brede beschikbaarheid op donderdag onthulde Google ook dat het nu content ondersteunt die is gemaakt in Unreal Engine 5.
Mixed reality ontwikkelt zich snel, met het potentieel om de manier waarop we met de wereld omgaan te veranderen. De hierboven genoemde mixed reality-bedrijven lopen voorop in de ontwikkeling van mixed reality en werken eraan om het toegankelijker en betaalbaarder te maken. Naarmate mixed reality volwassener wordt, zullen deze bedrijven waarschijnlijk een nog belangrijkere rol spelen bij het vormgeven van de toekomst ervan.