Haal huisdieren in huis met virtual reality

De tijd van de kattenbak verschonen en jouw kat eten geven is eindelijk voorbij. We kunnen onze huisdieren naar het asiel brengen en een virtual reality kat in huis halen dankzij Konrad the Cat. Met deze combinatie van een pluchen kat en een spel voor het product van het jaar, de HTC Vive, heb je een compleet nieuwe manier om een huisdier te verzorgen, ideaal voor drukke mensen die geen tijd hebben voor een echt huisdier. Als je geen zin meer hebt zet je de headset gewoon af.

Voordat je afscheid neemt van je echte poes moet je de keuze maken voor een virtual reality kat in huis halen, of een echte hond vermommen als virtuele worm. De toekomst van huisdieren is uitgebreid maar ook een beetje vreemd…

Konrad de Kat

Dit spel is vooral nog een “proof-of-concept”, dit Steam Greenlight project is momenteel offline gehaald en het is niet duidelijk of het nog terug zal keren. In basis is het een spel met een virtuele kat die een eigen leven heeft.

Aan de status indicatoren kun je zien wat de kat wil, en waar je de kat moet plaatsen. Je doet dat met een pluchen kat waarin een HTC Vive controller “verscholen” zit. Er zijn geen knoppen om te drukken, alles gaat via de controller die is uitgerust met een heuze poes-hoes.

Bandit de Hond

Voor deze demonstratie heb je een echte hond nodig met een sensor op zijn rug. De ontwikkelaars van het HTC Vive spel Hover Junkers namen een wormvormig karakter uit het spel en lieten deze bewegen met een derde sensor. Die sensor werd op de rug geplaatst van de hond van één van de teamleden.

Na een korte periode van gewenning werd de hond omgetoverd tot een virtual reality monster. Dit wordt niet echt een spel, het was simpelweg een test van een stel melige programmeurs. Maar niet getreurd, er zijn nog genoeg officiële release games van HTC die je wel kan spelen.

Hoewel bovenstaande voorbeelden geen uitgewerkte producten zijn zit er wel degelijk potentie in het concept van virtuele huisdieren. Zeker met een “room-scale” systeem als die van de HTC Vive kunnen virtuele dieren vrij bewegen. Dat is weer eens iets anders dan de augmented reality game Pokémon GO.

Tim Nijland
Tim Nijland
Mijn interesse voor XR begon in 2012 met de DK1 die ik op Kickstarter kocht. Sindsdien focus ik mij op VR, AR & MR voor de zakelijke markt en deel ik mijn visie én passie online via deze website en offline op events, beurzen en tijdens workshops.

Inhoudsopgave

Ontdek de mogelijkheden voor jouw bedrijf
Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat je de beste ervaring krijgt. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat je hiermee instemt.