Het lezen van informatie op een plat scherm of het bekijken van afbeeldingen van het exterieur en interieur van de auto geeft gebruikers echter niet de informatie die ze nodig hebben. Productvisualisatie kan het bekijken van informatie naar een hoger niveau tillen.
Digitale transformatie heeft gezorgd voor een paradigmaverschuiving in de manier waarop autofabrikanten aan automarketing doen en klanten overhalen om een auto te kopen. Eerder bespraken we al de manier wat autobedrijven in de Metaverse doen, dit keer duiken we dieper in op de mogelijkheden van augmented reality.
Met digitale zoals Augmented Reality houden automerken hun klanten betrokken en helpen ze hen in het aankoopproces. In dit blog leer je meer over hoe automerken AR gebruiken voor marketing.
Merkbekendheid en interesse
Volgens een onderzoek gebruikt 71% van de consumenten smartphones op een bepaald moment tijdens hun eerste voertuigaankoop. Het wordt makkelijker voor mensen om niet alleen de prijs te vergelijken, maar ook het type, merk, grootte van een auto.
Het lezen van informatie op een plat scherm of het bekijken van afbeeldingen van het exterieur en interieur van de auto geeft gebruikers echter niet de informatie die ze nodig hebben. Productvisualisatie kan het bekijken van informatie naar een hoger niveau tillen door het voertuigkader opnieuw te definiëren en de klanten erbij te betrekken.
Productvisualisatie van nieuwe auto's
Augmented Reality is een uitstekende manier voor klanten om een digitaal model van de auto op hun garages of parkeerplaatsen te leggen.
Met behulp van de SLAM-technologie kunnen klanten het interieur en exterieur van de auto visualiseren, zoals bumper, ramen, banden, dashboard en nog veel meer.
Het geeft gebruikers niet alleen een meeslepende en interactieve ervaring, maar maakt het ook mogelijk zelfverzekerde aankoopbeslissingen te nemen.
Bovendien kan de klant, in plaats van een toeschouwer te zijn, op de stoel van de bestuurder zitten en elke hoek van het interieur bekijken via een 360 graden ervaring.
Jaguar Land Rover creëerde bijvoorbeeld een AR banner advertentiecampagne waarmee klanten het interieur van de auto konden bekijken en op hotspots konden tikken om meer details over belangrijke functies te zien.
Engage and educate customers
Een van de uitdagingen voor autofabrikanten is om klanten tijdens de aankoop te informeren over de technische kenmerken van de auto. Traditionele marketingmaterialen zoals brochures of pamfletten bestaan uit diagrammen en labels die voor klanten niet gemakkelijk te begrijpen zijn. In een dergelijk scenario kunnen merken AR gebruiken om een virtuele technicus in te schakelen die kan uitleggen hoe een auto werkt.
Bovendien kunnen automarketeers AR zien als een manier om het publiek langer betrokken te houden. Met op AR-filter gebaseerde autogames kunnen merken hun fans de sensatie van het autorijden laten ervaren in plaats van alleen maar toeschouwer te zijn. Hoe meer ze betrokken zijn, hoe meer ze in de verkooptrechter naar conversie worden geduwd.
Audi lanceerde een AR-ervaring op Instagram om consumenten zijn luxe allrounder, Audi Q2, te laten ervaren door gebruikers een stad te laten selecteren en er virtueel doorheen te rijden.
Conversie verbeteren
Traditioneel reizen klanten naar verschillende dealers om auto’s te bekijken, functies te verkennen en te vergelijken welk model bij hen past. Dit zijn allemaal kritische stappen in het autokoopproces. Maar nu kunnen klanten al deze stappen vanuit het comfort van thuis voltooien door middel van augmented reality.
AR geeft automerken de mogelijkheid om een virtuele showroom voor hun neus te zetten en hen verschillende auto-opties te laten verkennen, samen met design en maatwerk. Bovendien kunnen autodealers consumenten elk automodel dat op een straat of in een garage geparkeerd staat laten scannen via AR-autoherkenning en het autokoopproces versnellen. Bovendien kunnen shoppers de kleur van de auto veranderen, de prijs zien en verschillende voertuigtypes en stijlen visualiseren.
Mercedes Benz gebruikt AR bijvoorbeeld om een alternatief te bieden voor drukwerk. De auto-eigenaar kan in de auto gaan zitten en het interieur scannen om verschillende hotspots te onthullen, die op hun beurt meer informatie geven over de kenmerken van de auto.
Evaluatie na aankoop
Terwijl AR automerken zeker kan helpen bij marketingcampagnes vóór de aankoop, kan het ook een grote steun zijn na de voltooiing van de verkoop. Volgens een onderzoek wordt 62% van de klanten niet gecontacteerd na een aankoop, en dat is het moment waarop ze op zoek zijn naar meer informatie, ondersteuning en service van de dealer.
Augmented reality kan automerken helpen bij het opzetten van campagnes waarmee klanten kunnen weten hoe ze alleen een band moeten verwisselen of hoe ze de motorolie van de auto moeten controleren en bijvullen of andere onderhoudstips. Met AR kan dergelijke informatie virtueel over een auto worden gelegd en de auto-eigenaar tijdens het hele proces begeleiden.
Een dergelijke marketingervaring na de aankoop zal merken niet alleen helpen hun klanten aan zich te binden, maar ook mond-tot-mondreclame stimuleren, wat automerken zal helpen de verkoop te stimuleren.
Augmented reality verandert de auto-industrie
Augmented reality is een opkomende trend in automarketing- en verkoopstrategieën, omdat het nieuwe manieren creëert waarop klanten met merken in contact kunnen komen. Het bouwen van een digitale-portaalachtige ervaring met bewustzijn, betrokkenheid, levering en interactie na de verkoop zou automerken niet alleen een concurrentievoordeel geven ten opzichte van anderen, maar ook de tevredenheid en loyaliteit van klanten vergroten.