Augmented reality is eCommerce aan het veranderen. Het verhoogt de aankoopervaring van de shopper en leidt tot minder retourzendingen. Een uitstekend voorbeeld van wie deze techniek uitstekend inzet is Ikea met de vernieuwende Ikea Kreativ App.
AR verandert de realiteit van eCommerce
eCommerce heeft ervoor gezorgd dat het online koopgedrag van consumenten is verschoven naar apps van derden, zoals Instagram en Snapchat. Het heeft ervoor gezorgd dat consumenten van “gaan winkelen” naar “altijd winkelen” zijn gegaan.
Een dergelijke verandering vereist dat eCommerce superieure oplossingen levert waarmee consumenten kunnen communiceren, waar ze ook zijn. En één zo’n oplossing is AR eCommerce.
Er wordt voorspeld dat augmented reality tegen 2030 een marktkapitaal van 1,2 biljoen dollar zal hebben. Consumenten geven aan dat ze eerder geneigd zijn een product te kopen nadat ze het in augmented reality hebben ervaren.
Onderzoek door SnapChat, Publicis, en Alter
De redenen hiervoor zijn dat AR het vertrouwen van een shopper met maar liefst 80% verhoogt bij de aankoop van een product, en mogelijke spijt en teruggave met 66% beperkt omdat de consument het product kan uitproberen voor aankoop in AR, zelfs verschillende iteraties van hetzelfde product.
Next level AR commerce met Ikea Kreativ
Ikea’s augmented reality reis begon begin 2017 met een iOS app genaamd Ikea Place. Een naam met een dubbele betekenis, waarmee je Ikea-meubels op schaal in je woning kunt plaatsen. Nu is dit concept een tandje hoger gezet met de aankondigingen van Ikea Kreativ.
Een augmented reality-app die de LiDAR-sensoren van je iPhone gebruikt om een 3D-scan van je kamer te maken en deze vervolgens te ontdoen van alle meubels, zodat je je kamer volledig opnieuw kunt inrichten.
Je kunt de showrooms die je ervaart als je bij Ikea bent nu bekijken op je iPhone terwijl je experimenteert met verschillende meubels. Er zijn 50 van dergelijke 3D-showrooms nu beschikbaar op Ikea Kreativ om uit te proberen.
Voor de beste ervaring werkt Ikea Kreativ het beste op iPhone 12 Pro en Pro Max, en iPhone 13 Pro en Pro Max, vanwege hun LiDAR-scanners. Het werkt echter ook op andere iPhones, zelfs op Mac via een webclient met behulp van foto’s die je van je kamer hebt gemaakt.
Deze nieuwe AR-functionaliteit wordt mogelijk gemaakt door een update voor iOS 16, genaamd RoomPlan API. Deze nieuwe API stelt de camera en LiDAR-sensoren van je iPhone in staat om gezamenlijk een ruimte in kaart te brengen.
Het maakt het zo dat ontwikkelaars makelaars, architectenbureaus, interieur huizen, en meer de mogelijkheid kunnen bieden om ontwerpen te bouwen van een augmented reality 3D-model gemaakt binnen enkele seconden.