Is OTOY de Youtube voor VR?

Voordat YouTube verscheen bestond online video al, toch heeft deze videodienst de acceptatie van online video bekijken in een stroomversnelling gebracht. 3D design heeft nog geen “killer app” die het grote publiek heeft bereikt, Sketchfab timmert hard aan de weg maar het kan beter.

OTOY is een bedrijf dat een nieuw bestandstype heeft gelanceerd onder de naam .ORBX waarmee het delen van complete 3D scènes een stuk laagdrempeliger wordt. Dit nieuwe Open Source formaat kan ook voor Virtual Reality veel voordeel bieden.

Hoe werkt .ORBX?

logoBij 3D objecten in .OBJ en .FBX formaat wordt er alleen de geometrische informatie van een object opgeslagen, bij .ORBX worden alle details van het 3D ontwerp bewaard waaronder belichting, zwaartekracht, afbeeldingen en meer.

Onlangs werd bekend gemaakt dat Unity, de motor achter bijna de helft van alle 3D spellen, het .ORBX formaat zal ondersteunen. Je kunt in Unity een complete scène ontwerpen die je vervolgens kunt exporteren in .ORBX.

Fotorealistische beelden

cityOm een compleet realistisch beeld met een computer weer te geven is er enorm veel processorkracht vereist. Daarom wordt er nog veel gebruik gemaakt van VR video die met 360 graden camera’s wordt opgenomen.

De technologie van OTOY maakt gebruikt van “lightfields” om de beelden op te bouwen, alles wordt in feite berekend voor je het ziet. Je ziet alles om je heen via een headset haarscherp, het beeld is “voorbereid” om te bekijken.

Je hebt een beperkte bewegingsvrijheid maar niet volledig. Door snel data te genereren in de achtergrond kun je zeer overtuigende beelden laten zien met complexe objecten en volledig realistische belichting. Deze berekeningen worden in de Cloud gemaakt, daarmee zou een headset als de Gear VR net zo’n goede beeldkwaliteit kunnen produceren als een HTC Vive.

Streaming VR is belangrijk

fisheyeOTOY brengt het fijne detail van video samen met de flexibiliteit van 3D ontwerp, daarnaast speelt distributie een belangrijke rol om het systeem succesvol te maken. Mensen willen niet lang wachten, het .ORBX systeem moet direct “streamen”, net zoals een YouTube video ook nagenoeg direct gaat spelen.

In eerste instantie zal het beeld nog geen positiebepaling hebben, je kunt dus niet vrij bewegen. Er wordt wel hard gewerkt aan deze uitbreiding. Het .ORBX formaat is Open Source, elke website kan er gebruik van maken.

Tim Nijland
Tim Nijland
Mijn interesse voor XR begon in 2012 met de DK1 die ik op Kickstarter kocht. Sindsdien focus ik mij op VR, AR & MR voor de zakelijke markt en deel ik mijn visie én passie online via deze website en offline op events, beurzen en tijdens workshops.

Inhoudsopgave

Ontdek de mogelijkheden voor jouw bedrijf
Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat je de beste ervaring krijgt. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat je hiermee instemt.