ClickCease

Muziekbeleving met Virtual Reality

Muziekbeleving met Virtual Reality

Muziekzenders als MTV en TMF hebben al jarenlang problemen om kijkers te trekken. YouTube kanalen als Vevo spelen daar handig op in door muziekvideo’s on demand aan te bieden. Met 360 graden video wordt het bekijken van artiesten echt een belevenis. Je hoeft niet eens meer naar een stadion concert om van de Toppers te genieten. Je kunt zelfs het geluid vanuit alle richtingen horen. Een bijkomend voordeel is dat je via een VR headset het geluid ook kunt uitschakelen. Dat is wel zo prettig met de Toppers in VR.

Niet alleen de Toppers, ook in iets klassiekers, zoals Opera heeft Virtual Reality zijn weg gevonden met een 360 graden video in het opera.

Sta tussen het publiek of op het podium

Paul McCartney lijkt niet de meest hippe artiest, ook al heeft hij samengewerkt met artiesten als Kanye West en Rihanna. Toch was deze voormalige Beatle één van de eerste artiesten die een 360 videoclip uitbracht. Terwijl hij zingt voor een groot publiek lijkt het alsof je zelf in de concertzaal staat. De muziekbeleving met Virtual Reality is enorm, als de beelden goed zijn opgenomen is het resultaat enorm overtuigend.

Surround sound

Hoewel het geluid nog een beetje achterloopt wordt daar ook hard aan gewerkt. Surround Sound is niet zo ingewikkeld zolang het vanuit hetzelfde standpunt komt. Wanneer je draait met je hoofd gaat het effect verloren. In een muziekbeleving met Virtual Reality moet het geluid meedraaien met je hoofd en daar zijn de huidige VR headsets nog niet op voorbereid.

 Er zijn een aantal ontwikkelaars die werken aan een oplossing waarbij de opnametechniek, de verwerking in de software en de hoofdtelefoon alledrie een belangrijke rol spelen. Dit noemen ze ook wel “positionele audio” zoals bij een bedrukte virtual reality bril

Minder misselijk van de muziek

Wanneer je naar sommige 360 graden video laten maken kijkt kun je misselijk worden. Niet alleen van de soms vervelende muziek, ook van het feit dat het geluid niet meedraait met je gezichtsveld. In een computerspel is dat vrij eenvoudig in te stellen met geluidseffecten, bij een live concert opname ligt dat een stuk ingewikkelder. Bij normale videoclips, geen live registraties dus, staat het beeld vaak toch al los van het geluid, daar is het effect minder. Als beeld en geluid perfect in sync zijn (niet de band) komt het bekende gevoel van misselijkheid in VR veel minder vaak voor.

Tim Nijland
Tim Nijland
Mijn interesse voor XR begon in 2012 met de DK1 die ik op Kickstarter kocht. Sindsdien focus ik mij op VR, AR & MR voor de zakelijke markt en deel ik mijn visie én passie online via deze website en offline op events, beurzen en tijdens workshops.

Inhoudsopgave

Ontdek de mogelijkheden voor jouw bedrijf

Heb je een vraag?

Neem gerust contact met ons op. Wij staan voor je klaar.

Of laat je telefoonnummer achter en dan nemen wij zo snel mogelijk contact op.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat je de beste ervaring krijgt. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat je hiermee instemt.