ClickCease

5 Voorbeelden van Virtual Reality training in de automotive sector

De automotive industrie zal naar verwachting vier miljoen meer auto’s produceren in 2021 ten opzichte van 2020. De stijgende vraag maakt dat elke seconde telt waardoor trainen op de werkvloer kostbaar is. Daarom zetten bedrijven in de automotive steeds vaker virtual reality in. In dit artikel kijken wij naar vijf voorbeelden van virtual reality training in de automotive industrie. 

Volkswagen | Assemblage training

30 verschillende opdrachten in een training. Image: Volkswagen

Volkswagen zet virtual reality in om meer dan 10.000 werknemers van de ‘Volkswagen Groep’ te trainen. Het bedrijf vindt dat werknemers vaak ver moesten reizen en niet zelf hun tempo van leren konden kiezen. Daarom gaat het autobedrijf virtual reality gebruiken om nieuwe werknemers op te leiden en om efficiëntere workflow te ontwikkelen.

Volkswagen kiest er voor om de HTC Vive te gebruiken voor dit project. De werknemers moeten binnen een bepaalde tijd opdrachten voltooien, zoals een deur of een rem installeren. Naast de montage training zijn er ook trainingen voor de klantenservice en een introductietraining voor nieuwe werknemers, met in totaal meer dan 30 verschillende opdrachten.

Tijdens de training kijkt er ook iemand mee, die je advies en verbeterpunten kan geven zodat elke training zo effectief mogelijk is. Op die manier kunnen alle vr trainingen worden opgenomen en geëvalueerd worden.

Volkswagen maakt goed gebruik van de schaalbaarheid van VR trainingen. Lees hier meer over hoe volkswagen virtual reality toepast en een efficiëntere omgeving voor trainingen realiseert. 

Trainen met VR in de automotive?

BMW | All-round VR-training

Hyperrealistische trainingen door Unreal Enige 4. Image: Engadget

Het Duitse BMW maakt al sinds de jaren ‘90 gebruik van verschillende soorten virtual reality en is niet gestopt met het ontwikkelen in virtual reality. BMW’s virtual reality projecten zijn gefocused op het ontdekken van de toepassing van VR in training. Met die reden heeft BMW een nieuwe virtual reality training ontwikkeld.

Deze trainingen perfectioneren het werk aan de lopende band, klantenservice medewerkers, en veiligheidsmanagers. Elke VR training bestaat uit drie verschillende gebieden; werkplekplanning, training & kwalificatie en vergelijking van component- en ontwerpgegevens. De trainingen zijn ontwikkeld met “Unreal Engine 4”, hierdoor is een hyper realistische simulatie mogelijk.

Duik nog dieper in de VR training van BMW en lees in dit artikel hoe verschillende automotive bedrijven virtual reality inzetten.

Na elke training neemt BMW enquêtes af waardoor ze de training kunnen finetunen. De resultaten van de werknemers zijn ook beschikbaar voor BMW en de virtual reality training maakt het mogelijk om onderdelen waar slecht gepresteerd wordt individueel te trainen.

BMW merkt dat de medewerkers veel vooruitgang boeken. BMW ervaart de training als een goede oplossing voor de reguliere trainingen omdat trainingen in virtual reality aanzienlijk minder geld en tijd kosten.  

Wil je wel VR gebruiken maar ben je niet op zoek naar een trainingsapplicatie? In dit artikel lees je 5 andere manieren om virtual reality in de automotive industrie toe te passen.

Aan de slag met VR Training?

Peugeot | Learning by living

PSA Groupe, fabrikant van Peugeot heeft een training ontwikkeld die werknemers traint om de werkdag zo efficiënt mogelijk in te richten. De virtual reality training neemt de werknemers mee en traint hen voor een veilige, gezonde en efficiënte werkdag.

De training, die in vijf landen wordt gebruikt, traint de werknemer bij het veilig en efficiënt werken. De training begint met een fysiotherapeut, waar de werknemer leert rekken en strekken. Vervolgens worden de werkzaamheden getraind, deze worden later getoetst door meerkeuze en open vragen te beantwoorden.

De training biedt spraak-interactie en door foto’s en teksten worden de werkzaamheden getraind. Tenslotte behandelt de training ook soft skills, bijvoorbeeld de communicatie met collega’s. Al deze onderwerpen worden ervaren in een 360º video van de werkplek. 

PSA Groupe gebruikt hiervoor meer dan honderd headsets. De training, waar ruim 60 varianten op zijn ontwikkeld, is door meer dan 40.000 werknemers verspreid over vijf landen succesvol voltooid. In dit artikel ga je nóg dieper deze case in en zie je andere manieren van virtual reality training door PSA Groupe.

Nog niet overtuigd van de voordelen van virtual reality training voor jouw bedrijf? Lees dan dit artikel met 5 onderzoeken over de voordelen van VR training

Audi | VR logistics

Communicatieskills verbeteren in virtual reality. Image: Audi

Audi ziet dat VR trainingen veel voordelen kunnen bieden, zo zijn de trainingen niet gebonden aan een vaste locatie of aan apparatuur. Dit is een ingewikkeld systeem waar de werknemer uitzonderlijk accuraat mee moet werken. Een goede training is nodig om de errors zo laag mogelijk te houden. 

Audi traint daarom haar werknemers door middel van VR om zo efficiënt mogelijk met het logistieke systeem te werken. De trainee komt in een virtuele versie van zijn werkplek in het Ingolstadt Logistics Center. Met de HTC Vive en controllers trainen de logistieke medewerkers de handelingen die ze dagelijks toepassen bij de gebruikelijke werkzaamheden. 

Nog niet overtuigd van de voordelen van VR, lees dan hier 5 redenen waarom VR training beter is dan traditionele training. 

Audi gebruikt de trainingen ook bij verkoop-werknemers, zij leren communicatieskills door in VR met consumenten te praten en krijgt punten door de goede keuze te maken. Het programma telt de punten en geeft een indicatie van verbeterpunten.

Tim Nijland
Tim Nijland
Mijn interesse voor XR begon in 2012 met de DK1 die ik op Kickstarter kocht. Sindsdien focus ik mij op VR, AR & MR voor de zakelijke markt en deel ik mijn visie én passie online via deze website en offline op events, beurzen en tijdens workshops.

Inhoudsopgave

Ontdek de mogelijkheden voor jouw bedrijf
Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat je de beste ervaring krijgt. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat je hiermee instemt.