ClickCease

De 20 beste Web Augmented Reality (WebAR) voorbeelden

Wij zien WebAR als de toekomst van immersive technology en houden de ontwikkelingen daarom nauwlettend in de gaten. Hier vind je de beste WebAR voorbeelden van de afgelopen tijd.

 

Wat is WebAR en waarom is het zo interessant?

Augmented Reality (AR) is een techniek waarbij virtuele objecten in de echte wereld geplaatst worden en zichtbaar worden door de lens van een camera of speciale bril. WebAR bekijk je direct via je browser, zonder app. Dit maakt het een stuk laagdrempeliger voor de kijker en veel eenvoudiger voor de zender. WebAR zorgt voor een hoger bereik en lagere kosten wat de inzet van WebAR erg aantrekkelijk maakt voor bedrijven.

1. Lavazza x Arsenal | WebAR voetballers

Arsenal en Lavazza werkten samen voor deze campagne waar bij het openen van de AR-ervaring gebruikers worden begroet door het juichende team en fans van Arsenal. Gebruikers kunnen tijdens de WebAR-ervaring alle spelers tot leven zien komen en bekijken. 

Hierna kunnen gebruikers ervoor kiezen om deel te nemen aan een wedstrijd om kans te maken op een, door het 1e team van Arsenal, gesigneerde jersey of een Arsenal x Lavazza koffiemachine met korting.

2.Volvo | S60 Launch

Volvo werkte samen met studio VZ lab voor de lancering van de nieuwe Volvo S60. 8th wall maakt het mogelijk om In de WebAR ervaring de kleuren, velgen en het interieur van de auto aan te passen en gebruikers kunnen gemakkelijk een proefrit plannen en chatten met een deskundige. 

Het is zelfs mogelijk om de potentiële kosten in de financiering simulatie te bekijken. De Informatieve en nauwkeurige informatie die via WebAR kan worden weergegeven, heeft een succesvolle ervaring voor zowel gebruiker als fabrikant gecreëerd. 

De WebAR-ervaring van Volvo heeft ervoor gezorgd dat er meer aandacht kwam voor de S60. Volvo is echter niet de eerste in de automotive sector die deze techniek gebruikt om producten te promoten. Toyota, Mini cooper & Porsche hebben ook al eens Webar gebruikt ter promotie van hun nieuwe model.

3.Victoria | Day of the dead

Victoria gebruikte WebAR om een onvergetelijke ervaring te creëren rond de jaarlijkse ‘Day of the Dead’ feestdag. Scan het label op de flesjes en er komen kleine kunstwerken tevoorschijn in het thema van de feestdag. 

De verpakkingen van zes en twaalf bier flesjes bevatten allemaal een uniek kunstwerk per flesje. Door twee flessen tegelijk te scannen ontstaat een combinatie van verschillende kunstwerken.

De campagne is In samenwerking met Groove Jones gemaakt, de ervaring is op verschillende sites te zien geweest en is meer dan 1 miljoen keer bekeken op hun website. 

4. JBL | WebAR Product Visualisatie

JBL heeft door middel van AR de soundbars extra willen uitlichten. Dept Agency ontwikkelde een campagne om de soundbar te visualiseren. Zij hebben VR-Owl benaderd met de vraag om de WebAR samen met Dept Agency te ontwikkelen. Om de soundbar in AR te zien kunnen de gebruikers naar de JBL website gaan, en een 3D model bekijken van de soundbar.

Door op ergens op het scherm te tikken plaatst de gebruiker de soundbar ergens in zijn of haar belevingswereld, en kan de soundbar worden verplaatst en gedraaid naar de wensen van de gebruiker.

Door deze nieuwe functie maakt JBL het makkelijker voor de klanten om een keuze te maken in kleur en grootte van de soundbar. Zij kunnen het product nu visualiseren en in hun eigen omgeving zien, wat zal helpen bij een keuze maken. 

5. Pink Floyd | Concert in WebAR

De Britse tech studio Draw & Code heeft een augmented reality-ervaring ontwikkeld die fans van Pink Floyd dichterbij een selectie van Pink Floyd-kunstwerken brengt. Als je de AR-ervaring via je browser opent, kun je kiezen tussen vijf iconische albums.

Selecteer een locatie in de ruimte waar je je bevindt en er verschijnen animaties de band begint te spelen. Je kunt volledig om de band heen lopen en zo het optreden vanuit elke hoek ervaren.

Op facebook kreeg de campagne veel aandacht, een filmpje op het account van Pink Floyd over het augmented reality filter werd in totaal meer dan 10.000 keer geliked.

6. Miller Lite | St Patrick’s Day

Open je blikje bier, ga naar de Miller Lite-website en scan het logo op het blikje om de WebAR experience te starten. Een kabouter springt omhoog en de kleine man heeft een aantal trucs in petto.

De kabouter kan fluit spelen, een blikje bier uit zijn baard halen en zelfs een slang tevoorschijn toveren. Hierna is het mogelijk een foto te maken en die eenvoudig te delen is via de share button. De campagne was maar 2 dagen actief, in het saint-patrick’s weekend.

De campagne had een 28% engagement rate, 93% van de gebruikers bekeek de volledige ervaring, de sessies duurden gemiddeld 3 minuten en de re-engagement rate was 75%. Er was zelfs een 25% stijging in de voorkeur van de gebruikers t.o.v. Guinness, de concurrent.

7. Jaguar Land Rover | Range Rover Velar Visualisation

Voor de lancering van de nieuwe Range Rover Velar is Jaguar-Land Rover een campagne gestart met Blippar. In deze campagne kunnen klanten vanuit welke locatie dan ook, en zonder een app te downloaden, in de bestuurdersstoel van de nieuwe Range Velar komen te zitten.

De gebruiker kan zelf in 360° de auto bekijken en naar eigen smaak de kleur en bekleding aan te passen. De gebruiker kan ook de omgeving waar hij zich bevindt vanuit de nieuwe Range Rover zien. Het is zelfs mogelijk om tijdens de WebAR ervaring een testrit aan te vragen.

De gemiddelde verblijftijd in de WebAR ervaring is 121 seconden. Ook blijkt dat deze campagne het 15 keer beter doet dan andere vergelijkbare cases binnen de automotive industrie.

8. Sony | sequel Jumanji: The Next Level

Voor de lancering van het langverwachte vervolg op de film “Jumanji: The Next Level”, werkte Sony samen met Trigger. Dwayne “The rock” Johnson ontvangt je en na een toespraak kun je verschillende locaties uit de film gaan verkennen.

Jumanji-fans kunnen tijdens de ervaring nieuwe niveaus van gameplay in een meeslepende omgeving ontdekken. Door voice commands als “go to the fortress!” kun je dieper intreden op de locaties en door een share button is de ervaring makkelijk te delen via sociale media.

Het was een bijzondere campagne want dit was de eerste commerciële WebAR campagne waarbij spraakbediening mogelijk is. Mede door deze technologie is deze campagne finalist geworden in de categorie “best campaign” van de auggie awards.

De campagne kreeg dus veel aandacht en dat resulteerde in erg positieve cijfers zoals een gemiddelde dwell time van 5+ minuten, dit is 2,5x hoger dan gemiddeld binnen deze branche.

9. Subway | launch of Ciabatta Collection

Voor de lancering van de nieuwe Ciabatta-broodjes van Subway, werken ze samen met QReal.io om een WebAR reclamecampagne te creëren. Mensen kunnen door op een post van de social media kanalen van Subway te klikken een ​​3D-model van een van de drie nieuwe Ciabatta sandwiches zien, die ze vervolgens kunnen draaien en vergroten.

Door gebruik van fotogrammetrie zijn deze sandwiches fotorealistisch vastgelegd en kunnen de kijkers een goede indruk krijgen van hun aanstaande lunch.

Dit is de eerste keer dat een multinational Apple en Google web based AR technologie in 1 experience toepassen.

10. Coca-Cola | Animated stories in AR

Je activeert deze campagne door het etiket van een blikje Coca-Cola te scannen. Wanneer je dit doet krijg je een van de twaalf mogelijke verhalen te zien.

In deze verhalen krijgen geanimeerde personages een klein conflict en de oplossing aan het eind van elk verhaal, is het delen van een Coca-Cola blikje. Boven het blikje komen aan het eind van elk verhaal inspirerende en vrolijke zinnetjes te staan zoals “let’s enjoy our passion together”.

Deze augmented reality experience is mogelijk gemaakt door Timber, een vfx studio die voor alle visuele aspecten van de campagne heeft gezorgd. Zij hebben de boeiende verhalen gecreëerd om de consumer experience te verbeteren en daardoor langer vast te houden. 

11. Samsung | WebAR Product Launch

Samsung en hun media partners werkten samen om een unieke live gestreamde ervaring te creëren. Ze maakte een live WebAR productdemonstratie. In de WebAR-ervaring kunnen kijkers het nieuwe assortiment van Samsung volledig in 3D bekijken.

De kijkers van de livestream konden tijdens de livestream QR-codes scannen waardoor de nieuwe producten, met unieke animaties, in beeld kwamen en vanuit alle hoeken bekeken konden worden. Ze kunnen dit vanaf welke locatie dan ook doen, bijvoorbeeld vanuit de woonkamer om te kijken of het goed bij het interieur past.

De ervaring was te zien tijdens de livestream vanuit Berlijn. De experience is mogelijk gemaakt door Aircards, een premier partner van 8th wall.

De resultaten waren erg positief, de ervaring had 1352 activeringen, 26% engagement rate, 2m 43s gemiddelde verblijftijd bij het bekijken van producten en 293% meer betrokkenheid dan bij evenementen van het jaar ervoor.

12. Amazon | Halloween surprise

Amazon wil ten tijde van Covid-19 mensen hun creativiteit weer laten opbloeien, zo hebben zij een creatieve en interactieve campagne gestart. De klant ontvangt hun bestelling zoals gewoonlijk in de doos, maar nu staat er op de zijkant een pompoen die de klant kan personaliseren.

Als de klant de QR-code scant, komt hun eigen getekende pompoen tot leven. De gebruiker kan zelfs de eigen getekende pompoen online personaliseren en als gezichtsfilter gebruiken.

De dozen worden gebruikt voor alle verzendingen over heel Noord-Amerika en de app is verspreid over het hele continent gedownload. De lancering van een speciale AR-app geeft aan dat dit nog maar het begin is voor de AR-plannen van Amazon. Het bedrijf maakte al eerder bekend dat ze van plan zijn deze technologie vaker te gebruiken voor marketingdoeleinden.

13. OnePlus | AR launch event for OnePlus Nord

OnePlus is het eerste bedrijf die een volwaardig AR-evenement organiseert. Zij toonde de nieuwe OnePlus Nord in een livestream met 3D-modellen en een virtuele avatar. Kijkers konden functies en gedetailleerde specificaties van de nieuwe smartphone bekijken.

Ze konden ook de lancering delen en erop reageren met hun eigen avatar. Het bedrijf stuurde uitnodigingen voor evenementen naar 50.000 mensen, inclusief QR-codes, om evenement teasers te zien en deel te nemen aan het evenement.

Meer dan honderdduizend mensen hebben het live gestreamde evenement wereldwijd bekeken. Oneplus overweegt AR in de toekomst te gebruiken om hun campagnes te lanceren om doelgroepen te betrekken, vooral tijdens COVID waar grote conventies en lanceringen niet mogelijk zijn.

14. Mcdonald’s | BringHalloweenHome

Voor halloween wilde Mcdonald’s Canada op een bijzondere manier reclame maken. Ze hebben op hun mobiele website een gele McDelivery-deur geplaatst. Je kan de WebAR-ervaring activeren door op de deur te ‘kloppen’ net als bij halloween tijdens ‘trick-or-treating’.

Wanneer je dit doet opent de deur en zie je een virtuele wereld om te verkennen, vervolgens komt er een exclusieve McDelivery-aanbieding beschikbaar. De gebruiker kan foto’s maken van de interactieve “trick-or-treat” omgeving die makkelijk te delen is op sociale media door de share button.

Door te werken met 8th wall willen zij meer en kwalitatief betere WebAR campagnes lanceren. De campagne is beschikbaar vanaf 1000 Mc-restaurants verspreid over heel Canada, en is zo’n 120.000 keer bekeken.

15. Burger King | MTV Video Music Awards

Burger King organiseerde een meeslepende sweepstake tijdens de MTV Video Music Awards (VMA’s) waarbij kijkers werden gevraagd een QR-code te scannen met hun smartphone camera. Wanneer zij dit doen krijgen ze een AR-ervaring te zien waarin 3D modellen van de mascotte van de hamburgerketen en de rapper Lil Yachty.

Samen verschijnen zij pre-show op de rode loper en tijdens de uitreiking van de awards. De kijkers kunnen ook een AR optreden van lil yachty ervaren door de QR-codes te scannen.

Het doel van de marketing campagne was om meer downloads van de Burger King app te genereren. Daarom heeft Burger King een actie aan de experience verbonden, wanneer je een QR-code scant krijg je verschillende aanbiedingen te zien die je in de app kunt verzilveren.

Ze gaven ook grotere prijzen weg, zoals gratis burgers voor 1 jaar en tickets voor de MTV Video Music Awards van 2021.

16. Siduri Wines | AR Storytelling

Siduri Wines werkte samen met Rock Paper Reality om een bijzondere webAR ervaring te creëren. Wanneer je de QR-code op een van de wijnflessen scant begin je aan een WebAR experience waarbij een 3D model van de eigenaar van Siduri, Adam Lee, je vertelt over de rijke historie van het merk.

Siduri wil door deze campagne het vooroordeel, dat wijn serieus moet zijn en voor de rijken is, doorbreken. De frictie blijft laag en de experience is voor iedereen beschikbaar omdat je geen app hoeft te downloaden.

Door gebruik van 8th wall is het mogelijk om een gebogen label (op de wijnfles) te scannen en daarmee de WebAR experience te activeren. Dit is de eerste campagne waarbij van deze techniek gebruik wordt gemaakt.

17. Nike | AR AirMax Cloud

In samenwerking met AKQA São Paulo heeft Nike een AR experience opgezet om hun nieuwe Air Max 2090 sneakers te promoten. De gebruiker krijgt toegang tot verhalen van verschillende inspirerende muziek- en dance artiesten door de telefoon naar de lucht te richten en op de wolken in de vorm van de Air Max 2090 te tikken. De verhalen proberen jongeren vanuit het hele land vanuit thuis te inspireren en te activeren.

Nike behaalde een stijging van 32% in Air Max-verkopen en een stijging van 22% in website bezoeken tijdens deze AR-ervaring. AR-marketing laat zien dat zelfs in een tijd waarin iedereen meestal binnen is, kan helpen de dag op te fleuren.

18. Red Bull | Win With Ninja

‘S Werelds grootste energiedrank merk Red Bull is een samenwerking aangegaan met de meest bekeken Twitch streamer en influencer, Ninja. Via de website van Red Bull kun je de Augmented Reality Experience starten.

Wanneer je dit doet krijg je een 3D geanimeerde versie van de streamer te zien. Je kan Ninja zijn grootte aanpassen en plaatsen waar je wil. Ninja kan verschillende posities aannemen en poseert samen met de gebruiker om foto’s te maken. De beste foto wint een limited edition Red Bull blikje met de geanimeerde Ninja erop.

Het resultaat was erg goed en de campagne heeft veel aandacht gekregen. ‘Ninja’ heeft een video geupload over de samenwerking, die is meer dan 5 miljoen keer bekeken en heeft daarbij 189.000 likes ontvangen. Red Bull heeft er ook een video over geupload, die meer dan 200.000 keer bekeken is.

19. Pot noodles | Virtual career fair

Pot noodles kwam jaarlijks langs op scholen om banen aan te bieden aan afgestudeerde studenten, maar door Covid-19 kon dat dit jaar helaas niet. Wat bedoeld was als live event met een brede selectie aan werkgevers voor afgestudeerden, veranderde dit jaar in een virtueel live event.

De website van Pot noodles stuurt je door naar de WebAR experience. Op dit live event heeft elke werkgever een eigen gepersonaliseerde stand die studenten in hun woonkamer of achtertuin konden plaatsen. Op elke stand staat een TV waarop een video te zien is ter introductie aan de werkzaamheden, daarna komt de optie om te solliciteren beschikbaar.

Door de video’s hebben de studenten een goede indruk gekregen van de potentiële werkzaamheden. Deze virtual career fair is door studenten over het hele land bekeken en de gemiddelde sessie duurde meer dan 6 minuten.

20. Dell | Immersive Portal

Omdat conferenties wereldwijd niet mogelijk zijn heeft dell samen met Aircards een WebAR campagne uitgerold , om een 360 graden experience te creëren voor Dell in het Midden-Oosten. Doordat de expo’s en conferenties niet mogelijk zijn kan dell haar producten niet promoten aan de klanten, maar door deze WebAR experience is dat mogelijk gemaakt.

De gebruiker scant de code en na een “tap-to-place” komt er komt een virtuele kamer tevoorschijn. De gebruiker loopt de virtuele kamer binnen en in bevindt zich op een privé-expo van de nieuwste Dell producten.

Steeds meer innovatieve merken zoals Dell gaan gebruik maken van Augmented Reality technieken, om zo tijdens Covid-19 toch nog op afstand unieke ideeën te kunnen presenteren.

Wil je ook aan de slag met WebAR?

De voordelen van WebAR spreken voor zich. Lage kosten en een hoog bereik. Wij ontwikkelde diverse WebAR ervaringen voor onder meer de Albert Heijn & Unilever.  Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van WebAR voor jouw organisatie? Neem dan contact op.

 
Tim Nijland
Tim Nijland
Mijn interesse voor XR begon in 2012 met de DK1 die ik op Kickstarter kocht. Sindsdien focus ik mij op VR, AR & MR voor de zakelijke markt en deel ik mijn visie én passie online via deze website en offline op events, beurzen en tijdens workshops.

Inhoudsopgave

Ontdek de mogelijkheden voor jouw bedrijf
Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat je de beste ervaring krijgt. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat je hiermee instemt.