ClickCease

De kosten van virtual reality applicatie ontwikkeling

Dagelijkse krijgen wij de vraag; hoe duur is virtual reality en met welke kosten moet ik rekening houden bij het ontwikkelen van VR applicaties? Zonder uitgewerkt concept is het geven van een indicatie of schatting lastig. Aangezien wij de vraag zo frequent krijgen proberen wij middels dit artikel toch een inzicht te geven. De kosten zijn gebaseerd op 6 jaar ervaring en het ontwikkelen van tientallen VR apps voor elk platform en met uiteenlopende doeleinden.

De drie verschillende soorten vr apps

Wij onderscheiden drie soorten virtual reality applicaties; mobiel, stand-alone en desktop. De kosten zijn afhankelijk van de vormgeving, de functionaliteiten en de benodigde hardware.

Leer een elektrische accu vervangen zonder risico

Mobiele vr applicaties

De gebruiker kan rondkijken, maar niet rondlopen en er is beperkte interactie mogelijk. Deze applicaties maken veelal gebruik van 360 graden foto’s of animatie voor het weergeven van de omgeving. Interactie is mogelijk door bijvoorbeeld het selecteren van multiple-choice vragen. 

Door een ruimte lopen, objecten vastpakken en complexe interacties zijn niet mogelijk. Deze apps worden vaker op grotere schaal ingezet bij bijvoorbeeld groepsevenementen, grootschalige trainingen of bij bedrijven met snel wisselende content.

Bij deze mobiele vr applicaties wordt gebruik gemaakt van een VR bril zoals een PICO, of een kartonnen variant zoals de Google Cardboard. 

Kosten van een mobiele vr applicatie

In de regel zijn deze applicaties het goedkoopst omdat de omgeving eenvoudig is, de interactie beperkt en de hardware het goedkoopst. Ontwikkel je een eigen applicatie dan beginnen de kosten rond de 20.000 euro en kunnen deze oplopen naar 40.000 euro. Je kunt gebruik maken van bestaande platformen wat de kosten vermindert omdat je enkel de content hoeft te ontwikkelen.  Een mobiele VR bril kost circa 350 euro en een Google Cardboard slechts 5 euro.  

Stand-alone VR applicaties

Deze applicaties hebben vaak een grotere, complexere of mooiere omgeving met meer mogelijkheden tot interactie. Denk bijvoorbeeld aan het in elkaar schroeven van een pomp of het vervangen van een accu van een elektrische auto zoals in onderstaand voorbeeld.

Bij de stand alone VR-applicaties wordt een bril zoals de Oculus Quest ingezet die geen externe hardware nodig heeft. Met stand-alone brillen kun je rondlopen en interacteren wat wel meer ruimte vergt.

Voordelen:

  • Complexere applicaties zonder PC
  • Rondlopen en interacteren
  • Mooiere vormgeving

 

Nadelen

  • Complexere besturing
  • Minder schaalbaar
  • Minder geschikt voor zware toepassingen

Kosten van een mobiele vr applicatie

De kosten van stand-alone vr applicaties zijn gemiddeld. Ze bieden de balans tussen complexe interactie, vormgeving en schaalbaarheid. De brillen zijn iets duurder dan mobiele VR brillen, zo’n 400 euro. Gemiddeld begint een standalone vr applicatie bij de 25 duizend euro en loopt deze op naar de 50 duizend. 

PC VR applicaties

Bij deze variant wordt een VR bril aangesloten op een PC of desktop. Je kunt rondlopen en interacteren met controllers. Dankzij de grote rekenkracht is deze zeer geschikt voor complexe applicaties, realistische omgevingen en real time berekeningen. Deze apps worden ingezet voor visualisaties of simulaties met complexe interacties en/of veel data. 

Voordelen:

  • Mooie, complexe vormgeving
  • Interactieve elementen
  • Rondlopen en interacteren

Nadelen

  • Minst gebruiksvriendelijk
  • Kabels en PC nodig
  • Kostbaar en minder schaalbaar

Kosten van een PC VR applicatie

Applicaties voor de PC zijn het meest complex. De prijs start bij zo’n 30.000 euro en kan oplopen naar 60.000 euro of hoger. De prijs van een bril is gemiddeld zo’n 400 euro. Hierbij heb je nog wel een goede laptop of PC nodig van gemiddeld zo’n 2000 euro.

Meer inzicht in de kosten voor jouw VR app?

Natuurlijk is elk vraagstuk uniek en lopen de kosten uiteen. Wil je meer informatie over de kosten voor jouw idee?  Neem Neem dan vrijblijvend contact op.

Tim Nijland
Tim Nijland
Mijn interesse voor XR begon in 2012 met de DK1 die ik op Kickstarter kocht. Sindsdien focus ik mij op VR, AR & MR voor de zakelijke markt en deel ik mijn visie én passie online via deze website en offline op events, beurzen en tijdens workshops.

Inhoudsopgave

Ontdek de mogelijkheden voor jouw bedrijf
Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat je de beste ervaring krijgt. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat je hiermee instemt.