De mogelijkheden + 5 voorbeelden VR training in de luchtvaart

De trainingen in de luchtvaartindustrie staan bekend om hun regels, procedures en protocollen. Kennis bijbrengen en actueel houden is dan ook een complexe opgave. In het bijzonder omdat voor veel trainingen fysieke installaties nodig zijn. Virtual reality biedt uitkomst voor deze obstakels, in een virtuele omgeving waar eindeloos geoefend kan worden.  In dit artikel lees je hoe en waarom 5 bedrijven in de luchtvaart virtual reality inzetten voor het sneller, goedkoper en veiliger trainen van personeel.

Waarom VR training voor de luchtvaart?

Virtual reality training biedt veel voordelen tegen lagere kosten, allereerst biedt virtual reality training voordelen voor de veiligheid. In virtual reality kun je eindeloos oefenen en fouten maken die in het echt catastrofale gevolgen zouden hebben. Dit zorgt voor veiligere trainingen en een veiligere werkplek.

Het tweede voordeel is dat de trainingen overal gedaan kunnen worden en dat vliegtuigen dus niet aan de grond hoeven te blijven staan. Tenslotte kunnen VR trainingen efficiënter gemaakt, aangepast en uitgerold worden. Deze voordelen leiden tot sneller en beter opgeleid personeel tegen een deel van de kosten. 

1. KLM | VR training voor

Piloten

KLM onder de vleugel van Cityhoppers een training ontwikkeld voor piloten die korte afstandsvluchten vliegen. De VR trainingen bestaan uit 3 onderdelen, virtual cockpit, een 360º instructievideo en een virtual walkaround

De onderdelen van de trainingen maken deel uit van een Type Rating Course, waar piloten de besturing van de specifieke vliegtuigen leren. De  eerste applicatie is de virtual cockpit, hier zit de piloot echt in de cockpit en ziet hij alle flight control panels waardoor hij de besturing van het vliegtuig kan oefenen. De tweede applicatie is een instructievideo in 360º, hier kijkt de piloot mee bij een vlucht vanuit de cockpit. Ten slotte is er de virtual walk-around, waar de piloot zich kan familiariseren met het vliegtuig en de bediening.

In detail kijken naar de controle panelen in de cockpit. Image: KLM

KLM maakt effectiever gebruik van de beperkte tijd die piloten hebben om te trainen, en bespaart op de kosten van het vrijhouden van vliegtuigen. De piloten hebben ook veel baat bij de training. KLM wil de training daarom EASA gecertificeerd krijgen. De training mag dan delen van de standaard training vervangen, zoals de instructies in het klaslokaal en “textbook learning”.

2. Avietra | Cabinepersoneel VR training

Avietra is een bedrijf dat veiligheidstrainingen maakt voor luchtvaartmaatschappijen. 

De werknemers worden getraind In een 360º video waar er een simulatie is gemaakt van de cabine in een vliegtuig. De training gaat over onderwerpen als “pre-flight preparations”, het boarding proces, tot noodgevallen- en veiligheidstraining. Dankzij de controllers en de VR-bril worden de bewegingen en interacties van de trainee in de VR simulatie toegepast. 

In de training kan een begeleider de situaties aanpassen naar de trainingsbehoeften van de luchtvaart maatschappij.  Het is van groot belang dat de trainee veel bewegingsruimte heeft, omdat er veel fysieke handelingen gedaan worden.

Avietra verzorgt veiligheids trainingen in VR. Image: Avietra

De VR-trainingen worden over de hele wereld door verschillende luchtvaartmaatschappijen. Grote luchtvaartmaatschappijen maken gebruik van de VR trainingen van Avietra, zoals Qatar airlines, Lufthansa en American Airlines.

3. Airbus | Virtual engine training

Trainingen in de luchtvaart industrie zitten vast aan veel regels. Als een werknemer op een echt vliegtuig wil trainen moet hij onder toezicht van een instructeur met veel ervaring te werk gaan. Dit is een effectieve maar dure en tijdrovende manier van trainen. Airbus heeft daarom een standalone VR training ontwikkeld om motor onderhoud trainingen te verbeteren. 

Deze nieuwe training Is ontwikkeld met Air France Industries en KLM Engineering, zij hebben ook de VR engine startup training voor Airbus ontwikkeld. De training is ontwikkeld volgens de in-service vliegtuigonderhoud procedures en operationele scenario’s. Deze training verminderd de oefening die nodig is op en biedt betere doorstroming en toepassing van de theorielessen.

Virtueel motoronderhoud van een Airbus. Image: Airbus

De virtuele motor onderhoud training wordt eerst ingezet voor de A320, en wordt vervolgens ingezet om voor alle commerciële vliegtuigen trainingen te realiseren.

4. Rolls Royce | Aviation Engineers VR Training

In 2036 zal het vliegverkeer verdubbelen vergeleken met 2020, er moeten daarom meer monteurs worden opgeleid om het groeiend aantal vliegtuigen te kunnen onderhouden.

Rolls-Royce heeft de grootste motor tot nu toe op de markt gebracht. Voor vervoer en onderhoud moet de motor in verschillende delen worden opgesplitst, en hiervoor zijn veel monteurs nodig. Door VR-training kunnen meer monteurs per keer worden ingezet, met minder middelen. In de training wordt de motor in een vliegtuig bevestigd en worden losse onderdelen in de motor gemonteerd. Het eerste voordeel is dat de motor niet fysiek aanwezig hoeft te zijn, ten tweede hoeven de trainees ook niet fysiek aanwezig te zijn.

pr-vr-04
Rolls-Royce bespaart tijd en geld met virtuele trainingen voor de monteurs. Image: Rolls-Royce.

Chris Cholerton, de President van Rolls-Royce hoopt in de toekomst VR op verschillende vlakken in te zetten. De trainingen zijn stukken goedkoper, efficiënter en beter te organiseren. De training doet het ook goed bij de werknemers, zo komt uit de Engine Product Support Services enquête dat de VR-training van Rolls-Royce de beste training is.

5. Boeing  | Astronaut VR Training

Het luchtvaartbedrijf Boeing zet virtual reality in om astronauten voor te bereiden op hun reis naar de ruimte. In de trainingen worden alle aspecten van hun missie behandeld, van het opstijgen en het loskoppelen tot het landen en alle stappen daar tussenin.  

Het ruimteschip dat gebruikt wordt voor de vluchten heet de “Starliner”. Normaalgesproken vliegen zijn op automatische piloot, maar de piloten moeten wel goed voorbereid zijn op onverwachte problemen. Boeing de Varjo VR-2 headset gebruiken. De eerste compleet immersive headset, waar je voorwerpen uit de “echte wereld” kunt zien en vastpakken, maar ook in een digitale omgeving zit. 

Boeing traint astronauten voor hun reis naar de ruimte. Image: Varjo

Boeing heeft de regel van 2 weken thuis isolatie ingesteld, maar de vr-training heeft geen ingewikkelde hardware nodig dus kunnen de astronauten in thuis-isolatie door blijven trainen. Boeing laat weten dat de training vanaf volgend jaar intensief gebruikt zal gaan worden.

De mogelijkheden voor VR training ontdekken?

Wij ontwikkelde diverse virtual reality trainingen en AR applicaties en ons team is dan ook zeer ervaren.  Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van VR training voor jouw organisatie? Neem dan contact op.

 
Tim Nijland
Tim Nijland
Mijn interesse voor XR begon in 2012 met de DK1 die ik op Kickstarter kocht. Sindsdien focus ik mij op VR, AR & MR voor de zakelijke markt en deel ik mijn visie én passie online via deze website en offline op events, beurzen en tijdens workshops.

Inhoudsopgave

Ontdek de mogelijkheden voor jouw bedrijf
Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat je de beste ervaring krijgt. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat je hiermee instemt.