ClickCease

De voordelen, nadelen en kosten van WebAR

WebAR wordt gezien als de toekomst van immersive technology, en veel bedrijven houden de ontwikkelingen van deze technologie scherp in de gaten.

Wat zijn de voor-en nadelen van WebAR en wat kost het om zo’n WebAR ervaring te realiseren? Dat en meer wordt duidelijk in dit artikel. 

Wil je zelf ook aan de slag met deze techniek of heb je vragen, neem dan gerust contact op.

Wat is (Web)AR?

Augmented reality is een techniek waarbij je digitale objecten in de echte wereld plaats en bekijkt via het scherm van je smartphone, tablet of via een AR bril zoals de Hololens. Een voorbeeld hiervan is Pokémon GO!, de bekende game. Er worden steeds vaker producten in AR gepromoot zoals nieuwe auto’s, sneakers of zonnebrillen.

Vaak is het downloaden van een applicatie of het gebruik van een social app zoals Instagram of TikTok nodig om de content te zien. Door De komst van web-based augmented reality is dit niet langer nodig. Tegenwoordig  bekijk je augmented reality content direct via je browser. Deze manier van AR heeft de toekomst, door de laagdrempeligheid, gebruiksvriendelijkheid en de snelheid.

Van app naar het web

Het downloaden van een app blijft nog altijd een drempel voor het verspreiden van content, in het bijzonder als deze een commerciële achtergrond heeft. De komst van web-based AR neemt deze drempel volledig weg.

In het geval van augmented reality hoef je slechts een link te volgen, je camera openen en je kunt direct de AR content bekijken. Dit betekent wel dat je de content telkens moet downloaden omdat je geen app hebt hoeven downloaden. De complexiteit van deze web ervaring zijn nog beperkt omdat de bestanden waarmee gewerkt wordt niet te groot kunnen zijn. 

De voordelen van WebAR

De voordelen van WebAR zijn tweeledig. Allereerst is de drempel ontzettend laag om je content  te verspreiden en bekijken. Het ontbreken van een applicatie zorgt ervoor dat mensen sneller geneigd zij de content te bekijken en te delen. Dit zorgt voor een hoger bereik, meer interactie en een hogere share factor.

Het tweede voordeel is een direct gevolg van het eerste; het ontbreken van een app zorgt voor veel lagere kosten en meer flexibiliteit. Je kan sneller en goedkoper nieuwe content pushen en zo aansluiten op bijvoorbeeld actuele campagnes.

De nadelen van WebAR

Het ontbreken van een app heeft ook nadelen. Het belangrijkste is de complexiteit van de ervaring. Je wilt de downloadtijd zo laag mogelijk houden en de ervaring zo soepel mogelijk. Dit resulteert in minder gedetailleerde content, minder interactiemogelijkheden en een korter ervaring.

Het tweede nadeel is dat WebAR nog in de kinderschoenen staat en minder soepel draait op oudere telefoons. Bovendien is een goede internetverbinding wenselijk om de content zo efficiënt en snel mogelijk te tonen.

De mogelijkheden van WebAR

Wij hebben zelf de afgelopen tijd al gave content gemaakt met behulp van WebAR en zien steeds meer merken deze techniek omarmen. Check vooral deze voorbeelden van WebAR campagnes voor een lijst van de vetste content. 

De kosten van WebAR

De kosten van het laten maken van een WebAR ervaring zijn een stuk goedkoper dan standaard AR. Dit komt voornamelijk door het ontbreken van de applicatie wat vaak de grootste kostenpost is. 


De beste WebAR platformen waar wij meer werken vragen een maandelijks bedrag voor het hosten waarbij er een vaste en variabele kostenpost is. Hierdoor is er meer geld vrij voor het maken van gave content. 
Waar je bij een standaard AR toepassingen enkele tienduizenden euro’s kwijt bent kan je een WebAR campagne al lanceren voor enkele duizenden.

De toekomst van Augmented Reality en het web

Wij geloven er heilig in dat WebAR de toekomst is voor het ervaren augmented reality is. In de komende jaren zal alles naar de cloud verplaatsen. Alle data en rekenkracht vind je online. Je device zal enkel een goede internetverbinding nodig moeten hebben, zoals bij Netflix. De komst van 5G internet zal hier essentieel een grote rol bij spelen waardoor wij apps als snel iets worden van pre-2020.

Tim Nijland
Tim Nijland
Mijn interesse voor XR begon in 2012 met de DK1 die ik op Kickstarter kocht. Sindsdien focus ik mij op VR, AR & MR voor de zakelijke markt en deel ik mijn visie én passie online via deze website en offline op events, beurzen en tijdens workshops.

Inhoudsopgave

Ontdek de mogelijkheden voor jouw bedrijf
Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat je de beste ervaring krijgt. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat je hiermee instemt.