Het ontwikkelproces van een virtual of augmented reality applicatie

In het voorgaande artikel bespraken we reeds de kosten van een VR applicatie. Dit artikel gaat over de verloop van het ontwikkeltraject. Deze bestaat in de regel uit drie fases. De fase voor ontwikkeling, de ontwikkeling zelf en de fase na afronding. Dit artikel is gebaseerd op onze eigen processen en ervaring met het ontwikkelen van tientallen vr applicaties in de afgelopen jaren.

Fase 1. Pre development

Intern onderzoek

Dit zijn kosten die veelal bij de opdrachtgever liggen en komen tot uiting in een tijdsinvestering voor onderzoek. Hierbij is het zaak uit te zoeken wat het doel is van de applicatie, wie het dient gebruiken en welke randvoorwaarden er zijn mbt budget, tijd, projectmanagement en andere zaken. 

Zoeken van een ontwikkelaar

Vervolgens is het zaak op zoek te gaan naar een uitvoerende partij en hen het vraagstuk of idee voor te leggen. Zoek naar een bedrijf met ervaring, kennis en continuïteit. Idealiter hebben ze ervaring met het soort toepassing dat je wenst te ontwikkelen. Kies een of meerdere partijen uit voor een verkennend gesprek waar je het probleem of idee voorgelegd. 

Concepting  & quote

Nadat de keuze voor een partij gemaakt is wordt in de regel gezamenlijk een concept ontwikkelt. Hierin wordt de inhoud, functies en vormgeving voorgesteld en een advies gegeven voor het meest geschikte platform. In ons proces is de kosteloos en wordt het concept voorzien van een bijpassende quote waar de opdrachtgever akkoord geeft.

Conceptvisualisate van een AR applicatie

Project plan

Na akkoord wordt er een projectplan opgesteld met daarin staat wat er door wie en op welk moment wordt opgeleverd. Dit document dient als houvast voor het project en wordt beheerd door een projectmanager. In ons geval staan er meerdere oplevermomenten in zoals een Alpha, Beta en Final Delivery. 

Designdocument

In het design document staan zaken als de visuele stijl en vormgeving. Afhankelijk van het soort project kan hier tevens een script of storyboard worden opgenomen. De vormgeving van de vr applicatie zelf wordt vastgelegd middels een wireframe voorzien van een user interface.

Afronding fase 1

Nadat de documenten beoordeeld zijn en eventueel voorzien van feedback wordt een definitief document opgeleverd. Bij akkoord wordt gestart met de daadwerkelijke ontwikkeling van de virtual reality applicatie.

Fase 2. Development

3D, 2D en animatie

De visuele elementen van de applicatie worden gemaakt door de 3D afdeling. Denk hierbij aan de omgeving, objecten en interface van de applicatie. De elementen worden vervolgens geleverd aan de development afdeling die zorg draagt voor de interactie tussen deze elementen en de gebruiker.

Development

De technische ontwikkeling wordt gedaan door programmeurs die de code schrijven voor het functioneren van de applicaties. Hier wordt bepaald wat er gebeurd wanneer er bepaalde acties in de app worden uitgevoerd. Denk aan interactie met objecten, het maken van keuzes of veranderen van de omgeving.

Alfa, Beta & Final

Tijdens de development fases worden er drie versies van de applicatie opgeleverd. Op twee versies wordt feedback gegeven.  De alfa versie bevat de belangrijkste functionaliteiten en een deel van de visuele vormgeving.

 

De Beta versie is een vrijwel complete versie waarin alle functionaliteiten en de volledig vormgeving in terug komt.  Na de laatste feedback wordt een definitieve versie opgeleverd.

Fase 2. Post development

Publicatie en distributie

Nadat de applicatie is opgeleverd wordt deze gereed gemaakt voor publicatie. Hierbij worden alle elementen samengevoegd.  De distributie gebeurd bij een mobiele applicatie via de app stores waarna deze op het apparaat te downloaden is. Bij een ‘offline’ app wordt deze direct op de hardware geïnstalleerd.

Installatie en training

Bij een applicatie die direct geleverd wordt aan de klant kan de hardware op locatie geïnstalleerd en getest worden. Gebruikers van de applicatie ontvangen een training en ontvangen indien gewenst documentatie voor support

Support & updates

Indien gewenst kan een SLA afgenomen worden en een contract voor onderhoud van de applicatie. De opdrachtgever kan de altijd rekenen op support en een up to date applicatie.

Meer informatie over het ontwikkelproces?

Wil je meer informatie over hoe het maken van een vr applicatie gaat of vrijblijvend advies? Neem dan contact op.

Tim Nijland
Tim Nijland
Mijn interesse voor XR begon in 2012 met de DK1 die ik op Kickstarter kocht. Sindsdien focus ik mij op VR, AR & MR voor de zakelijke markt en deel ik mijn visie én passie online via deze website en offline op events, beurzen en tijdens workshops.

Inhoudsopgave

Ontdek de mogelijkheden voor jouw bedrijf
Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat je de beste ervaring krijgt. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat je hiermee instemt.