Niantic lanceert Lightship Visual Positioning System

Niantic Labs, vooral bekend van het spel Pokemon Go, is van plan het Lightship Visual Positioning System (VPS) te lanceren tijdens de top voor ontwikkelaars, die gepland is voor 24 en 25 mei in San Francisco.

Wat is het LightShip Visual Positioning System?

Het Lightship VPS-systeem is een aankomende toevoeging aan Niantic’s LightShip Augmented Reality Software Development Kit (ARSDK) roadmap. De roadmap is Niantic’s strategie om elk jaar tools te lanceren voor ontwikkelaars om AR-ervaringen te creëren. Het VPS-systeem, dat op dit moment in ontwikkeling is, zal ontwikkelaars in staat stellen om blijvende virtuele inhoud te plaatsen op bepaalde Niantic Wayspots in geselecteerde steden.

Niantic Labs’ oprichter en CEO, John Hanke, verklaarde tijdens de lancering van ARSDK afgelopen november dat LightShip VPS zal worden gebruikt om een 3D-kaart van de wereld te maken die informatief en interactief zal zijn.

Daarnaast zal de VPS het ook mogelijk maken dat verschillende apparaten met elkaar kunnen communiceren in een gedeelde ruimte. Op die manier kunnen gebruikers dezelfde kaart zien en een spel spelen op dezelfde plek.

Hoe LightShip Visual Positioning System ontwikkelaars helpt

Volgens de Twitter-post van Niantic zal het verbinden van de echte en de digitale wereld ontwikkelaars helpen twee dingen te begrijpen: waar een gebruiker in de echte wereld staat en de oriëntatie van de gebruiker.

Dit is waar VPS tot zijn recht komt, omdat het ontwikkelaars de kracht geeft om hun gebruikers te lokaliseren en AR-inhoud op de centimeter nauwkeurig in seconden te persisteren. Dit betekent dat ze de positie en oriëntatie van een gebruiker kunnen bepalen, en objecten en media kunnen achterlaten voor anderen om te ontdekken.

 

In 2021 lanceerde Niantic een AR Development Kit (ARDK) voor alle AR-ontwikkelaars over de hele wereld, waarmee ze unieke AR-ervaringen konden creëren met functies als Real-Time Mapping, Semantic Segmentation en Multiplayer Experiences.

Het Visual Positioning System zal volgens John Hanke niet alleen een aanvulling zijn op de functies in de ARDK, maar zal ontwikkelaars ook in staat stellen om real-world spelborden tot leven te brengen.

Tim Nijland
Tim Nijland
Mijn interesse voor XR begon in 2012 met de DK1 die ik op Kickstarter kocht. Sindsdien focus ik mij op VR, AR & MR voor de zakelijke markt en deel ik mijn visie én passie online via deze website en offline op events, beurzen en tijdens workshops.

Inhoudsopgave

Spreek met een specialist

Ik ben ruim tien jaar actief in de XR industrie. Ik help bedrijven bij het succesvol inzetten van immersive technology met advies, concepting en implementatie.

Mail mij op info@vrowl.nlBel mij op 030 711 6158
Ontdek de mogelijkheden voor jouw bedrijf
Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat je de beste ervaring krijgt. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat je hiermee instemt.