Dit jaar verscheen de ‘position paper: de politie van morgen en overmorgen. Hierin kwam als één de kernpunten naar voren we moeten blijven investeren in ‘een digitaal vaardige politie die blijvend innovatief is’. Het Team Digitaal Leren & Ontwikkelen (L&O) van de Nederlandse politie neemt hierin voortouw met onderzoek naar en de inzet van digitale technieken zoals VR (VR) augmented reality (AR). Een succesverhaal is de ontwikkeling van een VR applicatie om reanimatie te leren.
Het belang en de uitdaging van reanimatie bij de politie
De politie is vaak als eerste ter plaatse bij een levensbedreigende situatie zoals een hartstilstand. Daarom leert elke agent op de Politieacademie hoe te reanimeren en wordt deze kennis periodiek op peil gehouden middels klassikale trainingen. Het organiseren hiervan is echter een logistieke uitdaging en zorgt dat agent die op training is (tijdelijk) niet inzetbaar is.
Het team had ervaring met de inzet van VR voor schiettraining en zag kansen bij de inzet van deze techniek bij reanimatietraining. Zij stelde zich als doel een applicatie te ontwikkelen waarbij iedereen kan leren reanimeren.
Jeroen van de Heuvel
Jeroen van de Heuvel van de Heuvel is één van de leden van Digitaal L&O team, heeft een achtergrond in ICT en ziet potentie in immersive learning met VR. Volgens hem kan je in VR plaats-en tijdsonafhankelijk, complexe procedures leren. Jeroen ziet een toekomst waarin VR volledig geïntegreerd is samen met lesmethode en dat elke agent toegang heeft tot een database met VR trainingen.
Van levensbedreigend naar levensreddend
Het team had ervaring met het ontwikkelen van een schiettraining in VR met de applicatie ‘VR Danger Zone’. De positieve ervaringen zorgde dat het team aan de techniek dacht toen het vraagstuk met betrekking tot reanimatie ter tafel kwam. Bij het omzetten naar een mobiele variant van de training kwam de eerste samenwerking met het Utrechtse VR Owl van de grond.
Partners
Samen met VR Owl is gewerkt aan een VR training waarbij nauw is samengewerkt met de Nederlandse Reanimatie Raad. Collega’s werden uit alle hoeken van de organisatie betrokken om feedback te geven. Zelfs de partner van één van de teamleden, die werkzaam is op de afdeling cardiologie, werd betrokken bij het ontwikkelproces. Korte sprints, waardevolle feedback én avonden doorhalen brachten het team op het weg naar een zeer waardevolle toepassing.
Inzichten en praktische oplossingen
Daarnaast kwamen experimentele technieken zoals hand tracking op de markt waardoor controllers niet langer nodig waren. Dit zorgde voor een meer realistische training maar zorgde voor nieuwe uitdagingen zoals ‘verdwijnen’ van één hand zodra beide boven elkaar geplaatst werden.
De noodzaak van onderzoek
Een onderzoek naar de effectiviteit van VR training ontbreken maar concrete resultaten zijn volgens het team essentieel voor de adoptie van de techniek bij de politie. Daarom zette het team in samenwerking met Ronald Tieman, Sheila Baas, University of Twente, de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en de Nederlandse Reanimatie Raad een onderzoek op. Doel was het onderzoeken of een VR-reanimatie training een geschikt alternatief is voor standaard klassikale reanimatietraining en of er een optimale volgorde is voor beide trainings types.
De opzet van het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd met 50 mensen die willekeurig werden ingedeeld in twee groepen. Zij werden voor de training getest op hun ‘parate’ kennis en kregen vervolgens eerste een klassikale training en vervolgens een VR training, en vice versa. Tussen de trainingen door en aan het eind getoetst door examinatoren van de Nederlandse Reanimatie Raad.
De resultaten van het onderzoek
Uit het onderzoek kwam naar voren dat bepaalde handelingen, zoals de positie van de handen en hoever de borstkas wordt ingedrukt net zo goed te leren zijn via een VR training als een klassikale trainingen. Zaken zoals de ‘algemene prestatie’ en ademhalingsfrequentie zijn beter wanneer er eerst een standaard training wordt gevolgd.
Verdere ontwikkeling
De positieve resultaten van het onderzoek en reacties van collega’s houdt het team aan de aan frontlinie van de kansen en toepassingen van immersive learning. De komende maanden wordt dit onderwerp verder verkend en onderzocht in samenwerking met onderwijsinstellingen en studenten. Bovendien wordt er zelfs op Europees niveau samengewerkt, kennis gedeeld en zelfs toepassingen gedeeld.
De toekomst van immersive learning bij de politie
Mogelijkheden te over dus en bovendien is het draagvlak bij de mannen en vrouwen op straat groot. De taak aan de overheid om samen met de politie top de eigen ambities waar te maken; investeer in innovatieve technieken en zorg voor een digitaal slagvaardige politie. Want dat maakt leren niet alleen leuker en effectiever maar draagt ook bij aan vervullen van een kerntaak van de Politie; ‘het verlenen van hulp aan hen die deze behoeven’