‘’The perfect blend of tabletop warfare, first-person tank battles, and well-played humor’’ aldus Oculus over de nieuwe VR game Scorched Battalion. De game doet sterk denken aan een kruising tussen World of Tanks en Worms. Scorched Battalion heeft daarnaast een zilveren medaille gewonnen op de Oculus VR Jam 2015 . Dit is een knappe prestatie maar daardoor worden de verwachtingen wel hoger.
Beleving
De game begint met een zwart beeld en jaren ’40 muziek op de achtergrond, langzaam zie je de ruimte waarin de game zich afspeelt voor je verschijnen. Een man met een brits accent legt op een rustig tempo uit hoe de game werkt, en als je vast komt te zitten is er altijd de poster die in grove lijnen instructies geeft.
Als de uitleg klaar is komen er vier verschillende WO2 tanks uit de lucht vallen, al deze tanks hebben een verschillende nationaliteit met een bijpassend slecht accent. De gesprekken tussen de tankleiders zijn op het begin ontzettend grappig maar zodra het vuren begint is het over met de pret.
Besturing
Je kunt de tanks verplaatsen naar verschillende lichtgevende stukken op de map. helaas kun je maar één tank per beurt verplaatsen dus het is erg belangrijk om de acties van je tegenstander in te schatten. Het richten en schieten gebeurd ook door te kijken en te klikken op je touchpad, dit is nog wel lastig in het begin dus je moet goed oefenen voordat je überhaupt iets kunt raken.
Graphics
De setting van de game is erg primitief, Het speelveld van de tanks zelf ziet er niet bepaald uniek uit , hier en daar een meertje en een paar bomen. De ruimte waarin het speelveld staat is daarentegen vrij gedetailleerd gemaakt, het is mooi aangekleed met verschillende attributen uit WO2 en oude kaarten aan de muur. De tanks zien er ook redelijk uit, maar op de allermooiste tank moet je helaas wachten tot het einde van de game.
Gameplay
Als je het besturen richten en schieten onder de knie hebt is het een erg leuke game om te spelen, elke rond kun je de tanks weer op ander plekken neerzetten en worden de wapens sterker. Het richten en de kracht waarmee je schiet blijft ontzettend lastig om in te schatten aangezien je een heel beperkt zichtbeeld in je vizier hebt. Hierdoor schiet de moeilijkheidsgraad van de game hard omhoog.