Spotify is het eerste muziek streaming platform dat de Metaverse betreedt door zijn virtuele eiland uit te brengen op het Roblox platform. Met dit eiland wil Spotify fans en artiesten over de hele wereld een plek bieden om nieuwe muziek, merchandise en kunstwerken te ontdekken.
Features van het Spotify eiland
Volgens de vrijgegeven teaserbeelden bestaat het virtuele eiland uit verschillende tinten groen van het logo van Spotify. Het bedrijf vermeldt in het persbericht dat gebruikers de kans krijgen om het hartvormige ‘Like’-icoon te verzamelen, dat kan worden ingewisseld voor merchandise.
Gedurende het jaar zullen gebruikers verschillende thema-ervaringen te zien krijgen op het eiland, gevuld met exclusieve content, interacties met artiesten en minigames. De eerste thema-ervaring die fans kunnen verwachten op Spotify Island is K-Park, een eerbetoon aan alles wat met K-Pop te maken heeft.
Over het geld zegt Spotify dat het werkt aan een gemakkelijke mogelijkheid voor artiesten om in contact te komen met fans en samen te werken met Spotify aan het maken van in-game virtuele merchandise. Een percentage van de inkomsten uit de verkoop van de merchandise zal dan ook direct naar de artiesten gaan.
Activiteiten voor spelers op het Spotify eiland
Volgens het persbericht kunnen Roblox-gebruikers spellen maken, delen en spelen met hun vrienden. Bovendien kunnen gebruikers in deze interactieve ruimte nieuwe geluiden creëren, deelnemen aan verschillende quests en exclusieve merchandise winnen.
Een van de fascinerende activiteiten is dat spelers kunnen genieten van een meeslepende audio-ervaring door het creëren van muziek beats met behulp van Spotify’s Soundtrap op de virtuele beat-maker stations.
Volgens een onderzoek van morningconsult zei meer dan 61% van de millennials dat ze geïnteresseerd zouden zijn in het bijwonen van een live concert in de Metaverse. Hetzelfde percentage zei ook geïnteresseerd te zijn in een digitale avatar die hen vertegenwoordigd in de Metaverse.
Met de oprichting van een virtueel eiland kijkt Spotify ernaar uit om de concurrentie aan te gaan met Epic Games’ Fortnite. Epic Games wist tijdens het online Fortnite concert van de Amerikaanse rapper Travis Scott meer dan 12 miljoen spelers te trekken.