Volgens Reuters heeft de Chinese technologie- en entertainmentgigant Tencent zijn intrede in de Metaverse aangekondigd door een Extended Reality unit te lanceren. De divisie zal worden geleid door Tencent Games Global’s CTO Li Shen, die gaat werken aan de ontwikkeling van zowel software- als hardwareoplossingen om de metaverse te ontwikkelen.
Een deel van de Metaverse taart
Chinese techgigant Tencent, die de markt van $ 8 biljoen wil aanboren, kijkt ernaar uit om 300 mensen toe te voegen aan zijn XR-divisie. Deze stap kwam als een verrassing, aangezien Tencent eerder dit jaar aankondigde dat het zijn personeelsbestand waarschijnlijk met 30% zal verminderen.
Tijdens een winstoproep vorig jaar zei Martin Lau, president van Tencent, dat hij verwacht dat Peking ‘virtuele omgevingsdiensten’ zal toestaan, op voorwaarde dat deze in overeenstemming zijn met de Chinese wetgeving.
Pratend over de visie van het bedrijf op de metaverse, voegde Tencent’s CEO Pony Ma Huateng eraan toe dat het een overvloed aan technologie en expertise heeft om de volgende evolutie van internet te ontwikkelen, ook wel web 3.0 genoemd.
Tencent’s VR Headset
Hoewel er geen concrete informatie is over de richting van de nieuwe eenheid, zegt een bron dat het bedrijf werkt aan zowel software als een VR-headset. Ook al is het een gerucht, het plaatst Tencent als een sterke kanshebber om te concurreren met Meta’s Oculus Quest 2 en Pico’s VR-headset van Tiktok’s moederbedrijf ByteDance
Hoe zal Tencent's Metaverse eruit zien?
Gezien het feit dat Tencent bedrijven heeft op belangrijke gebieden zoals videogames, financiële technologieën, sociale platforms en digitale advertenties, samen met strategische investeringen in bedrijven zoals Epic Games en Roblox, wordt verwacht dat dit de eerste stap is in het ontwikkelen van China’s Metaverse.
Eerder dit jaar werd gemeld dat Tencent een nieuwe patentaanvraag had ingediend voor het organiseren van een virtueel concert in WaveVR, een startup waarin het een strategisch minderheidsbelang verwierf.
Dit volgt op het virtuele evenement TMELAND van Tencent, dat vorig jaar in december werd georganiseerd en meer dan 1,1 miljoen fans in heel China trok.
Super QQ Show en de toekomst van China's Metaverse
Bovendien heeft Tencent eerder dit jaar een metaverse-functie toegevoegd met de naam “super QQ Show” om zijn berichtenplatform QQ nieuw leven in te blazen. Met de Super QQ Show kunnen gebruikers games spelen, socializen en shows bekijken. Volgens analisten markeert de update Tencent’s laatste inspanningen om de metaverse te creëren.
Ondanks dat de Chinese overheid zich richt op NFT’s en de Metaverse en ze als een maatschappelijk risico beschouwt, gaan veel bedrijven in China snel het Metaverse-rijk binnen. Met de strikte regelgeving van de overheid zullen spelers in het hele land echter verschillende ervaringen hebben.