TikTok lanceert AR-ontwikkelingstool ‘Effect House’

TikTok heeft zijn AR-ontwikkelingstool, Effect House, beschikbaar gemaakt voor alle creators en developers. De app Effect House is een publieke beta, een verbetering ten opzichte van een eerdere gesloten versie van de beta.

Features van Effect House

Effect House bestaat uit verschillende soorten aanbevolen ontwerpen voor makers om specifieke AR-effecten te maken. Dit zijn Handgebaren, 3D-gezichtsmasker,Try-on, Head Tracker en Face Morph, zoals ook te zien is in de afbeelding hierboven.

Om creators en developers te helpen biedt de website van Effect House leermiddelen aan die bestaan uit online tutorials en een kennislab. In dit kennislab zullen TikTok experts leden op de hoogte houden wanneer ze een live demo gaan doen over het creëren van nieuwe AR-ervaringen.

De mogelijkheden voor creators

Volgens de persverklaring zegt TikTok: “Of je nu verplaatst naar nieuwe werelden met een Green Screen of jezelf bevriest met een Time Warp Scan, creatieve effecten stellen makers in staat om zichzelf uit te drukken, te entertainen en verhalen te delen via een breed scala aan boeiende en meeslepende formats.”

Een veilige omgeving

Om een veilige, authentieke en inclusieve omgeving te garanderen, heeft TikTok richtlijnen opgesteld waaraan de gebruikers zich moeten houden.

De richtlijnen bestaan uit technische vereisten om de tool op de desktop of laptop te draaien. Ook bestaan ze uit strenge acties tegen het gebruik van effecten die misinformatie, gevaarlijke handelingen of uitdagingen promoten.

Volgens TikTok zullen de door gebruikers gecreëerde effecten worden beoordeeld door het Trust and Safety team. Dit om ervoor te zorgen dat ze voldoen aan de richtlijnen voordat ze worden vrijgegeven voor het publiek. En als het bedrijf een effect mist dat in strijd is met het beleid, kan de gemeenschap dit melden via de functie “Effect melden”.

Concurrenten van TikTok

De lancering van de AR-ontwikkelingstool brengt TikTok in directe concurrentie met Snapchat’s AR-lens en Meta’s Spark AR.

Facebook heeft gemeld dat 400.000 AR-makers meer dan 1,2 miljoen effecten hebben gemaakt met behulp van Spark AR. Ook Snapchat heeft aangekondigd dat meer dan 200.000 AR-makers 2 miljoen filters hebben gemaakt met behulp van zijn lenzen. Het lijkt dan ook logisch dat TikTok in dezelfde richting gaat en nieuwe ervaringen gaat bieden aan zijn gebruikers.

Tim Nijland
Tim Nijland
Mijn interesse voor XR begon in 2012 met de DK1 die ik op Kickstarter kocht. Sindsdien focus ik mij op VR, AR & MR voor de zakelijke markt en deel ik mijn visie én passie online via deze website en offline op events, beurzen en tijdens workshops.

Inhoudsopgave

Ontdek de mogelijkheden voor jouw bedrijf

Heb je een vraag?

Neem gerust contact met ons op. Wij staan voor je klaar.

Of laat je telefoonnummer achter en dan nemen wij zo snel mogelijk contact op.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat je de beste ervaring krijgt. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat je hiermee instemt.