Virtual Reality een echte goudmijn?

Een waarzegger kijkt in de glazen bol, onderzoeksbureau’s kijken naar de cijfers om in de toekomst te kijken. Virtual Reality is een groeiende en bloeiende markt, volgens de voorspellingen van diverse onderzoeksbureaus zal dit ook zo blijven. We hebben nog geen voorspellingen uit de glazen bol ontvangen.

VR na 2020

img_0892Volgens IHS Markit zullen consumenten in 2020 11,2 miljard uitgeven aan VR software en hardware. Superdata voorspelt dat dat diezelfde groep 30 miljard zal uitgeven aan VR software en hardware.

Juniper Research gaat nog een stapje verder en voorspelt dat alleen de omzet in hardware al op 50 miljard zal liggen. Sterk uiteenlopende cijfers dus, maar dat er een stijgende lijn in de omzet van VR software en hardware zit lijkt zeker.

Behoefte aan kwaliteit

img_0891Hoewel de cijfers positief zijn hangt dit succes af van kwalitatief goede software. De directeur van First Contact Entertainment Hess Barber zegt dat het gebrek aan kwaliteitssoftware dat voor langere tijd speelbaar is de grootste uitdaging vormt voor de toekomst van VR. In de game wereld wordt vaak gesproken van AAA spellen, dure spellen voor een groot publiek van hoge kwaliteit.

Veel Virtual Reality spellen zijn nu nog veredelde demo’s waar je snel op uitgekeken bent. Feral Rites is een goed voorbeeld. Onlangs besloot Oculus de prijs met 20 dollar te verlagen omdat de het spel te weinig inhoud bood om de prijs te verantwoorden.

Veel investeren, weinig inkomsten

img_0893Het succes moet komen van hobbyisten die onafhankelijk op de proppen komen met kleine maar innovatieve producties. Daarnaast zijn er de grote investeerders die zich moeten richten op de toekomst. Op dit moment zijn er gewoon te weinig VR gebruikers om een spel dat miljoenen kost terug te verdienen.

Oculus wil de drempel verlagen door de licentiekosten voor de Unreal Engine 4 te dekken tot 5 miljoen dollar omzet. Op dit moment zal er geen enkele titel dit soort omzetten behalen.

Tim Nijland
Tim Nijland
Mijn interesse voor XR begon in 2012 met de DK1 die ik op Kickstarter kocht. Sindsdien focus ik mij op VR, AR & MR voor de zakelijke markt en deel ik mijn visie én passie online via deze website en offline op events, beurzen en tijdens workshops.

Inhoudsopgave

Ontdek de mogelijkheden voor jouw bedrijf
Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat je de beste ervaring krijgt. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat je hiermee instemt.