VR headsets voor Kinderen: Goed of Gevaarlijk?

De speelgoedwinkels liggen vol met VR headsets. Moet Sinterklaas dit jaar elk kinderschoentje vullen met een HTC Vive, Oculus Quest of een Pico Neo? Of zijn deze brillen geen kinderspel? We onderzoeken de gevaren en de voordelen van VR headsets.

12 jaar en ouder

Oculus geeft een minimum leeftijd aan van 13 jaar voor het gebruik van hun VR producten, Sony houdt het op 12 jaar en ouder voor haar playstation vr.

Omdat de hersenen van kind nog in de ontwikkelingsfase zijn bestaat de mogelijkheid dat Virtual Reality wellicht schadelijke gevolgen kan hebben voor de ontwikkeling van het brein en het zicht.

Alleen is dit nog niet wetenschappelijk aangetoond, fabrikanten spelen hierbij op safe.

Rectangle - VR Headsets kinderen

Bijziend en dieptewerking

Peronio - VR Headsets kinderenHet lijkt slecht, een beeldscherm op slechts enkele centimeters van je ogen. Toch is de dieptewerking van VR spellen gelijk aan normaal kijken. Een object dat ver lijkt te staan wordt ook zo gezien door de headset.

Daarmee is Virtual Reality niet per definitie slecht voor de ogen. Sterker nog, met VR headsets kunnen oogafwijkingen beter geconstateerd worden, er zijn ook al technieken om een lui oog te behandelen met VR headsets.

Misselijkheid

Dit nadeel van VR headsets speelt bij zowel kinderen als volwassen. De beweging van het beeld komt niet overeen met de beweging van je lichaam. Dat kan leiden tot een misselijk gevoel, toch heeft niet iedereen daar in dezelfde mate last van.

Zijn VR headsets gevaarlijk voor kinderen?

Professor Banks heeft de veiligheid van VR headsets onderzocht en kwam tot de conclusie “er wordt meer over gepraat door advocaten dan door wetenschappers”.

Net als met chocoladeletters en strooigoed is het verstandig om maat te houden, beperk de speeltijd per keer. Blijf bij de kinderen wanneer de spelen, zorg vooral dat ze niet struikelen. 

Er zijn al vele apps in VR die leuk en leerzaam zijn, bijvoorbeeld House of Languages om een taal te leren of de Unimersiv virtuele universiteit voor wat oudere kinderen.

Tim Nijland
Tim Nijland
Mijn interesse voor XR begon in 2012 met de DK1 die ik op Kickstarter kocht. Sindsdien focus ik mij op VR, AR & MR voor de zakelijke markt en deel ik mijn visie én passie online via deze website en offline op events, beurzen en tijdens workshops.

Inhoudsopgave

Ontdek de mogelijkheden voor jouw bedrijf
Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat je de beste ervaring krijgt. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat je hiermee instemt.