ClickCease

Wat de wetenschap zegt over leren met virtual reality; 5 onderzoeken op een rij

De positieve resultaten van onderzoek uit 2020 van PwC werd door iedereen overgenomen en direct vertaald naar andere vakgebieden en onderwerpen. Dit terwijl het onderzoek zich specifiek richtte op het trainen softskills. Dat zette mij aan het denken; wat zegt de wetenschap nou echt over de effectiviteit van leren met virtual reality? Ik dook met mijn neus in het onderzoek en zette vijf (van de vele tientallen die ik las) onderzoeken op een rij. 

1. Onderzoek naar de trends van educatieve virtual reality-games (2020)

Deze review van empirische studie stamt uit oktober van 2020 en ging niet zozeer om de resultaten maar om de voortgang en het gebruik van educatieve virtual reality content. 

Uit deze analyse blijkt dat er steeds meer gebruik wordt gemaakt van deze techniek en het aantal wetenschappelijke publicaties sinds 2014 gestegen is van 1 naar 14. De meest behandelde onderwerpen zijn gerelateerd aan healthcare, veiligheidstraining en natuurkunde. 

Het minst populaire onderwerp was het leren van talen. Het onderzoek concludeert dat de waarde van VR vooral in het immersieve karakter zit en virtual reality een positieve impact kan hebben op leervermogen van studenten.

Conclusie: Gebruik van én onderzoek naar virtual reality voor educatie neemt toe en kan een positieve impact hebben op het leervermogen.

De hoeveelheid gepubliceerde onderzoeken naar vr games

2. De effectiviteit van leren met virtual reality (2015)

Deze analyse uit 2015 onderzocht maar liefst 22 verschillende rapporten naar de effectiviteit van leren met virtual en augmented reality.  Dit zijn niet enkel recente onderzoeken maar ook studies van voor 2000.  

De conclusie is dat de meeste onderzoeken aantonen dat je met immersive technologie sneller en effectiever leert en de informatie beter wordt onthouden. Bovendien zorgt de immersie in virtual reality voor een verhoogde ‘flow’.  

Dit onderzoek geeft aan dat ‘simulator sickness’ een issue is.  De komst van betere vr apparatuur sinds 2015 heeft dit probleem aanzienlijk vermindert.

Conclusie: Met virtual reality leer je sneller en effectiever en onthoud je informatie beter

3. Virtual memory palaces: immersion helps recall (2016)

Dit onderzoek uit 2016 waarbij de titel het resultaat al treffend weergeeft; immersie helpt bij herinneren. Dit gaat in op de zogenaamde ‘methode van loci’ waarbij men een ingebeelde structuur navigeert om informatie op te roepen

De visuele stijl van leren die virtual reality biedt blijkt hiervoor een uitstekende tool te zijn. Bij het herinneren van informatie bleek de groep die in virtual reality aan de slag ging informatie beter te onthouden dan degene die dag via een desktop scherm deden.

Het virtual reality memory palace gebruikt in het onderzoek

4. Leren in virtual reality: effecten op prestaties, emotie en betrokkenheid (2018)

In dit onderzoek uit 2018 werden 99 participanten betrokken en drie leermethoden naast elkaar gelegd; traditioneel (met een boek) VR en video (passieve leermethode). Alle drie maakte gebruik van dezelfde lesstof en deelnemers kregen voor en na deelname een kennistest.  

Dit onderzoek toonde aan dat deelnames aan de vr methode informatie beter konden onthouden in vergelijking met leren via een boek of video. Een bijkomend voordeel was dat negatieve emotie verminderde bij virtual reality terwijl deze stegen bij de meer traditionele leermethode.

Je leer niet alleen beter maar ook leuker met virtual reality

5. Het voordeel van VR: hoe virtual reality soft skills training her definieert (2020)

Dit onderzoek uit 2020 van PwC ging op de vraag of soft-skill training met virtual reality efficiënter en goedkoper is dan traditionele leermethode zoals klassikaal lesgeven en e-learning. Gedurende maanden werden nieuwe managers op 12 locaties soft-skill aangeleerd. De groep die het zogenaamde V-learning traject volgde presteerde duidelijk beter dan de andere groepen. 

Zo hadden ze 275% meer zelfvertrouwen en waren ze 3,75 keer meer betrokken bij de lesstof. De focus was ook vier keer zo hoog en ook de snelheid lag vier maal hoger. De kosten van V learning bleken bij 374 deelnemers gelijk te zijn aan klassikaal en bij 1950 deelnemers gelijk aan e-learning.

Conclusie: Soft skills leren met virtual Reality is sneller, effectiever en (op schaal) goedkoper.

 

De demo die het als inspiratie diende voor het onderzoek van PwC.

Inzichten en conclusie

De onderzoeken die ik ben tegenkomen zijn vrijwel allemaal positief over VR als leertool waarbij de kanttekeningen vooral technisch en financieel van aard lijken.  Dit issue lijkt te overkomen door de snelle voortgang die techniek maakt. 

De kosten worden lager en de mogelijkheden uitgebreider. Toen ik 2012 startte was je voor een Oculus DK1 + PC zo’n 2500 euro kwijt, nu kun je voor 10% van dat bedrag al aan de slag.

Ik zie virtual reality als een leermiddel die verbinding legt tussen de theorie en de praktijk. Voorlopig nog geen vervanging, in de meeste gevallen een aanvulling maar absoluut een verrijking! 

Tim Nijland
Tim Nijland
Mijn interesse voor XR begon in 2012 met de DK1 die ik op Kickstarter kocht. Sindsdien focus ik mij op VR, AR & MR voor de zakelijke markt en deel ik mijn visie én passie online via deze website en offline op events, beurzen en tijdens workshops.

Inhoudsopgave

Ontdek de mogelijkheden voor jouw bedrijf

Heb je een vraag?

Neem gerust contact met ons op. Wij staan voor je klaar.

Of laat je telefoonnummer achter en dan nemen wij zo snel mogelijk contact op.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat je de beste ervaring krijgt. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat je hiermee instemt.