Wat is de Metaverse en wat zijn de mogelijkheden voor bedrijven?

De Metaverse is momenteel een van de grootste tech trends van 2022. Volgens nieuwe statistieken van Sensor Tower, bevatten 552 mobiele applicaties nu de term “metaverse” in hun titels of beschrijvingen.

Dit allemaal in een poging om de interesse van de consument te wekken in de volgende evolutie van het web, Web 3.0. 

Niet alleen tech bedrijven, maar ook startups en kleine bedrijven staan te popelen om deel uit te maken van deze beweging. 

In dit artikel lees je wat de betekenis van Metaverse is, hoe bedrijven de Metaverse kunnen benutten, verschillende bedrijven die in de Metaverse werken en potentiële risico’s en uitdagingen. 

Wat is de Metaverse?

De Metaverse is een samensmelting van virtual reality en augmented reality ervaringen, soms ook mixed reality genoemd. In deze ervaring kunnen gebruikers, in de vorm van digitale avatars, elkaar ontmoeten en praten in een gedeelde virtuele ruimte. Verder zijn er nog veel meer opties zoals werken, spelen en winkelen.

Is de Metaverse hetzelfde als web 3.0?

Hoewel er vergelijkingen worden gemaakt met Web 3.0, zijn er toch grote verschillen tussen beide. Metaverse draait enerzijds om het idee van hoe gebruikers het internet van de toekomst zullen ervaren. In plaats van met je collega te praten via videoconferencing tools, kun je met hem of haar in gesprek gaan in een gedeelde virtuele ruimte. 

Anderzijds richt Web 3.0 zich op de totstandbrenging van een gedecentraliseerd web op basis van blockchain-technologie. We zien nu al de elementen van Web 3.0, zoals NFT’s. Hiermee kunnen artiesten hun digitale collectie bezitten en te gelde maken, en gedecentraliseerde web browsers, waardoor deze gevoelig worden voor hacking en phishing-aanvallen. 

De oorsprong van de Metaverse

De term “metaverse” werd voor het eerst gebruikt door Neal Stephenson in zijn sciencefictionroman “Snow Crash” uit 1992. Bij deze roman wordt de Metaverse voorgesteld als een digitale ruimte waarin mensen zich vrijelijk kunnen bewegen. In 1999 was de film The Matrix gedeeltelijk gebaseerd op het idee van de Metaverse. In deze film worden mensen gecontroleerd door machtige machines.

Later in 2003 maakte de uitvinding van het online videogame-platform Second Life het mensen mogelijk hun eigen avatars te creëren. Zo konden mensen een tweede leven leiden in de virtuele wereld. Fast forward naar 2021, en we zien een geüpgrade versie van de Metaverse. Deze versie wordt aangedreven door grote bedrijven van Facebook tot Microsoft, Roblox tot Decentraland. 

Welke platformen zijn er?

Er zijn een handvol platforms zoals Decentraland, Sandbox, Horizon Wwaarop mensen zich kunnen aansluiten en met elkaar kunnen interacteren. Deze laatste Facebook – inmiddels Meta- Horizon World heeft inmiddels de grens van 300.000 gebruyikers gepaseeerd. De eerstegenoemde platformen vereisen crypto wallets zoals Metamask. Je kunt echter ook inloggen als gast of via je social media credentials. 

Hoe kan je 'op' de Metaverse?

Hoewel velen VR/AR zien als het medium om de Metaverse te ervaren, is de Metaverse apparaat agnostisch. Dit betekent dat mensen de digitale werelden kunnen verkennen met smartphones, laptops of desktops. 

Creëer een Avatar – In tegenstelling tot sociale media, waar gebruikers hun eigen digitale handles hebben, worden gebruikers in de Metaverse vertegenwoordigd door digitale avatars. Deze avatars zijn aanpasbaar en manoeuvreerbaar. 

Begin te verkennen –  Mensen kunnen niet alleen rondzwerven en hun vrienden ontmoeten, maar ook digitale goederen kopen. Deze digitale goederen zijn net als NFT’s, met behulp van cryptocurrencies, beschermd via blockchain technologie. 

Metaverse voor bedrijven - Wat zijn de kansen?

Uit een analyse van Bloomberg Intelligence blijkt dat de omzetkans van de metaverse tegen 2024 kan oplopen tot 783 miljard dollar, tegenover 478 miljard dollar in 2020. Hoewel het gaming segment naar verwachting een groter deel van de Meta in beslag zal nemen, hebben bedrijven deze kans met beide handen aangegrepen. 

Afgezien de groeiende markt, neemt het gebruik van virtuele technologieën en digitale middelen door consumenten elk jaar toe. Volgens een investeringsadviesbedrijf, The MotleyFool.com, hebben mensen 41 miljard dollar uitgegeven aan niet-fungibele tokens. 

Volgens een wereldwijd onderzoek in opdracht van Lenovo is 41% van de werkende volwassenen bereid om in de Metaverse te werken. De grootste reden is omdat ze geloven dat het hun werkproductiviteit zal verbeteren.

Hoe kun je als bedrijf de Metaverse gebruiken?

Onboarding en opleiding 

De huidige trainings oplossingen via klassikaal of digitaal leren, zijn plat en moedigen het uit het hoofd leren aan. Met het gebruik van Virtual Reality Trainingsprogramma’s in de Metaverse, kunnen werkgevers verder gaan dan de grenzen van traditionele trainingen. Zo kunnen werknemers in staat gesteld worden door levensechte scenario’s te ervaren op een veilige, gecontroleerde manier. 

Metaverse stelt bedrijven in staat een digitale replica van hun kantooromgeving te creëren en nieuwe werknemers op een veel meeslepender manier kennis te laten maken met bestaande werknemers. Bovendien kunnen bedrijven met behulp van de digitale omgeving hun klanten beter van dienst zijn en kunnen ze ervoor zorgen dat ze de producten en diensten beter vertrouwen

Evenementen 

De mogelijkheden om evenementen, seminars en conferenties te organiseren in de Metaverse zijn enorm toegenomen dankzij de creatie van virtuele 3D-ruimtes samen met verschillende online platforms voor toegankelijkheid. 

Als ondernemer heeft het organiseren van evenementen in de Metaverse zijn eigen voordelen. Het vermindert de logistieke -en transportkosten aanzienlijk. Daarnaast kunnen bedrijven met op maat gemaakte of vooraf gebouwde podia hun productlanceringen versnellen. 

Bovendien krijg je waardevolle inzichten in klantgedrag en evenementen succes. 

Omdat deze vorm van evenementen geven nog in de kinderschoenen staat, kan een evenement ook een grote flop worden, bijvoorbeeld bij een VR evenement van de ‘Foo Fighters’. Veel mensen hadden technische storingen en konden het evenement niet betreden.

Meer weten over VR & AR? Boek een VR of AR workshop.

Verkoop & promotie

Sinds het begin van de pandemie hebben veel retailers moeite om de vraag en het gedrag van de consument bij te houden. Om de ervaringen van klanten te verbeteren en de bedrijfscontinuïteit te waarborgen, kan de metaverse een kans zijn voor retailers. Ze kunnen real-time 3D-rendered winkels creëren, waardoor de productcatalogus kan worden uitgebreid en een meer sociale en meeslepende winkelervaring kan worden geboden. 

Producten testen 

Ondernemingen kunnen gebruik maken van de metaverse om hun producten te testen alvorens ze op de markt te brengen. Door een virtueel prototype in te zetten in een gedeelde ruimte, kunnen consumenten het product ervaren en hun feedback geven. Dit kan bedrijven weer helpen de productiecycli te verkorten. 

Wat doen bedrijven in de Metaverse?

Accenture: Vorig jaar, in 2021, kocht Accenture, een IT-adviesbedrijf, meer dan 60.000 Oculus Quest headsets. Dit deed Accenture ze om onboarding programma’s te ontwikkelen voor nieuwe rekruten en hen vertrouwd te maken met het beleid, de cultuur en de verantwoordelijkheden van het bedrijf.  

Gucci: Gucci, een van de leiders in de mode-industrie, rolde zijn Gucci Garden ervaring uit in de Roblox Metaverse. Een exclusieve digitale Gucci tas werd verkocht voor 350.000 Robux, of ongeveer 4.115 dollar. 

Dyson: In november vorig jaar onthulde Dyson een geavanceerde virtual reality-ervaring voor consumenten, Demo VR. Hier kunnen klanten Dyson-producten uitproberen, testen en begrijpen in een meeslepende online omgeving. 

Nike: De schoenen- en kledinggigant baant zich geleidelijk een weg naar de Metaverse. Vorig jaar nam Nike RTFKT over, een digitale ontwerpstudio die sportschoenen maakt die in de Metaverse gedragen kunnen worden. Met de overname wil Nike zijn digitale voetafdruk versnellen en zich voorbereiden op de lancering van Cryptokicks, oftewel Nike’s virtuele sneakers.

PricewaterhouseCoopers: In december kocht het accountants- en boekhoudkantoor, PWC’s Hong Kong unit, een stuk land in de Sandbox. Daarmee wil het bedrijf zijn expertise aanwenden om de klanten, die deel willen uitmaken van de Metaverse, op te leiden en vertrouwd te maken met de toepassingen ervan.

Uitdagingen en risico's

Interoperabiliteit – Veel evangelisten zien de Metaverse als één enkele entiteit. Als we echter kijken naar de bestaande Metaverses, is het nog maar de vraag hoe bedrijven een standaard voor interoperabiliteit opzetten om de ervaringen aantrekkelijker te maken. Dit zorgt er voor dat mensen zich binnen de Metaverses kunnen bewegen.

Privacy en veiligheid – Volgens een studie kan 20% van de virtual reality-ervaringen 2 miljoen unieke datasets genereren. Bedrijven die interactie hebben met consumenten in de Metaverse moeten transparant zijn tegenover de consumenten over welke gegevens worden verzameld en waar of hoe ze worden gebruikt.

Overdreven hype – Metaverse lijkt meer een marketingterm dan een volwaardig concept. De huidige vorm van de Metaverse ontbeert infrastructuur. Momenteel worden spel platformen zoals Roblox en Fortnite omgedoopt tot de Metaverse, wat algemene gebruikers, afgezien van niche gaming communities, niet enthousiast maakt.

De toekomst van Web 3.0

De Metaverse staat nog in de kinderschoenen en evolueert snel als gevolg van de technologische vooruitgang. Of je nu een e-commerce bedrijf of een bouwbedrijf bent, je kunt beginnen met experimenteren door een van de Metaverses te bezoeken zoals genoemd in het artikel. Verder is het ook mogelijk om een aangepaste simulatie te creëren om nieuwe producten te testen of werknemers te trainen. 

Of de hype  aanblijft en of het echt de toekomst wordt, is nog de vraag. Wel is zeker dat je als bedrijf goed de ontwikkelingen in de gaten moet houden, want te laat wil je niet zijn.

Tim Nijland
Tim Nijland
Mijn interesse voor XR begon in 2012 met de DK1 die ik op Kickstarter kocht. Sindsdien focus ik mij op VR, AR & MR voor de zakelijke markt en deel ik mijn visie én passie online via deze website en offline op events, beurzen en tijdens workshops.

Ontdek de potentie van de Metaverse voor jouw bedrijf!

Ik ben ruim tien jaar actief in de XR industrie. Ik help bedrijven bij het succesvol inzetten van immersive technology. Ik help je graag op weg, neem vrijblijvend contact op!

Mail mij op info@vrowl.nlBel mij op 030 711 6158
Bespreek de mogelijkheden van de Metaverse voor jouw bedrijf
Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat je de beste ervaring krijgt. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat je hiermee instemt.