Terwijl Facebook miljarden dollars uitgeeft aan zijn Metaverse-platform, denkt Apple CEO Tim Cook dat mensen nog steeds niet weten ‘wat de metaverse is‘ in plaats daarvan is augmented reality een diepgaande technologie omdat het gemakkelijk toegankelijk is voor mensen over de hele wereld.
Amazon, Snapchat en nu Apple bagatelliseren de Metaverse
Tim Cook is de laatste CEO die het concept van de Metaverse in twijfel trekt. Volgens zijn interview met de Nederlandse publicatie Bright: “Virtual Reality is een goed gedefinieerde technologie en heeft bepaalde use cases, maar het is onwaarschijnlijk dat mensen quality time doorbrengen in de virtuele wereld.
Men kan de verklaring tegenstrijdig vinden, omdat Cook vorig jaar tijdens de earning call zei: “We zijn een bedrijf in de business van innovatie, dus we onderzoeken altijd nieuwe en opkomende technologieën.”
Hoewel Apple het woord ‘de metaverse’ al een paar jaar niet meer gebruikt tijdens zijn jaarlijkse conferenties, onderzoeken veel bedrijven zoals Walmart, Spotify en Tencent actief de mogelijkheden in de metaverses om hun gebruikers aan zich te binden.
Tim Cook vindt dat AR meer diepgang heeft
Cook is op zijn hoede voor de metaverse omdat verschillende bedrijven miljoenen dollars investeren in de ontwikkeling ervan, maar er geen overeenstemming bestaat over wat het eigenlijk is.
Mark Zuckerberg noemt het bijvoorbeeld een “belichaamd internet” waarbij je het niet bekijkt, maar je er in zit. Microsoft en Adobe zien de metaverse als een plaats voor samenwerking, mobiliteit en werk. Volgens Tim Sweeney is Fortnite verreweg het makkelijkste Metaverse-idee waarmee gamers in hun digitale avatar in een 3D-wereld kunnen rondhangen.
Tijdens het gesprek met Bright zei Cook: “Ik denk dat augmented reality een diepgaande technologie is die alles zal beïnvloeden. Stel je voor dat je ineens les kunt geven met AR en op die manier dingen kunt demonstreren. Of medisch, enzovoort.”
Tim Cook is niet de enige CEO die zich sceptisch uitlaat over de Metaverse. nap CEO Evan Spiegel vertelde The Guardian dat het bedrijf de term vermijdt omdat hij “nogal dubbelzinnig en hypothetisch” is.
Ondertussen zei Amazon’s hoofd van apparaten David Limp onlangs dat als hij “enkele honderden mensen zou vragen wat ze denken over de metaverse, we 205 verschillende antwoorden zouden krijgen” en dat er geen “gemeenschappelijke definitie” is van de term.