Augmented reality (AR) is een technologie waarbij virtuele beelden over een fysieke wereld worden gelegd. Het stelt gebruikers in staat de echte wereld te zien met virtuele objecten bovenop of volledig geplaatst in de echte wereld. Het maakt gebruik van verschillende technische hulpmiddelen, zoals 3D-modellering, real-time tracking en registratie, intelligente interactie, detectie en meer. In deze blog leren we over alle technologieën die worden gebruikt achter de ontwikkeling van AR.
1. Gelijktijdige lokalisatie en kartering (SLAM)
SLAM is een technologie die al aanwezig is in onze smartphone sinds de release van Apple’s AR Kit en Google’s AR Core. Het is een combinatie van complexe berekeningen en algoritmen die camera en sensor gebruikt om kaarten te construeren in een onbekende omgeving en de oriëntatie, positie en richting van de gebruiker in de echte wereld te lokaliseren.
SLAM verbetert aanzienlijk de nauwkeurigheid van indoor wayfinding wanneer GPS-lokalisatie niet beschikbaar is. Het SLAM-algoritme gebruikt LIDAR- en IMU-gegevens om een kaart te genereren en de positie van de gebruiker op de kaart te begrijpen. Met behulp van deze technologieën is het niet alleen mogelijk om hoge 3D-kaarten te maken en informatie over de omgeving te verzamelen, maar ook om de beweging van het apparaat in de 3D-ruimte te bepalen.
Hoe kan SLAM-technologie verschillende sectoren ondersteunen?
Brick-and-Mortar: Veel bedrijven gebruiken momenteel SLAM om klanten te helpen door de winkel te navigeren en gemakkelijker artikelen te vinden, wat hun weg naar aankoop verkort en de detailhandel grote voordelen biedt.
Reclame: SLAM-technologie kan veel merken helpen om betekenisvolle en interactieve ervaringen voor gebruikers te creëren. Zo kan een merk van een graanproduct AR gebruiken om voedingsinformatie in de echte wereld te overlappen om deze duidelijk zichtbaar te maken voor consumenten.
Ecommerce: Met SLAM kunnen consumenten met hun smartphone meubels overlappen en in hun eigen woonkamer plaatsen om te zien of ze overeenkomen met andere objecten in de echte ruimte. Veel e-commercemerken gebruiken AR-technologie om consumenten te helpen bij hun aankoopbeslissing.
2. 3D-modellering en rendering
Bij AR worden 3D-modellering en rendering gebruikt om virtuele beelden te creëren die in de echte wereld kunnen worden geplaatst. De virtuele objecten worden gedefinieerd door hun geometrie, zoals hoekpunten, randen en gezichten, en hun uiterlijk, dat texturen, materialen en belichting omvat.
Tijdens het renderproces worden de belichting, schaduw en texturering van de virtuele modellen berekend om het op een echt object te laten lijken. Het renderproces kan tijdrovend zijn, afhankelijk van de complexiteit van de AR-ervaring.
3. Marker-based AR
Een smartphone camera wordt gebruikt om markers zoals een QR-code of een statische afbeelding te herkennen. Eenmaal herkend, wordt extra inhoud (video, animatie, tekst of 3D-object) toegevoegd aan de marker. Op markers gebaseerde AR maakt intensief gebruik van beeldherkenning, een computertechnologie die de markers herkent, of het nu een foto op een boek is of een patroon op een verpakkingsdoos.
Om een marker-gebaseerde app te maken voegen ontwikkelaars markers zoals QR-codes toe aan de code van de app en maken scripts zodat de telefoon van de gebruiker ze kan herkennen.
Pepsi werkte samen met Pizza-hut om een AR-spel te creëren dat gebruikers in de schoenen van voetbalster Paul-Pogba plaatst, zodat ze de bal kunnen dribbelen en onder obstakels door kunnen glijden.
4. Merkloos AR
In tegenstelling tot op markers gebaseerde AR is er geen QR-code of afbeelding nodig om AR-ervaringen te activeren. Om de ervaring te starten, kunnen gebruikers simpelweg horizontale oppervlakken zoals vloer of tafel of verticale oppervlakken zoals een muur scannen. Zodra de omgeving is gescand, worden de digitale elementen op het oppervlak geplaatst.
Retailers, opvoeders en industrieën maken momenteel gebruik van Markerless AR om consumenten te informeren over hun product of diensten. Vergeleken met op markers gebaseerde AR is het een vrij flexibele AR-technologie omdat het overal en altijd toegankelijk is.
IKEA heeft bijvoorbeeld een nieuw augmented reality-systeem gelanceerd waarmee consumenten realistisch weergegeven 3D-producten uit de catalogus in de woonkamer kunnen plaatsen. Google Map AR navigatie is een ander mooi voorbeeld van een merkloze AR die gebruikers helpt te navigeren in de stad.
5. Locatiegebonden AR
Bij location-based AR kunnen ontwikkelaars digitale inhoud koppelen aan een geografische locatie. Het gebruikt geografische coördinaten om de locatie van gebruikers te identificeren en AR-inhoud aan die specifieke locatie weer te geven. De technologie kan worden gebruikt om reizigers te helpen verschillende restaurants, monumenten of plaatsen te lokaliseren of om leuke en boeiende spelletjes zoals PokemonGo te creëren.
De drie sleutelfactoren bij het creëren van een geolokaliseerde augmented reality zijn:
Sensoren: Sensoren spelen een cruciale rol in locatiegebaseerde AR-toepassingen door informatie te verstrekken over de positie en bewegingen van de gebruiker. De juiste positionering van de sensoren is essentieel voor nauwkeurige gegevensoverdracht.
Nuttige punten: Nuttige plaatsen verwijzen naar de virtuele lagen van het beeld dat op het scherm van de gebruiker wordt weergegeven. Het systeem moet begrijpen welke informatie aan de gebruiker moet worden gepresenteerd op basis van de ontvangen gegevens.
Verbindingstechniek: De doeltreffendheid van de merkerloze AR-toepassing hangt af van de nauwkeurigheid van de locatiegegevens die door de sensoren worden verstrekt. Om het beste beeld te produceren, is het belangrijk de sensoren en de points of interest zo nauwkeurig mogelijk met elkaar te verbinden.
De toekomst van Augmented Reality
De augmented reality-markt zal de komende jaren groeien, vooral omdat consumenten gemakkelijker toegang hebben tot technologie.
Mobiele apparaten met AR-mogelijkheden zijn op grote schaal beschikbaar en bieden geweldige mogelijkheden voor reclame en het uitbreiden van conversiegerichte gebruikerservaringen.
Bedrijven die op nieuwe en creatieve manieren inspelen op de uitdagingen van vandaag zullen veel beter kunnen concurreren met hun rivalen.